Tényleg nem ekézni akarok, de ehhez azért vennem kellett egy nagy levegőt. A Generali Biztosító hivatalos blogja, ami Előrelátók névre hallgat, egy csomó jó dologgal foglalkozik. Egészséggel, biztonsággal, mindennapi dolgokkal. Sőt még a Vályi Pistáékkal is volt egy kampányuk, hogy ne mobilozz autóvezetés közben, amit csak lelkesen támogatni tudunk. De amikor a minap gyanútlanul görgettem a Facebookot a telefonomon és szembe jött velem a Tanácsok kezdő motorosoknak névre hallgató cikkük, akkor már éreztem, hogy ebből baj lesz. Sajnos nem alaptalanul, hiszen akad olyan tanácsuk, ami egészen konkrétan veszélyes.
Nem akarom mondatról mondatra felszeletelni. A cikk megírását nyilvánvalóan egyfajta jó szándék vezérelte és megalkotója láthatóan próbált utánaolvasni a témának, de beszaladt az erdőbe. Nem is csoda, ha kénytelen volt egy olyan cikket hivatkozni, ahol a top10 kezdő motorok között izomból jött szembe a CBR600F, amit én is sok embernek ajánlanék jó szívvel, de egy friss motorosnak biztosan nem. Így aztán a bukósisak választást vagy, hogy felejtsd el az egykerekezést, tekintsd egyszerű féligazságnak, aminek járj jobban utána!
Azonban. Akad itt egy baromi nagy de. A cikk 4. pontja alatt a következőt olvashatod: “Beláthatatlan kanyar esetében viszont mindig maradj a sáv jobb felén, hogy ne kerülj a felezővonalon esetlegesen átlógó, nagy autók vagy más járművek útjába!” Na EZT ne csináld! Egyébként sem könnyíted meg vele a dolgod, de akkor van igazán nagy baj, amikor félúton kiderül, hogy a kanyar, amiben benne vagy még szűkül is.
Ha a sáv jobb oldalán motorozol egy beláthatatlan jobbos kanyarban, akkor mi történik? Nagyobbat döntesz az ívbelsőn haladva, hamarabb eléred a kanyarcsúcspontot és ha túl nagy volt a bemeneti sebesség, akkor elkezdesz tehetetlenül kimászni az ív belső oldalára. A sorrend? Ívközép, felező, IFA. Vagy ha szerencséd van akkor lágy, puha cserjés. Tipikus példa erre a Bajna-Héreg közötti szakasz, ahol a “veszélyes útkanyarulat” figyelmeztető tábla után sorra hullanak motoros barátaink a megengedettnél bőven alacsonyabb, óránkénti 70-80 kilométeres sebesség mellett. De akad ilyen Csesznek vagy Dobogókő felé is, csak, hogy a legnépszerűbb útvonalakat rángassam ide. A Generali tanácsa balos kanyar esetében sem állja meg a helyét. Ebben a formában semmiképpen. Hiszen ha ráragasztanak a sávod jobb szélére, akkor egy szűkülő kanyar esetén szintén a saját esélyeid rontod, csak ott az ív külső oldalára könnyű kifutni.
Tehát a helyes megoldás. A balos kanyart az íved jobb oldaláról kezded meg, amilyen későn csak biztonságosan ezt meg tudod tenni, miközben kihasználod, hogy nem egy sínpályán futsz, tehát lehetőség és ésszerűség szerint használod az aszfaltot. Illetve fordítva. A jobbra vezető kanyart a sávod ésszerű bal oldaláról kezded meg. Ezzel kétszeresen is esélyt adsz magadnak. Egyfelől később kezdheted meg a kanyart, így nagyságrendekkel jobban belátod, hogy mi vár rád. Másfelől több tered marad korrigálni, ha váratlan dolog érkezik. Például egy szűkülő kanyar vagy egy átlógó Dacia Duster.
A másik komoly probléma pedig ezzel a mondattal van a Generali cikkében. “Vezetés közben mindig tartsd a kezedet és a lábadat a megfelelő pozícióban! Az egyik kezed és lábad tehát legyen a fékeken…” – ez megint csak nem jó tanács. Egy jól beállított motoron a hátsó fék pedálja úgy áll, hogy egy ilyen pozícióban természetellenesen kellene tartanod a lábfejed. Egészen egyszerűen elgémberednél – és a helyes testtartást is nehezíti. Míg egy rosszul beállított pedálon ahhoz, hogy így tarthasd a lábad, túl mélyet kellene nyomni a féken, hogy elérd a legnagyobb fékhatást – ez pedig csökkenti a vészfékezés hatékonyságát.
Jelen cikkünk megjelenésével párhuzamosan kezdeményezzük a Generali biztosítónál, hogy a Tanácsok kezdő motorosoknak c. írásukat vegyék le vagy módosítsák. Minden hasonló témában szívesen adunk tanácsot azoknak, akik szerkesztőségünkhöz fordulnak.
Friss: megkeresésünkre munkaidő után is villámgyorsan reagált a Generali munkatársa. Megköszönte, hogy felhívtuk figyelmüket a pontatlanságra és további egyeztetés után orvosolni fogják a hibákat. Számukra tehát valóban fontos, hogy hasznos tanácsokat adjanak ügyfeleiknek. Példaértékű hozzáállás!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »