A motorosok pont olyanok, mint az emberek általában. Miért lennénk mások? Persze van egyfajta bajtársias összetartás köztünk, ami nagyon klassz – de éppen úgy sokfélék vagyunk és nagyon eltérően gondolkozunk, mint a nem motorozók. Vannak, akik a mai napig ördögi ostobaságnak tartanak bármiféle elektronikát – az ABS is “elveszi a motorozás élményét”. Persze a többségük sose vezetett blokkolásgátlós motort és nem tudja használni azt. Aztán vannak, akik szerint ha majd elkezdenek terjedni az elektromos meghajtású motorok, akkor lesz vége a világnak. “A benzin illata nélkül nem ér az egész semmit!” – halljuk sokszor. Hogy a belsőégésű erőforrások üzemanyagának párája is súlyosan egészségkárosító, az persze mindegy. Na és akkor mi az önvezető motor? Az apokalipszis maga!
Talán az első ilyen kísérlet, amely nyilvánosságra került – mert a nagy márkák laboratóriumaiban fogalmunk nincs, milyen munka zajlik! -, a Honda önállóan egyensúlyozó koncepciója volt 2017 elején. Majd 2018 őszén a BMW mutatta be normál tempóval, teljesen önállóan haladó és kanyarodó kísérleti járművét – attól lefagyott a fél motoros világ. Persze meg kell említeni az olyan, márkáktól független rendszereket, amelyeket a Bosch fejleszt. Gondolhatunk az elmúlt évekből a járművek közti kommunikációra vagy éppen a kanyarban rakétákkal beavatkozó biztonsági korrigáló rendszerre. Tudom, sokakat felháborítanak ezek a dolgok. Attól tartunk, hogy unalmassá válik a motorozás. De vajon mi a gyártók célja valójában?
Először is kezdjük a dolgot a motoroktól függetlenül és kerüljünk kicsit képbe általában az önvezető járművek fejlődésével. Mert amit ma annak nevezünk – például a legújabb Tesla elektronikák -, azok valójában még közel sem azok. A mérnökök a valódi önvezető járművekig tartó utat öt lépcsőre osztották.
Miért van minderre szükség? Sajnos az emberek széles tömegét figyelve olyannyira alkalmatlanok vagyunk az egyre zsúfoltabb utakon való közlekedésre, hogy az szörnyű. Figyelmetlenségünk, önzőségünk az ok: fontosabb a Facebookot olvasgatni vagy éppen sminkelni a volán mögött, mint a forgalomra koncentrálni. Így a közutak csak úgy tehetők biztonságosabbá, ha az elektronika képes segíteni nekünk. Tudom én, hogy most sokan felkiáltotok: helyettem ne döntsön egy programozó által írt algoritmus! Amikor azonban majd a szemből figyelmetlenül eléd forduló autó elektronikája egyszerűen megállítja azt és nem engedi, hogy a vezetője megöljön, akkor majd átértékeled ezt a dolgot.
Térjünk rá a lényegre. Az önvezető jármű ugyanis a jövőben sem azt fogja jelenteni, hogy mi soha többé nem vezethetünk. Az autók olyanok lesznek, hogy bevisznek dolgozni – te meg közben olvasgathatsz nyugodtan és biztonságban. De amikor hétvégén egy kellemes szerpentinen kirándulsz, akkor visszakapod a vezetés élvezetét. A motoroknál egészen biztosan ugyanez lesz a helyzet, csak más aránnyal. A fentebb emlegetett esetben, amikor elmész sörözni a haverokkal, majd simán hazavisz. (Én ezt például kimondottan várom!) De egészen biztos, hogy a motoros túrán te fogod irányítani a paripát húsz-harminc év múlva is.
Éppen csak lesznek olyan okosságok, hogy amikor totál elnézed a kanyart és a jelenlegi technikán ott pusztulnál, akkor ő beavatkozik és megmenti a rongyost. Vagy – hogy a fentebb látott legfrissebb BMW önvezető motoros videóra utaljak – amikor egy szűk megfordulásnál magadtól elesnél, akkor “besegít” és megoldja helyetted. Tudom, tudom. “Aki nem képes magától mindent biztonsággal végrehajtani, az ne motorozzon” De mindannyiunknak vannak rosszabb napjai, vagyunk fáradtabbak. Eddig ilyenkor csak a szerencsében bízhattunk. A jövőben azonban jobbak lesznek az esélyeink. Úgyhogy nem kell feltétlen rettegni a jövőtől – ha ezt tettük volna, ma motorozni sem motoroznánk, hanem még lovon járnánk.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »