A statisztikai adatok minden optimizmus ellenére nekünk, motorosoknak nem mutatnak túl kedvező képet. Teljesen félretéve a szokásos “az autós vagy a motoros hibás gyakrabban” kérdést sajnálatos tény az, hogy amikor motorral közlekedünk, tizennyolcszor nagyobb az esélyünk egy halálos baleset elszenvedésére, mint amikor autóban ülünk. 18-szor!!! A Bosch az Autotalks és a Cohda Wireless bevonásával, valamint a Ducati együttműködésével olyan információs rendszert fejleszt, amely ezen a helyzeten nagyon komolyan képes lehet változtatni. A megoldást az egymással kommunikáló járművek elterjedésében látják.
Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának egyik tagja szerint olyan cuccon dolgoznak, amely elsődlegesen a motorkerékpárosok számára jelentene egyfajta “digitális pajzsot”. Hiszen amikor megtörténik a baleset, mi csak a ruházatunkban, no meg a puszta szerencsénkben bízhatunk. Előbbi sok ütközési típus esetén nem képes komoly csodára, utóbbira meg mégsem építhetünk örökké. Így a fenti szomorú statisztika gyökeres megváltoztatása érdekében valami új dologra van szükség.
A rendszer egymással kommunikáló jeladókból áll. Ezek abban az esetben is észlelik a másik közeledését, amikor a járművezetők között fizikai okokból létre sem jöhet a vizuális kapcsolat. Az ITS G5 nyilvános WLAN hálózaton működő technika néhány milliszekundum alatt észleli a másik közlekedőt. Így akár a másodperc tizedrésze alatt képes felismeri a veszélyt és riasztást ad a vezetőnek. Függetlenül attól, hogy autóban, vagy motoron vagyunk éppen. Sőt, a parkoló autók jeladói is sugároznak, így a kanyar után leparkolt műszaki hibás kamionra is fel tudja hívni a figyelmünket!
A program aktív résztvevője a Ducati is. Nem véletlenül látható a rendszert bemutató anyagokban egy Multistrada: az új generációs modell tesztelése során az olaszok a félaktív Skyhook felfüggesztés, a változó szelepvezérlés és a Dainese D-Air légzsákos kabát mellett a Bosch digitális pajzsát is tesztelik. Utóbbi pedig nagyon is sokat tehet a biztonságunkért. Hiszen a baleset megelőzése sokkal jobb, mint a bekövetkezése után küzdeni a következmények minimalizálása érdekében.
A fejlesztésben részt vevő cégek kutatásokon alapuló közös véleménye szerint az új rendszer a halálos balesetek harmadát lenne képes megakadályozni. Így pedig nagyon sok motoros élete lenne megmenthető! Bízzunk benne, hogy a fejlesztés hamar lezárul és a kész kütyü utólag – és főleg megfizethető áron – beépíthető lesz a lehető legtöbb járműbe.
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »