A motorozás sokkal optimálisabb körülmények között zajlik, ha az ember egyedül üli meg a paripát. Mégis szörnyen paradox dolog, hogy az élmény akkor válik igazán teljessé, ha van kivel megosztani. Lehet, hogy nem döntesz akkorát a Mátrában, a tempó is lassabb, talán még többet is fogyaszt a gép. De mégis csak hideg van abban a sátorban egyedül. Nem? Lássunk néhány tippet arra az esetre, ha ketten vágnátok neki az útnak.
Gondolj csak arra, hogy te magad mennyit fordítasz a megfelelő motoros felszerelés beszerzésére. Egy jó sisak, jó kabát, kesztyű, nadrág, csizma az alap. Természetesen ha te azok közé tartozol, akik egy szál bőrmellényben és Wehrmacht-sisakban róják a kilométereket, akkor az érvelésem ezen a ponton megbukott. A motorosok azon fele viszont, aki már állt tanácstalanul két bukósisak előtt, hogy melyiket vegye meg, az azt hiszem érti hogy mire gondolok. Márpedig ha beüt a hoppá, akkor nem csak te csúszol, akinek megvan a tuti felszerelése, hanem az utasod is. A lehetőségekhez mérten tehát legyen neki is a legjobb mindenből.
Van is ezzel kapcsolatban egy sztorim. Úgy öt évvel ezelőtt egy lakótársnőm addig nyaggatott, hogy vigyem el motorozni, hogy a következő fizetés után csurig töltöttem az öreg Banditot, és elmentem elé a munkahelyére egy szép tavaszi napon. Előre szóltam neki, hogy öltözzön fel rendesen.
Erre nem megjelent tornacipőben, tapadós cicanadrágban és valami lenge topban? Nyilván mindkettőnknek tönkrevágta a napját. Én nem mertem menni és ideges voltam, ő meg didergett Dobogókőre menet. Örök tanulság, hogy akkor inkább nemet kellett volna mondani, hiszen az utasod biztonsága onnantól kezdve a te felelősséged, hogy ő rád bízta magát és felült mögéd.
Amennyiben az utasodnak ez az első alkalom, hogy motorra ül, akkor szánj rá pár pillanatot, hogy útba igazítsd. Nem kell fizika órát tartani, csak néhány olyan szempontot elmondani, ami csak annak egyértelmű, aki látott már közelről motort. Például, hogy bal oldalról közelítsen meg titeket. Majd ha felállt a hátsó lábtartóra, akkor egyenesítse ki a hátát, hogy lassú kontrollált mozdulattal tudja átvetni a lábát a nyergen. Ha pedig ez megvan, akkor legyen kedves lágy mozdulattal lehelyezni sejhaját a motorra – egyfelől a kímélet miatt, másrészt azért, hogy ne billentsen ki titeket az egyensúlyotokból.
Különösen fontos ez adventure és túra motorok esetében, ahol – főleg az itthon népszerű tizenéves típusoknál – az üzemanyagtartály még nem az ülés alatt foglal helyet. Ilyen esetben egy teli tank benzin feljebb tudja tornászni a súlypontot, mondjuk egy jól megpakolt topcase-ről már nem is beszélve.
Érdekel a további négy pont az utasos motorozással kapcsoltban? Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »