Érdekes végignézni egy modellcsalád teljes történetét. Főleg, ha az nem több évtized hosszú, és azt mondhatjuk: az orrunk előtt zajlott le az egész. Amikor az arcunkba csapódott a 2008-ban kezdődő hitelválság, az addig virágzó kereslet világszerte összeomlott. Az emberek sokkal kevesebb drága dolgot vettek meg banki segítséggel. Így felértékelődtek a megfizethető, “kevés pénzért mégis némi értéket” használati eszközök. A motorkerékpárok világában is megjelent ez a trend, ami talán legjobban a Honda akkor debütált NC családján volt tetten érhető. Soros, kéthengeres, kimondottan nyomatékra hangolt, és akár A2 jogosítvánnyal is vezethető blokk. Az akkor forradalminak számító DCT váltó. Többféle felhasználói igény kielégítése: az NC700S volt a “csupasz”, az NC700X a “kalandor” és az NC700D Integra a “nagyrobogó”. Mindegyiket az olcsó, strapabíró, egyszerű felépítés és a kedvező ár jellemezték. Aztán teltek az évek, változott a világ és vele az NC sorozat is. Előbb jött a növelt blokk – az első NC750X tesztjét például itt találod meg -, és sok egyéb változás. 2021-re pedig az egykori Integra helyett megjelent a valóban zseniális Forza 750, az S változat pedig eltűnt. Egyedüliként tehát megmaradt nekünk az NC750X – de az is radikálisan eltér elődeitől. Nézzük meg, milyen lett!
Igazából tehát azt mondhatjuk, a korábbi NC750S-ből lett az új NC750X – hiszen a futómű egy az egyben onnan érkezett. Persze, az üléspozíció és a szélvédelem inkább a korábbi “kalandmotorból” származik – de ezzel a kerékméret-hasmagasság kombóval a 2021-es X változat már semmi szín alatt nem crossover. Maradt egy teljesen vállalható ingázó- és túramotor, amelynek egyik legnagyobb vonzereje a mostanra valóban tökéletességig csiszolt DCT erőátviteli rendszer. Az ára már közel sem az a “diszkont” kategória, mint megjelenésekor volt – cserébe a ma is csak egy első féktárcsa remekül idézi az NC “hőskorát”. Aki azonban 2021-ben az egyedüliként talpon maradt legfrissebb NC750X-re szavaz, az most sem fog rosszul dönteni!
AZ NC-k blokkja kezdetektől a békés működésre és a jó nyomatékleadásra volt hangolva. Ez most, az Euro5 korában sem változott. Ugyanakkor a valós felhasználói üzemmódok megjelenésével sokkal jobb élményt ad a korábbi változatoknál. A DCT erőátvitel pedig valóban a csúcsra ért: tökéletes!
A futómű maradt szög egyszerű. Gyakorlatilag az X változat alá betették a korábbi S változat “lábait” – így amennyivel alacsonyabb lett az ülés, annyit elvesztettünk a rugózásból is. A kalandmotorosság legutolsó mentsvára tényleg csak az idomokból formált kis csőr maradt a motor elején. Valójában az új NC750X egy sima túramotor – de annak még így is abszolút elfogadható.
Az első fék műszaki paramétereiben nem lett acélosabb, mint korábban volt. Kissé érthetetlen, hogy ha a Forza 750 kaphatott dupla első tárcsát, szegény NC750X miért nem? Átlagos közúti motorozáshoz persze ugyanúgy alkalmas, mint elődei – de ennyit haladhatna a korral a Honda is. Persze ez se tántorítson el senkit, csak fanyalgunk. 🙂
A mindennapi használhatóság – elsősorban a DCT-s kivitelé – maradt az NC750X fő előnye. Nagyon jó a tank helyén levő tárolórekesz, jó az üléspozíció, és úgy általában minden. A felszereltség nem prémium, de a motor ára és besorolása sem az. Amennyiben pedig egyfajta “jómunkásemberként” tekintünk rá, minden a helyére is kerül!
Ma már nem az a sokkolóan kedvező árú motor az utolsó NC, mint az első 700-asok megjelenésekor volt. Ugyanakkor hosszú távú fenntartását is belekalkulálva valószínűleg még mindig egy remek választás a racionálisan gondolkozó vásárlóknak.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »