A hangvillások nagy túrabálnája a hosszú távra szánt sportos utazómotorok legelső hullámával érkezett a piacra: immáron tizenöt éve hódít vitathatatlan erényeivel. Sikerét egyértelműen jelzi a csak Európában eddig eladott több mint 60’000 példány. Az FJR azonban küzdött néhány hiányossággal, amelyeken már nagyon ideje volt javítani. Az iwatai mérnökök vettek egy mély levegőt, és a tökéletesség közelébe hozták fel a sornégyes sporttúrázót.
A legfontosabb a sokat kritizált öt sebességes váltó lecserélése volt. Az erőátvitel innentől kezdve hat ganggal rendelkezik majd, így a gyorsulás és dinamika is javulni fog, valamint nagy sebességnél kevesebbet is fog forogni az erőforrás. Az FJR továbbra is készül A, AE és AS változatban, tehát a robotizált kuplungos kivitel is elérhető marad.
Az A és AE (vagyis a hagyományos kuplungos kivitelek) esetén a simább visszakapcsolásokat az A&S (Assist and Slipper) kuplung hivatott biztosítani – így a kanyarbejáratoknál bátrabban lehet visszadobálni a fokozatokat. Az egység erős motorfékhatás esetén akár 50 százalékkal csökkenti a kuplung erőátvitelét.
Az FJR 1300 is igazodik a kor szelleméhez: 2016-tól teljesen ledes világítást kap. Fénydiódás lesz a fő fényforrás is, de az igazi truváj a kanyarfényszórók megjelenése lesz. Az ikerlámpák felső részébe ugyanis három erős ledet építettek, amelyek a motor bedöntésének függvényében sorban lépnek működésbe. Enyhe döntéskor egy, közepesnél kettő, teljesen lefektetett vasnál pedig mindegyik bevilágít abba az ívbe, amely az éles fényhatárral rendelkező tompított miatt sötétben maradna.
A megújuló FJR további izgalmas technikai részlete a Dainese D-Air rendszerrel való kompatibilitás. A neves ruhagyártó utcai használatra szánt légzsákos ruházatának, a D-Air Streetnek érzékelőrendszere ugyanis igény esetén jövő tavasztól a gyárban beépítésre kerül az FJR elejébe – így a lufik felfújására utasítást adó szenzorokkal nem kell utólag vacakolni. Egyúttal az egyhármas nagy Yamahák tulajdonosai motiválva lesznek, hogy a legbiztonságosabb cuccban motorozzanak.
Mindezt még egy némileg áttervezett, jobban olvasható műszeregység fejeli meg – így a 2016-ra datált Yamaha FJR 1300 kívánatosabb túramotor lesz, mint valaha volt. A modern technika minden vívmányával felszerelték, így továbbra is roppant vonzó alternatíva marad kategóriáján belül.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »