A gyorsulási sportot sokan nem is tartják igazi motoros kihívásnak. Mert hogy csak egyenesen kell menni 402 métert, aztán kész is. “Elég a gázt húzni, azt meg mindenki tudja!” – szoktuk hallani. Mivel volt szerencsém egy kicsit közelről is belelátni a negyed mérföld világába a jelenlegi magyar csúcstartó Totti révén, némileg más a véleményem. Az a röpke néhány másodperc annyira összetett, olyan precizitást és összpontosítást kíván a versenyzőtől, hogy az elképesztő. És a veszélyfaktor is hatalmas, hiszen egy igazi világszintű csúcsgép akár négyszáz kilométer/óra közeli sebességet is elér a 402 méteren – ott pedig egy esés bizony nagyon messze van a gyerekjátéktól!
A fentiek pedig nem pusztán nagy szavak. A sztori ugyan szintén nem friss, de a képsor örökre ütős marad. Chris Matherson egy 2013-as futamon szenvedett egészen brutális balesetet. Olyat, amit ő ugyan egészen aprónak nevezhető sérülésekkel megúszott, viszont egyrészt a nagy sebességnél a motorosra ható fizikai erőkre (menetszél!), másrészt a bukás következményeire nézve komoly tanulság lehet mindenkinek.
Chris futása már az elején is komoly meccs volt – annak ellenére, hogy egyedül ment. A gép a táv első felében ugyanis szörnyen beszitált – mivel pedig ezek a motorok vagy háromszáz métert tesznek meg első kerekükkel a levegőben, csak testtel lehet egyenesbe hozni őket. A rutinos versenyző ezt meg is oldotta, és a negyed mérföldes táv végét 6.146 másodperc alatt érte el. Sebessége ekkor 373 kilométer/óra volt. Majd jött a baj…
Valószínűleg még egy ejtőernyős sem tudja elképzelni, milyen a menetszél közel négyszáznál. Chrisnek éppen csak a bal kezébe kapott bele egy pillanatra, azonban ez elég volt hozzá, hogy az egész (valószínűleg nem hatvan kilós) embert mint egy rongybabát rántsa le a versenymotorról. Innen már a fizikai erők hatottak: a pilóta pörgött és csúszott az aszfalton – hogy milyen súrlódás hatott a testére, azt a ruhájából áradó nem gyenge füst mennyisége is elég jól szemlélteti.
A képsorok fényében szinte csoda, hogy Chris Matherson egyetlen csuklótöréssel vészelte át a verseny-balesetet. A vastag bőrruha tehát olyan vizsgát tett, amely vélhetően mindenkit meggyőz most és a jövőben is. Hogy teljes képpel fejezzük be a híradást: a technika “némileg” rosszabbul járt. Fékezés híján szinte semmit nem lassulva futott az aszfalt végéig, ahonnan további 150 méter kellett neki, mire pörögve-forogva megállt. Szó szerint apró darabokban szedték össze – az anyagi kár így mintegy negyed millió dollár (mai árfolyamon körülbelül 65 millió forint) lett.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »