Az Onroad.hu első tesztmotorjainak egyike, a 2007-es év komoly robogópiaci újdonsága, a Piaggio MP3 háromkerekűje volt. Az akkor részletesen bemutatott technológiát nem tervezzük újra kivesézni, azonban két tesztjárművünk (melyek egyike ráadásul konkrétan ugyanaz a motor, melyet már volt szerencsénk kipróbálni) számos olyan érdekességgel szolgált, melyek miatt érdemes visszatérni a témához. A Gilera Fuoco azért, mert a háromkerekűek jelenlegi legnagyobb és legerősebb tagja. Az MP3 pedig azért, mert teljes téli felszereltséggel és valóban komoly téli körülmények között próbálhattuk ki, ténylegesen olyan jó-e csúszós viszonyok között az új rendszerű első futómű, ahogyan azt a gyár állítja. No meg tanulságos dolog visszatérni egy tesztmotorhoz, miközben abba nagyon sok ember együttesen belehajszolt 12000 kilométert. Lássuk hát, miket tapasztaltunk!
A szokatlan megjelenés enyhe kifejezés
Amikor először élőben megláttam a Fuocot, szó szerint beleszerettem. Főleg a Moto Italia szalonjában kiállított mattfekete példányba, amely engem úgy áltában is egyik kedvenc filmem csöppet sem pozitív névadó-szereplőjére, a Predatorra emlékeztetett. Két nagy és két kis lámpájával, csövekből és rácsokból összerakott elejével olyan agresszivitást sugall, hogy az még az amúgy a Piaggio csoport sportos márkájaként ismert Gilerák között is kiemelkedő. Mindehhez a már megismert, bolondbiztosan stabil ikerkerekes első futómű (megegyezik az MP3-mal), no meg egy kellően erős, immár ténylegesen 500 köbcentiméteres blokk (a korábbi 500ie jelzésű Piaggiok és Gilerák 460 köbcentis blokkjával ellentétben ez már 493-as), mire lehet még szükség?
Hosszú, nyújtott elrendezésű motor, a jellege igazi „díványrobogós”
Nagyon vártam a tesztet, amit kicsit rontott, hogy a motort éppen akkor hoztam el, amikor nyakunkba szakadt a tél. Így az első nap még hideg, de napos időben motorozhattam vele, majd jött a hóvihar és a latyak. Bíztam ugyan a futóműben, de a nyári gumik és a motor igen tekintélyes, 238 kilogrammos tömege azért óvatosságra intett. A Fuoco futóműve azonban minden elképzelésemet felülmúlta. Volt „szerencsém” szó szerint nagyon durva hóviharban jönni a Velencei tótól Budapestig (ráadásul sötétben), utassal közlekedni másnap az utakon elolvadófélben levő kásás valamiben, de nem sikerült megcsúsznom vele. Természetesen óvatosan közlekedtem, de egy kétkerekű robogóval véleményem szerint esélyem sem lett volna minderre.
A szélvédelem teljes hiánya ellenére nagyon kellemes vele közlekedni
Miben tér mégis el (kinézetén felül természetesen) a Gilera Fuoco polgáriasabb kistestvérétől? Azon kívül, hogy a blokk is nagyobb, ez a motor már 14 colos hátsó keréken gördül. Az úthibák által a gerincoszlopunkra mért ütések pedig ezzel arányosan kisebbek, miközben (részben a hosszú tengelytávnak köszönhetően is) remek a jármű egyenesfutása. Vezetni tehát nagyon jó egyenes és kanyargós úton is. Az MP3 tesztjében már írtuk, hogy igazából majdnem teljesen olyan ezzel a futóművel kanyarodni, mintha csak egy első kerekünk lenne. Csupán a bekormányzás utáni első reakció tér el egészen kevéssel a megszokottól, amikor billenni kezd a jármű. Szűk manőverekre pedig szintén nagyon készséges partner a hosszú és nagytestű motor.
A műszerfal akár autóba is tökéletes lenne, olyan nagyok a kijelzései és olyan információgazdag
Szűk manőverekhez is remek partner a háromkerekű motor
Számomra meglepetésként hatott az MP3-hoz képest szűkebb helykínálat. Ugyan magasabb vagyok a kelleténél 190 centimmel, de a lábaim szűkösen fértek el, és valahogy olyan hajlott háttal kellett ülnöm a motoron, hogy az alsó csigolyáim minden estére tudatták pontos tartózkodási helyüket. Az ülés alatti tároló kicsivel kisebb, mint a rekordméretű csomagtartóval rendelkező MP3-on. Az utas helykínálata azonban parádés: bőven van helye, egyedül a lábtartók elhelyezése lehetne egy kicsivel jobb. Ami minden dicséretet megérdemel az a világítás. A két nagy lámpa szolgál tompítottként, a két kisebb a reflektor. Már a tompított is olyan fényt nyújt, amilyet robogón még soha nem láttam, a reflektor azonban egyenesen azt hiteti el az emberrel, hogy valamilyen kiegészítő fényforrást is szereltünk a járműre.
Végezetül néhány szó a menetteljesítményekről. Nagy blokk ide vagy oda, a jelentős súly- és homlokfelület-növekedés, mely a dupla első kerék és a bonyolult futómű sajnálatos mellékhatása, a Fuoco nem megy úgy, mint egy 500-as kétkerekű nagyrobogó. Gyorsulása városi szinten minden igényt kielégít, országúton egy előzésre azonban már rá kell készülni. Végsebessége is elmarad az 500-as kategória átlagától, addig azonban folyamatos dinamikával tud gyorsulni. Fogyasztása azonban meglepően kedvezőnek bizonyult, alig több mint 4,5 litert igényelt 100 kilométerenként.
Tökéletes téli felszerelés: sem a felső-, sem az alsótestet nem éri menetszél. A kezek védelméről nem is beszélve: csak azért hordtam a fagypont körüli napokon nyári kesztyűt, mert nem szeretek csupasz kézzel motorozni
Be kell valljam, azon elmebetegek közé tartozom, akik szinte egész télen motorral közlekednek. Most először ültem olyan motoron, amelyre azt kell mondjam, teljes mértékben alkalmas is erre a célra! A 2007 tavaszán kipróbált MP3 250ie-t ugyanis felszereltük minden, téli közlekedéshez hasznos kiegészítővel. A motornak már korábban is volt nagy szélvédője, most kapott még egy remek műszőrmés öltakaró ponyvát, no meg olyan téligumikat, amelyek a legmerészebb álmaimat is felülmúlták. Mivel volt otthon két szintén műszőrmés kézzsákom, azokat is felbiggyesztettem, hogy szinte nyári komfortban utazhassak. Elmesélem, mi hogyan váltotta be a hozzáfűzött reményeket:
A nagy plexi már tavaly sem volt szimpatikus, ugyanis esőben nem lehet igazán tisztán átlátni rajta. Most sikerült szakadó hóesésben is kipróbálni. A havat sajnos egyáltalán nem viszi el a menetszél, így elég sűrűn meg kellett állnom egy, a műszerfal fölé begyűrt ronggyal letakarítanom. Szélvédelme ugyan tökéletes, hiszen a mínuszokban is könnyedén lehet felhajtott sisakplexivel, vagy akár nyitott bukóval is közlekedni. De egy ablaktörlő nagyon jót tenne neki!
Az öltakaró ponyva és a kézvédő azonban nagyon bevált. Kipróbáltam mínusz 1 fokban, egy szál farmerben. Nos, úgy azért kevés a ruházat, ugyanis a csípőnél éri egy kis menetszél a combunkat, és már az is rettenetes élményt jelent. Egy közepes motorosnadrágban- és kabátban azonban már tökéletes a hőérzetünk, bátran közlekedhetünk akármilyen hidegben.
Ebben pedig a Heidenau téligumik is tökéletes partnerként szolgálnak. Sikerült mennem velük hóban, enyhe jégen (volt tolóereje a szimpla hátsóguminak is!), sőt mi több egy enyhén nyálkás kanyarban, ahol bizony az autók keréknyoma ott maradt az úton, minden további nélkül leért a nagysztender. Még a hátsó kerék sem kezdett oldalirányban kúszni, amely ennél a konstrukciónál nagyon jóindulatúan jelzi a tapadási határ közeledtét.
Nedves, hideg aszfalton is csak a középtámasz földet érése szab határt a döntögetésnek
Bele tudok-e kötni az MP3-ba? Mint téli közlekedési eszközbe, biztosan nem. Végsebessége, gyorsulása városi és rövidebb városközi távokra tökéletesen elegendő, fogyasztása barátságos 4,1 liter 100 kilométerenként. Egyetlen negatívum, hogy a futómű és a műanyagok érezhetően jobban zörögtek most, mint a motor újkorában. Ettől azonban én még biztosan vennék magamnak a képzeletbeli motoros-garázsomba egyet.
MŰSZAKI ADATOK | Piaggio MP3 250ie | Gilera Fuoco 500ie |
Motortípus | Egyhengeres, négyütemű, négyszelepes SOHC | Egyhengeres, négyütemű, négyszelepes SOHC |
Hengerűrtartalom (cm3) | 244,3 | 492,7 |
Furat x löket (mm) | 72×60 | 94×71 |
Keverékképzés | Elektronikus üzemanyag-befecskendezés | Elektronikus üzemanyag-befecskendezés |
Teljesítmény (kW(LE)/min) | 16,5(22,5)/8250 | 29,5(40)/7250 |
Forgatónyomaték (Nm/min) | 21/6750 | 42,2/5500 |
Sebességváltó | Fokozatmentes, röpsúlyos kuplung | Fokozatmentes, röpsúlyos kuplung |
Első felfüggesztés | Parallelogramma formában rendezett négy alumínium lengőkar, két kormányösszekötő rúddal, konzolos felfüggesztéssel, rugóút 85 mm. | Parallelogramma formában rendezett négy alumínium lengőkar, két kormányösszekötő rúddal, konzolos felfüggesztéssel, rugóút 85 mm. |
Hátsó felfüggesztés | Két hidraulikus rugóstag, állítható rugó előfeszítéssel, rugóút 110 mm | Egykarú lengővilla, két hidraulikus, négy fokozatban állítható rugóelőfeszítésű lengéscsillapítóval |
Első fék | Két darab 240 mm-es féktárcsa, egyenként két dugattyús féknyereggel | Két darab 240 mm-es féktárcsa, egyenként két dugattyús féknyereggel |
Hátsó fék | 240 mm-es féktárcsa, dupla dugattyús féknyereggel | 280 mm-es féktárcsa, dupla dugattyús féknyereggel |
Első gumiabroncs | 120/70-12 | 120/70-12 |
Hátsó gumiabroncs | 130/70-12 | 140/70-14 |
Hossz/szélesség (mm) | 2130 /745 | 2160/775 |
Tengelytáv (mm) | 1490 | 1550 |
Ülésmagasság (mm) | 780 | 785 |
Száraz tömeg (kg) | 204 | 238 |
Üzemanyagtartály (l) | 12, ebből 1.8 tartalék | 12, ebből 1.8 tartalék |
Ár 2007. december (forint, regisztrációs adóval) | 1 749 900 | 2 099 920 |