A Suzukinál sem hagyják figyelmen kívül az alternatív meghajtási lehetőségeket, ők is keresik a különböző módokat a hagyományos benzinmotorok kiváltására. Nem most kezdték a fejlesztést, már öt évvel ezelőtt – a 2009-es tokiói kiállításon – bemutatták az üzemanyagcellás Burgmant. Az idei EICMA kiállításon újból láthattuk a gépet a Suzuki standján, amely külsejét tekintve lehetne akár egy egyszerű 125-ös robogó is.
A megtévesztő külső alatt viszont komoly technika lapul – a meghajtásról hidrogén gondoskodik, üzemanyagcella segítségével. Az így nyert energiát akkumulátorban tárolják, ezáltal sokkal hatékonyabb lehet a jármű. Maga a motor hagyományos módon a hátsó keréknél található, azonban itt egy villanymotorról van szó – ezzel egyszerre garantálják a környezetbarát működést és a dinamikus haladást. A még zöldebb hatás érdekében a fékezés energiáját képesek visszatáplálni az akkumulátorba, így a tetemes mozgási energia nem csak felesleges hővé alakul.
A sok okosságnak ára van – jelenlegi formájában a robogók egyik ütőkártyáját (a hatalmas rakteret) kénytelenek nélkülözni, ugyanis az üzemanyagcella, az akkumulátor és az egyéb szükséges alkatrészek minden helyet kitöltenek a burkolat alatt. Ennek köszönhetően a járgány össztömege 170 kilogramm, amely önmagában nem mondható soknak, ám a benzines testvér 148 kilogrammjához képest jóval több.
Az egyik leglényegesebb kérdés ezeknél a holmiknál a hatótávolság és annak az újbóli visszanyerése. Itt sajnos a gyártók még nem tudnak tömegesen olyan adatot felmutatni, amely versenyre kelhetne a belsőégésű motorokkal. Ennél a modellnél a hidrogéntartály a robogó aljára került, ezzel is javítva a súlyelosztást. A hagyományos változattal megegyező pozíciójú betöltőnyíláson keresztül tölthető fel a gép és így akár 350 kilométert is megtehetünk egyetlen tankolással, ráadásul az újratöltés sem olyan hosszadalmas, mint a pusztán elektromos járműveknél – alig öt percet vesz igénybe a folyamat és a nulla emissziós Burgman roboghat is tovább.
Ez a szám egészen szimpatikus, viszont egyelőre még csak prototípus az üzemanyagcellás Burgman. Esetlegesen 2015-ben bemutathatják a sorozatgyártásra alkalmas darabot, ám ez még kérdéses. Az irány jó, ugyanis egy robogóban kevésbé keresi az ember a benzines motorok által nyújtott hedonista élvezetet, sokkal inkább a praktikumot értékeljük.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »