A legtöbben egy föld körüli túráról álmodozva a közben átélt kalandokra és a megismert emberekre gondolnak elsőre. Anna Grechishkina is ezen a vonalon indult el az álmodozásban, azonban egy idő után a jótékonyság témája is befészkelte magát a tudatába. Az elmúlt 15 hónapban egy KTM Adventure 1190 nyergében vágta át magát a fél világon, és most ukrajnai otthonából indulva már Amerikában van. Amennyiben közvetlenül követnéd Anna utazását, megteheted saját weboldalán, illetve Facebook idővonalán is.
Ahogy sejthető volt, nem most kezdte a túrázást, hiszen már lassan egy évtizede motorozgat közepesen nagy távolságokra. A világkörüli út ötlete egy indiai kiruccanásról hazafelé fogant meg a fejében, hiszen ha már eddig elment, miért ne lehetne kicsit tovább? Bár először próbálta lebeszélni magát a tervről, de újra meg újra előjött, így eldöntötte, hogy legalább a tervezésbe belevág – aztán meglátja. Azt gondolta, ha elég barátnak meséli el az elgondolását, majd jól lebeszélik róla, de ezt csúnyán benézte: mindenki támogatta a nagy ötletet, és bátorították, hogy folytassa az eddigi túrákat nagyobb léptékben.
Ami különösen meglepő, hogy a rengeteg közel-keleti, indiai és európai túrájához egy Kawasaki Vulcan 900-ast használt, de aztán belátta, hogy egy igazi világ körüli úthoz az már nem lenne jó választás. Érdekes, hogy az azóta legendássá vált Ewan McGregor-féle túrához képest mekkorát változott a motorkerékpáros piac: akkoriban a japánok egyből adtak volna motort – annyira lelkesedtek – amikor viszont a KTM megtudta, merre is mennének igazából, ha nem is visszatáncolt, de játszotta a kerékkötőt. Így végezték BMW-k nyergében. Mára azonban megfordult a dolog: szinte minden japán márka kereskedője lelkesedett az ötletért, amikor azonban a konkrét együttműködésről volt szó, már kevésbé voltak együttműködőek.
Aztán egyszer csak megcsörrent a telefonja. A KTM Ukrajna hívta: “Hallottunk a terveidről.” – mondták. Persze nem a “nagy” KTM volt, csak a kis ukrán irodájuk, de megígérték neki, hogy ha komolyan gondolja bepróbálkoznak az osztrákoknál. Fél évig tartott, mire meggyőzték a narancsosokat – de sikerült! Adtak motort, és felszerelést, minden mást rábíztak. Választhatott a 990 és az új 1190 között. A régebbi jobban tetszett neki, mivel azt mindenki jobban ismeri, de végül az új mellett döntött – főleg mert ezzel talán jobban felkelti a motorosvilág érdeklődését. Persze mikor élőben látta a monstrumot meg is ijedt rendesen, mert még sosem motorozott ekkora túraendúróval. De már nem volt visszaút.
Amikor elindult a kalandra, összesen 1’000.- dollár volt a zsebében. Ugyan a szponzoroktól némi pénzmag összejött, de nagyrészt el is fogyott az előkészületek során. Még a halasztás is megfordult a fejében, de tudta, hogy akkor örökre leírja magát a közösség szemében, és többé nem lesz alkalma belevágni. Úgyhogy lesz ami lesz alapon elindult.
A jótékonysági rész onnan jött, hogy már Ukrajnában is jártak a motoros barátokkal árvaházakba, beteg, öreg emberekhez. Nem feltétlenül pénzt adva nekik, de kicsit feldobni a szürke életüket, vidámságot, élményt adva nekik. A nagy utazás során is hasonlókat tervezett: iskolák, árvaházak látogatását – beszélgetést az ottaniakkal álmokról, kalandokról. Elmeséli mindenkinek, hogy még ha nehéz is a helyzete, kövesse az álmait, hiszen az ő példája is bizonyítja: elszántsággal bárhova el lehet jutni. Még egy ukrán kislánynak is mindenhova a föld körül.
Érdekes, hogy 2005-ig semmi köze nem volt a motorozáshoz, még utasként sem ült motoron, és egyetlen motoros barátja sem volt. Aztán egy reggelen úgy kelt fel, hogy meg akarja tapasztalni a motorozás élményét. Levizsgázott és vett egy Kawasaki Eliminator 125-öst. Ettől az egész élete megváltozott: új barátai lettek és utazgatni kezdett motorjával. Először csak országon belül, később már a környező országokba is ellátogatott. És ez csak csavarodott tovább: Közel-Kelet, a mediterrán térség, majd eljutott idáig.
Mostanra kicsit el is fáradt, hiszen a mindennapi kemény motorozás után még újra és újra el kell mesélnie mit, mióta, hogyan és miért csinál: mindenki tudni akarja a történetét. Így a végén maga a motorozás válik pihentetővé a sok beszámoló, találkozó, városnézés után. Az Egyesült Államokból most Közép-Amerikába indul, onnan Dél-Amerika jön, majd át Dél-Afrikába, végig Afrika keleti partján Egyiptomig, végül Európában fejezi majd be. Az egészre két és fél évet szánt, így mostanában van a felénél. Klassz kis kör!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »