Mint arról néhány napja az egész internet zeng – és természetesen nálunk is olvashattatok róla – a hét elején az elsőfokú bíróság ítéletet hozott a 2016-ban Gyulafirátót mellett történt drámai motoros baleset ügyében. A halált és többszörös rokkantságot okozó fiatalember felfüggesztett börtönbüntetésén egy emberként hördült fel a motoros társadalom. Persze a dolog messze túlmutat a motorozáson, társadalmi probléma is egyben. Ugyan sok társunk ment el Veszprémbe, mégis csak Csapó Zolit, a Motoros Érdekvédelmi Egyesület elnökét engedték be a tárgyalóterembe. Engedjétek meg, hogy néhány gondolatot idézzek abból, amit Zoli már nyilvánosan is leírt az ott történtekről.
“Iratismertetéssel indult minden. Két órán keresztül folyt az ügy leírásának vázolása. … Tényleg csak pár példa. Miért van kettő helyszínrajz? Ezek utólag kézzel, géppel, majd szakértő által miért vannak módosítva? Miért nem tudja a rendőr a saját rajzát értelmezni, elmondani a bíró előtt? Miért mondja az elkövető családja, hogy fel akarták venni a bajba jutott családokkal a kapcsolatot, amikor ez valójában nem történt meg? Sorolhatnám hosszan az őrületet… Tragikusnak élem meg az emberi hanyagságot, satnyaságot, morális nulla közeli állapotot közben.
Csendben ülök, némán nehezedik mindenki vállára a teher. Mert meghalt egy nő, másik kettő nyomorék. Foki Niki a szememben egy terminátor, mellé istennő! A frissen szerzett combnyaktörésével, benyugtatózva (mert csontritkulása is lett) ül ott. Érted ezt? Leszíjazva a székében, néha epilepszia-szerű rángásokkal és tiszta értelemmel a szemeiben. Nem túlzok! Ahhoz képest, amit Ő és Márta megéltek az elmúlt két és fél év alatt fájdalomban, nyugodtan mondhatom, hozzájuk képest senkik vagyunk. Pont velem szemben ül Richárd. Fiatalon, kimérten, felkészülten. Jobbra tőlem húga, menyasszonya, nagyjából velem egykorú édesapja és feltételezem édesanyja.”
“Aztán jön az igazságügyi szakértő felé az igen sok kérdés. Kiderül, hogy szakértő úr “elfelejtett” pár dolgot figyelembe venni vagy felhasználni a szakvéleményében, amire az ügyvédek figyelmeztetik. Pont előttem ült, látom a kényelmetlen szituációt, nem lettem volna a helyében. A szakvéleménye és a bizalom az igazságügyi szakértelmében csendesen szertefoszlik és megsemmisül.
A két szakértő végül egybehangzóan kimondja, hogy NEM IGAZOLHATÓ EGYÉRTELMŰEN AZ, HOGY A BETEGSÉGE OKOZTA R. TETTÉT és az elalvásnak van egyértelmű jele az azt megelőző pár percben. … A bírónő volt nekem legfurcsább a folyamatban. Nem értettem a helyenként agresszív, kvázi zaklatott állapotát. Mi zavarhatta? A tévék jelenléte? A figyelem? Netán más a háttérben? Igazából már mindegy is…”
“Aztán megint szünet következett. Megyünk ki ismét a teremből. Próbálok férfiként viselkedni, a tőlem jobbra ülő hölgyeket kiengedem magam előtt. Szembe találkozom R. édesapjával. Állunk egymással szemben. Orrunk 20-30 centire egymástól. Nézünk egymás szemébe, közben eltelik 1-3-5-6 másodperc. Látom a tekintetében az elszántságot és nem értem, mit akar velem. Nem kérdez. … Elnézek jobbra inkább a szemkontaktból, mert látom, hogy provokálna csak. Mit gondolhatott velem? Ennyire “bárgyúnak” néznek, hogy ezt meg meri próbálni velem a bíró előtt?
Aztán megértettem. Az utolsó szó jogán fia felolvasásában hallottak alatt, mit szeretett volna. Akkor elmondta, hogy ők igazából motoros család, édesapja enduro bajnok és nem értik ezt a fajta “felhajtást” és “hangulatkeltést”, amit én elkövetek ellenük. Pedig engem nem érdekel kik ők! Teszem a dolgom, megvédem a motorosok érdekeit – ahol tudom. Ezt vállalom, ez a dolgom. Fura ez sokaknak, pláne hogy nem pénzért csinálom.”
“A bírónő az ítéletet azzal támasztotta alá, ami ellen küzd a motoros társadalom. Úgy hívják, HANYAG GONDATLANSÁG, NEGLIGENCIA. Richárd tette ez volt, hiszen felelősségteljes férfi emberként, három testvérével a hátsó ülésen nem volt hajlandó megállni kipihenni magát, hogy ne aludjon el. Negligált állapotában inkább majdnem a halálba vitte magát és a testvéreit is. Mindezt tette három kívülálló ember és azok családja kárára. Közben láthatóan annyira megbánta tettét, hogy megbánása közben gúnyosan mosolyogni is tudott az elhunyt családjának arcába a bíróság folyosóján.
Őszintén remélem, hogy egyszer rájönnek a negligens állapotukban az emberek arra, hogy ez nem valamiféle EGÓ bajnokság. Hogy a közlekedés veszélyes üzem, komoly kötelességgel. Nikinek úgy tűnik, az elkezdődött csontritkulása és epilepsziája miatt nem lesz jobb az állapota, inkább sokkal rosszabb. Óriási fizetség ez, amit a mindennapokban kapnak a motorosok a közlekedésben.
Csak azért, mert nem veszik figyelembe a közlekedők a KRESZ alapvető szabályait és ebben a rendőrség még mindig segíti őket, mert a sebességmérésnél tartanak. Minden erőnkkel azért fogunk küzdeni, hogy az itt is megtapasztalt felfüggesztett ítéletekből egyre kevesebb lehessen, mert ennek semmilyen visszatartó ereje nincsen, pont ellenkezőleg hat a negligáns egyedekre.”
Az interneten megszámlálhatatlan hozzászólás született a baleset ítélete kapcsán. A nagy többség azonnali vérbosszúra szomjazik – persze azért van normális hozzáállású kommentelő is. A nagy kérdés azonban – amelyre most meg szeretnénk találni a választ, hogy ÉRTELMES EMBERKÉNT mit tehetünk? Mert ha R. Richárdot agyonverjük, attól vélhetően nem lesz kevesebb motoros baleset. Csapó Zolinak már vannak tervei, így ezekről is fogunk beszélgetni holnap este. Tehát végszóként jöjjön a lényeg: 2018. október 13-án, szombaton 19 órától újra Onroad.hu LIVE – vagyis interaktív élő beszélgetős műsor Youtube csatornánkon. Kérlek, te is tarts velünk. Szó lesz a jövőbeli célokról, amelyet szeretnénk veletek is megbeszélni. Az adás alatt felteheted kérdéseidet, hozzászólhatsz – a cél az, hogy az az összefogás, amelyre mindannyiunknak szüksége van a változás eléréséhez, az most kezdődjön el!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »