A tavalyi év vitán felül egyik legkellemesebb meglepetése volt tesztmotorjaink sorában a Benelli TRK 502 kipróbálása. Akkor még nem volt sok fogalmunk a kínai tulajdonban levő, de komoly tradíciókkal rendelkező olasz márkáról, így a magam részéről túlzott elvárásokat sem támasztottam a motorral kapcsolatban. Talán éppen ezért lett annyira pozitív a menetpróba végső benyomása a túragépről abszolút értelemben és ár-érték arányát tekintve is.
Az egyetlen dolog, amibe akkor komolyabban bele lehetett kötni, az a motor kerékmérete volt. A 17-es első felni tökéletesen illik a túraendurokból kinőtt emelt túramotorok világába, amelyet talán a Ducati Multistrada nyitott meg, de mára számos komoly képviselője van. Csak néhány példa: Kawasaki Versys 650 és 1000, BMW S1000XR, Yamaha Tracer 700 és 900. Ezek mind kizárólag aszfaltos használatú, de magas építésű, kényelmes rugózású gépek.
A TRK 502 azonban teljes optikájában sokkal közelebb áll a klasszikus túraendurokhoz, mint az említett magas túramotorokhoz. A nagy csőr, a terjedelmes és szögletes plexi, az elég széles idomok és a nagyon karakteres gyári bukócső sokkal inkább oda sorolják az olasz motort. Éppen ezért vártuk nagyon az X jellel ellátott változatot, amelyet 19-es első kereke egyértelműen oda sorolt át, ahova inkább való. Persze a részleges újdonság többről szól, mint egy nagyobb első kerék. Jelen tesztünk azonban főleg a változásokra koncentrál – így a motor teljes körű megismerése érdekében mindenképpen érdemes felidézni tavalyi menetpróbánkat.
Gyorsan fussunk végig pusztán katalógus-szinten a változásokon. Azonnal szembetűnnek a fűzött kerekek, amelyek keskenyebb ráfokat is tartalmaznak az alaptípus öntött megfelelőinél. Így módosultak a gumiméretek is: elöl 110/80R19, hátul 150/70R17 került rájuk. Ez azért nagy előny, mert sok-sok éven keresztül pont ilyenek voltak nagyjából minden valamirevaló túraenduron, így hatalmas választékban kaphatók rájuk gumik. (A szegmens mai csúcsmodelljei már szélesebb papucsokat használnak, de a TRK 502 X ereje és menetdinamikája ezeket nem indokolják.)
Az első futómű nem módosult – legalábbis alapvető paramétereit tekintve. A vaskos teleszkópok rugóútja ugyanannyi maradt, a nem módosítható beállításaik azonban puhábbak lettek. A nagyobb első kerék miatt azonban emelni kellett a hátsó részen – így logikusan a központi rugóstagnak változnia kellett. A Benelli irtó vicces – és egyedülálló – módon a rugóútat nem a kerék mozgási tartományának hosszával azonosítja, hanem a rugóstag konkrét összenyomódásával. Ennek megfelelően az X ezen adata 45-ről 50 milliméterre gyarapodott.
Mivel pedig már úgyis új rugózó elem került a motor hasa alá, azon egy komoly fejlesztést is eszközöltek: nem csak az előfeszítés, hanem a húzó- és a nyomófokozati csillapítás is állítható. Ezzel persze az ülésmagasság is gyarapodott. Végül pedig a kipufogó kikerült a motor hasa alól és egy szép, magasra húzott végdobban teljesedik ki a TRK 502 X jobb oldalán. Ennek negatív hozománya, hogy eltűntek a széria oldalsó doboztartó fémkeretek, cserébe megjelent a középtámasz. Lássuk akkor mindezt a gyakorlatban!
A fenti alcím egy ismert olasz-kínai népdal első sora. Mint ilyen, tökéletesen illik a túraendurosodott Benellire is. Az alapváltozat futóműve is nagyon tetszett, mert a masszív cucc komfortjának és úttartásának együttese kiválóan passzolt a hazai utakhoz és egy A2-es motor menetdinamikai tudásához. A nagyobb keréknek és az ehhez kapcsolt hosszabb hátsó rugóútnak köszönhetően azonban az X még kellemesebb lett. Kimondottan jó volt bármilyen minőségű burkolt úton gurulni vele.
Videónkban is részletesen megnézheted a TRK 502 X-et. Azt is, ahogy az oldalán fekszik
Viszont ha már 19-es első kerék, akkor sokkal inkább elvárjuk tőle a multifunkciós használatot, mint a 120/70R17-es gumival érkező alapkiviteltől. Logikusan lementem hát a betonról és kicsit többet próbálgattam a motort földúton is. Itt már akadt két apró problémám. Az egyik, hogy a széles tank miatt – amelynek felső éle ráadásul nagyon markáns – nekem sehogy nem sikerült megtalálnom a jó álló pozíciót. Ebben nyilván ludasak a meglepően előre pozicionált lábtartók is.
A második oldalon jönnek további fontos dolgok, mint a futómű és a végső verdikt. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »