Igazából a motorkerékpárok világában nyitott szemmel mászkáló – és főleg Onroad.hu-t is olvasó – tisztelt publikum számára tesztmotorunk megjelenése semmilyen nagy sokkot nem okoz. Hiszen már 2018-ban láthattuk az akkor is széria-késznek bemutatott Benelli 752S modellt. A külső pedig azóta sem sokat változott – éppen csak 2020-ig kellett várni, hogy valóban utcán hasítson és a szalonokban is meg lehessen venni.
A modell különös jelentőséggel bír a hamvaiból kínai tőke segítségével újraéledt márka számára. Hiszen amikor a Keeway-összeolvadás után ismét megjelentek a Benelli feliratú kétkerekűek, azoknak nem sok köze volt a márka korábbi szellemiségéhez. Inkább kicsit dizájnosabb kínai motoroknak nevezhettük őket. Az oroszok azonban a spájzban vannak, a kínaiak pedig jönnek fel, mint a talajvíz – így egyre komolyabb masinákkal jelentek meg. Az igazi “nagymotor” azonban még hiányzott – hiába volt kellően testes mondjuk a Benelli TRK502X, mégis csak elég volt hozzá az A2-es jogsi.
Az első olyan legújabb-kori Benelli tehát, amelyet valóban nagy motornak nevezhetünk, az új 752S. Lökettérfogata 754 köbcentiméter – igaz, az ehhez tartozó 76 lóerő semmiképpen nem nevezhető osztályelsőnek, de azért mégis komoly ugrás a 48-hoz képest. Ha tűzijátékot nem is, de némileg dinamikus haladást már várhatunk tőle – ahogy a futómű és a fékek is a márkától megszokott módon elég sokat ígértek. Nagyon komoly jelentősége van tehát – főleg a márka szempontjából -, hogy mindez hogy muzsikál a gyakorlatban. Nézzük videós összefoglalónkat, majd egy új fajta pontozásos értékeléssel folytatjuk.
A soros kéthengeres erőforrás akár kezdőknek is jó szívvel ajánlható, mert nem egy gyilkos fajta. Amikor kell, azért halad – de semmi sokkoló dolgot nem produkál. (180-at még viszonylag könnyen megy, de igazán dinamikusan ott már nem gyorsul.) Viszont a gyári kipufogóból hozzá kapcsolódó hangélmény meglepően lelkesítővé teszi a vele való motorozást. Finoman dohog, de nem ráz – és egy egészen jó erőátvitel kapcsolódik hozzá. Egyszóval: sok erősebb motor van, de ez így egy teljesen vállalható csomag.
Futóműben szokás szerint nagyon odatették magukat a 752S megalkotásakor! A Marzocchi teleszkópok 50 millis vastagsága is sokkoló – de nagyon jól is teszik a dolgukat! Kellő komfort és jó úttartás jellemzik. Kanyargós úton is élvezetesen teszi a dolgát. Ezen a téren szerencsére sokat helyrehoz a motor abból is, amit esetleg a hiányzó lóerőkkel egyeseknél elveszít.
Olyanokat ne keress, mint kanyar-ABS vagy valami spéci menetvezérlő elektronika. Viszont a fékrendszer nagyon rendben van: hatalmas tárcsák, négy dugattyús radiális Brembo-k – és most először egy Benelli esetében (számomra) a kézerő és az adagolhatóság is teljesen rendben van. Akár egy ujjal is szépen lehet használni – persze utcai igénybevételben gondolkozva.
Fontos, hogy a Benelli 752S egy tisztességes csupasz motor. Szélvédelmet meg jó pakolhatóságot ettől az osztálytól a mai világban már nem is várunk. Viszont a vezetőnek egészen kényelmes! Ugyanezt nem mondhatjuk el az utasról, akinek dolgát még a kipufogó miatt asszimetrikus szélességű lábtartó is keményen megkeseríti. Aki erre a gépre szavaz, az maradjon inkább egy jó nyeregtáskánál és menjen egyedül! Úgy az egész csomag sok örömet fog okozni.
Az árat már nem nevezhetjük sokkolóan jónak – de azért még bír némi előnnyel a beszerzéskor kifizetendő pénzmag terén a 752S versenytársaihoz képest. Fenntartása vélhetően szintén vállalható összeg lesz – megbízhatóságát azonban még bizonyítania kell. Bár az jó jel, hogy a Benelli eddigi nagymotorjaival sincs sok baj, és ezt a típust sem hegyezték ki a mérnökök. Cakli-pakli egy abszolút vállalható csomagot rakott össze az olasz-kínai kooprodukció!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »