Néhány jellemző és a motorosok által elkövetett hibát szeretnék kiemelni. A legtipikusabb az első fék berántása. Erre ugye ABS nélkül jellemzően elesünk – aztán azzal a hülyeséggel magyarázzuk az elégtelen bizonyítványt az interneten, hogy “láttam hogy nem tudok megállni, ezért elfektettem a mocit”. Dehogy fektetted, nem tudsz fékezni és simán elestél. A második hatalmas baj, ha támaszkodunk a kormányon. Ez megváltoztatja a jármű teljes fizikáját, az sokkal jobban “orra áll” és nehezebben kontrollálható. (Sőt, sokszor fel is emeli a hátsó kerekét.) A helyes testtartás nagyon fontos! Harmadiknak a nem megfelelő fékhasználatot és túl alacsony fékerőt említhetjük. Amennyiben te szabályozni akarod a hátsó féket, mert megijedsz a kerék csúszásától, szinte garantáltan csökkenteni fogod az első fékerőt is – és azonnal súlyos méterekkel később fogsz megállni. Kivéve, ha ott egy IFA plató, mert akkor ugyanott… De lehet hogy egyszerűen félsz elegendő fékerőt adni az elejének, és emiatt nyúlik meg a fékutad.
Mindezeket autodidakta módon roppant nehéz megtanulni. Kimehetsz a haverokkal gyakorolni egy üres parkolóba – de nagyon kicsi rá az esély, hogy ők pontosan meg tudják határozni az elkövetett hibáidat. Amennyiben ez nem így történik, a “vak vezet világtalant” elv alapján lehet hogy jól begyakoroltok valamilyen rossz módszert. Még rosszabb esetben akár össze is töritek magatokat. A véleményem szerint egyetlen helyes út egy megfelelő színvonalú vezetéstechniai tréning elvégzése. Ott az instruktorok lépésről lépésre vezetnek rá a jó féktechnikára, kijavítják a hibáidat és szépen biztonságosan elvisznek addig, hogy tényleg a legtöbbet (fékút terén legkevesebbet) hozd ki a saját motorodból. Hogy amikor valóban nagy a baj, akkor az egyetlen esélyedet tökéletesen ki tudd használni – mert az IFA platója nem ad másodikat!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »