Bevallom, ugyanolyan értetlenül álltam a 250-es Benelli Leoncino bejelentésekor, mint amikor a Honda behozta a CB500-akat az NC700 mellé az A2 kategóriába. “Ezt most miért kellett?” – kérdeztem akkor, aztán az NC család 750-re hízva feljebb lépett és helyreállt az egyensúly az Erőben. Amikor elkezdtem összenézni a két Leoncino műszaki adatait, az első amin megakadt a szemem, az az ár volt. Közel 700.000.- forint különbség mutatkozott a két modell között, ami egyrészt rögtön jobb színben tüntette fel a kistesót. Elérhetőbbé téve őt a kezdő motorosoknak. De vajon hol spórolták meg ezt a rengeteg pénzt, mennyire érinti ez a minőséget vagy akár a használhatóságot? Lelőve a poént elárulom: semennyire.
A Benelli nem tudott volna pusztán azzal egy ennyivel olcsóbb gépet összehozni, hogy a blokkot egyszerűen kicseréli 250-esre. Szerencsére nem is tette. A modellcsalád részeként, de az alapoktól alkotta újra a Leoncino 250-et. Teljesen új, kompaktabb vázat tervezett hozzá, aminek köszönhetően az egész motor jó 20 kilóval könnyebb, mint az 500-as. Ez igencsak jót tesz neki, ha már kisebb ménest kell terelnünk, egyszersmind az irányítást is szinte bicikliszerűvé varázsolja.
Amennyiben a méretkülönbség első ránézésre nem is lenne egyértelmű (nekem sem volt az, csak amikor egymás mellett láttam állni a kettőt), három dologról egyértelműen és azonnal beazonosítható a szemrevételezés során, hogy a kisebbik Benelli Leoncinoval van dolgunk. Az első talán az, hogy az igazán impresszív, 50 milliméteres teleszkópokat lényegesen vékonyabbak váltották fel. A második a kipufogó-leömlők száma: míg a kéthengeres 500-asnál kettő, úgy az egyhengeres 250-esnél csak egyet találunk a motor hasa alatt. A harmadik pedig, hogy az első féktárcsák száma is megfeleződött.
Többnyire ezektől. Kevesebb henger, kisebb köbcenti, kevésbé robosztus futómű és fele annyi fék. Talán még a műszerfalnál mondjuk, hogy “na, egy óra igazán elférhetett volna rajta”, de anélkül simán lehet élni, míg 2019-ben a fokozatkijelző az már annyira alapnak számít, mint a hátsó prizma.
Ami viszont egyértelműen kiderült a tesztút alatt, hogy a Benelli Leoncino 250 ezen költségcsökkentő tényezőkkel még mindig jóval túlszárnyalja az optimális műszaki szintet. A fék és a futómű akár háromszor ilyen erős blokkot is vígan elcipelne. Ez pedig pontosan azt adja meg a kezdő motorosoknak, amire a leginkább szükségük van: bolondbiztos irányíthatóságot és kiszámítható viselkedést.
Amit agyonhegyezés nélkül egy 250-es blokkból a mai Euro4 világban ki lehet hozni, az pontosan ez a 24,5 lóerő, valamint 21 newtonméter nyomaték. Gyanakodva néztem meg a furat-löket adatokat, mert kísértetiesen hasonlított a Honda CRF250L paramétereire, de teljesen eltérő számokat találtam. Tehát nem arról van szó, hogy az olasz, de kínai tulajdonban lévő Benelli mérnökei a Honda háza táján kerestek volna inspirációt.
Viszont nekem korábban volt egy CRF250L-em és pontosan emlékeztem rá, mekkora móka volt, ahogy a könnyű kaszni a folyamatos nyélgázra mozgásba lendült és ahogy irányt váltott, úgyhogy egyre izgágábban vártam, hogy végre a kezembe nyomják a kulcsot és mehessek a dolgomra.
A nyeregbe pattanást követően, ahogy feltettem a lábtartóra a lábam, akkor ért az első meglepetés. Bár a motor tényleg kompakt és az ülőfelület 81 centijével nem mondható magasnak, kényelmesen elfértem. Nem kellett a lábaim magam alá hajtogatnom. Pedig a lábtartó sem volt alacsonyan, az altesti komfort máris behúzott egy hatalmas piros pipát.
A kormányért előrenyúlva mondtam azt másodszor, hogy “hö?” . Hibátlan ergonómiával pont annyira széles, amennyire kell, kellően magasra jön és a távolsága is ideális ahhoz, hogy a nyugodt gurulásokat egyenes háttal ejtsük meg. Ráadásul nem csak sima csövet bilincseltek a villanyakhoz: rendes kónuszos kormányrúdon keresztül gyakorolhatjuk a domináns ambícióinkat.
A következő oldalon a lóerők közé csapunk – lapozz!
Cimkék:
Létezik egy hely, ahol minden nap motorosokat mentenek meg a saját hülyeségüktől, a hírekben mégsem szerepelnek. Ez a vezetéstechnikai tréning.
Elolvasom »A motorkerékpárok többségének hátsó kerekét forgató lánc folyamatos törődést igényel. Nézzük, mi mindennel tudod növelni az élettartamát.
Elolvasom »A cél egy olyan bázis létrehozása, amely minden motoros számára hasznos lenne. Egyúttal azonban demonstrálná összetartásunkat és erőnket is.
Elolvasom »Kevés annyira eklektikus és csodált mororkerékpár márka létezik, mint a Bimota. Legutolsó klasszikus motorjukat nézhettük meg testközelből.
Elolvasom »Hazánktól elérhető távolságban nincs versenytársa Tirolnak és a Dolomitoknak. Kizárólag itt szervezi különleges motoros túráit a Biker's POIson.
Elolvasom »A mondás szerint olcsó húsnak híg a leve. A Keeway TX 125 Enduro a piacon kapható talán legolcsóbb hasonló motor. Na de vajon mennyire "gagyi"?
Elolvasom »