Én tényleg, igazán nem emlékszem, hogy mikor kerültem bele abba a lefelé tartó spirálba, aminek köszönhetően a YouTube algoritmusa egyre gyakrabban és gyakrabban ajánl nekem indiai motoros videókat. És valami láthatatlan, időrabló erőtől vezérelve én ezekre rá is kattintok. Szörnyű, ne csináld! 😀 Akárhogy is, végül eljutottam Dr. Paritosh csatornájához. A fickó legtöbbször egy ZX-10R-rel kísérti a sorsot. Számára a megfelelő kanyarív ködös összeesküvés, a beláthatóság úri huncutság, a tartalék meg buzulás. És akkor jött egy kanyar…
Nem, nem, nyugodtan kattints az alábbi videóra! Semmi elrettentés, semmi vér. Ezt most simán megúszta a doktor úr. Csupán azt fogod látni, amit a cím is sejtet: soha nem tudhatod, hogy mi vár rád egy kanyarban. Pedig videósunk ezzel igazán tisztában lehetne. Más anyagaiban van, ahol tehén sütkérezik az út közepén, van ahol majd’ egy buszon kikenődve találja magát a haverja. Az alábbi videó azért érdekes, mert gyönyörűen bemutatja, hogy mit nem kellene csinálni. Nézd csak!
Tehát mi történik? Emberünk magabiztosan fűzöget a kezei közé kaparintott ezres Versyssel. A tizedik másodpercél a jobbos kanyart szűkre veszi, a külső ív felé sodródik. Érzi, hogy nem lesz jó, visszaveszi a tempót – de már későn. Ám a fentiek folyományaként a balos kanyar előtt nem tud kihúzódni a sávja jobb szélére, hanem megint szűken, a kanyar belső oldalán kezd bele a manőverbe. És akkor felbukkan a kék Jeep – a doktor úr pánikba esik, irányít, kuplungol – kissé rossz sorrendben, majd fellélegzik, hogy ezt megúszta.
Csakhogy. Jutyuberünknek eleve nem is kellett volna ebbe a szituációba keverednie. Persze, a Jeep rossz helyen állt meg. De! Ha a videó tizenkettedik másodperce magasságában nem akarja levágni a kanyart, akkor a 13. másodpercnél nem sodródik ki az út széle felé. Ha akkor nem bentről, hanem a sávja közepe (vagy még inkább jobb széle!) felől kezdi meg a nehezen belátható kanyart, akkor legalább egy másodperccel hamarabb veszi észre az út közepén parkoló autót. Ha ez így történik, akkor nem szükséges kikerülő manőverbe kezdenie, vagy van ideje helyesen végrehajtania. Hiszen mit is csinált? Későn észlelte az akadályt, túl nagy volt a tempója, így egészen a szembesáv közepéig kellett lassítania (függőleges motorral). Amennyiben az egyébként forgalmas úton ott bárki érkezik, akkor arra már nem lett volna megoldás. Miért maradt életben? Simán mákja volt. Ordas nagy malaca. Ráadásul jó ív és megfelelő sebesség esetén az egész megúszható lett volna egy egyszerű lassítással. De így farag a rossz beidegződés izgalmas pillanatot abból, amiből nem kellene.
Tehát a helyes sorrend a következő lett volna. Helyes kanyarív választás -> a veszély érzékelésének a pillanatában kuplung behúz -> a kormány jobb vége picit megtol -> az autót elhagyva pedig a bal kormányvég megtolásával visszatérés az ívre. Esetleg simán egy fékezés kanyarodás közben.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »