Kedves Macko,
Másfél éve, 33 évesen kezdtem motorozni. Előtte még motor közelében sem jártam, baráti körömben sincs lényegében senki, aki motorozna, tapasztalatokkal, tanácsokkal szolgálhatna. Így magamra, illetve az internet “tudására” vagyok kénytelen hagyatkozni döntéseim előtt – ami azért nagy segítség. Jelenleg még – a napi munkába járást leszámítva – országhatáron belül, fél-egy napos “túrákkal” gyűjtöm a tapasztalatot és próbálom a gyakorlatba átültetni a Honda Safety-nél tanultakat. Autópályát vallásosan kerülöm, ha tehetem az egy számjegyű főutakat is. Versenypályák, köridők nem érdekelnek, a Mátra környéki vakon-lapon-nyélgázon jellegű kanyarvadászathoz pedig sajnos kissé kevés életem van.
Egy Honda CB600F (ABS) a társam ebben (aminek általad írt tesztjét olvasva nagyokat bólogattam), ami tényleg egy jóindulatú vadállat, teljes szívvel szeretem. Problémám nem is vele van, hanem a magyar utak siralmas állapotával. A Pilis, Gerecse, Börzsöny környéki kis utak ritkán alkalmasak a kellemesen tempós, kanyargós kikapcsolódásra – mit érek a jól megválasztott ívvel, ha félúton derékba töri egy addig nem látott kátyú, kikerülhetetlen keresztborda. Ezek alapján fogcsikorgatva jutottam a tárgyban szereplő kérdésig. Véleményed szerint az NC750X kissé emelt futóműve, hosszabb rúgóútjai valós megoldást jelenthetnének a problémámra? Nem mellesleg annak tükrében, hogy az NC még kétszer annyiba kerül, mint amennyiért a 8 éves Hornetet el tudnám adni.
Igazából azért az új NC750X és nem egyéb, idősebb-olcsóbb pl.: V-Strom, mert a városi naked-ekkel ellentétben ezeket valóban használják is és hiába tartósak, 50 ezer kilométer kopásait, fáradásait, ilyen-olyan kis kínjait nem szeretném én a nyakamba venni. Az új DL650X is tetszik ugyan, de a Honda automata váltója érdekesnek tűnik. Ha már – előzetes elképzeléseim ellenére – a motorból sem hallani semmit országúti tempóban, akkor már akár le is mondanék a fordulatszám figyelés, hármat visszaváltás, nyargalás 5-10 percig élvezetes tevékenységéről.
Válaszod előre köszönöm:
Üdvözlettel, Hajdú Gábor
Szia Gábor,
Az alapkérdésedben abszolút jól gondolkodsz. A CB600F Hornet egy nagyon jó motor, még a rugóútja sem igazán kevés (120-128 milliméter), azonban a hangolása nem pontosan azokra az utakra való, amelyeket te szeretsz. Az erőforrásával ugyanez a helyzet: igazi élvezet azzal a sornégyessel nyomulni, de azt nem alacsony fordulaton nyújtja, csak akkor ha pörgeted. Az pedig a relaxált túrázással vagy éppen a mindennapi városi ügyintézéssel nehezen fér össze, hogy állandóan vadul forgatni kell a blokkot, mert gyakorlatilag csak ott megy. Ez persze nem csak a Hornet jellemzője, a közepes lökettérfogatú sornégyeseknél általános a jelenség. Az NC750X minden szempontból jobban illik abba a képbe, amit elmondásod alapján vársz a motorodtól. A nagyságrendileg 30 milliméterrel hosszabb rugóutak és a puhábbra hangolt futómű lényeges kényelmi többletet fog biztosítani a gyatra magyar aszfaltokon, az úttartása pedig még elfogadható lesz (az NC-k rugóstagjai elég kommersz termékek, így határon döngetni nem érdemes velük, de az egész gép célközönségének nyilván nem is ez a fő elvárása – és szerintem neked sem).
A helyedben egyébként nem vetném el teljesen a használt motorokat sem. Persze, mindig sokkal nagyobb a rizikó, mint egy olyan vasnál, amire te ülsz rá először – de a közeljövőben lesz egy tesztünk 200 ezer feletti futású motorokról, amelyben konkrétan szerepelni fog egy DL650 is. Úgy gondolom, akár ezt a típust (a 2008 utáni, ABS-es változatát, amelynek a fékrendszere is sokkal jobb a korábbiakénál), akár egy 700-as Transalpot is érdemes számításba venned – vagy legalábbis szétnézni közöttük. Sőt, ha nagyon vad akarok lenni – mert ez már teljesen más világ, mint a soros négyhengeres – akár egy BMW F650GS-t is nézz meg közelebbről. Roppant komfortos kis gép, olcsón fenntartható – igaz, az egy henger elég más járáskultúra. Cserébe hibátlan futóművel fogsz találkozni. Természetesen a használtak közül egyik sem fogja a DCT váltó előnyét kínálni (kivéve egy NC700X). Amely számomra szolgált már néhány negatív tapasztalattal is, azonban soha nem a kisebb lökettérfogatú Honda modellekben – így konkrétan az NC750X esetében még az is lehet, hogy elgondolkoznék rajta magam is. Szóval szerintem jó irányba tartasz – amennyiben ragaszkodsz a duplakuplungos automatához, meg is érkeztél, amennyiben nem annyira, a többi aszfaltorientált használt túraenduro között is érdemes talán nézelődni egy kicsit.
Motoros üdvözlettel: Macko
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »