Könnyű utólag okosnak lenni minden megtörtént rizikós szituáció után – főleg, ha az ember csak monitoron nézi azt végig. Még könnyebb ilyenkor hatalmas életbölcsességeket szórni – ugyanakkor minden ilyen helyzetből van mit tanulni, így koncentráljunk inkább erre. Íme a rövidke kisfilm, amelyen hősünk egy R1-es nyergében sima – de teljesen egyenes – országúton húz egy kövéret, majd úgy 220 kilométer/óra környékén keresztbe fordul előtte egy autó.
Mit lehet ilyenkor tenni? Általános hiba, amikor a motoros rémülten ránéz az autóra – így törvényszerűen neki is vezeti a motort. (Ehhez persze az adott helyzetben elegendő lett volna nem csinálni semmit.) A másik lehetőség a pánikszerű fékre markolás – ettől sajnos ennél a tempónál nagyon könnyen blokkol az első kerék, amely bizony az esetek többségében rettenetesen nagy bukáshoz vezet. Mit tett ehhez képest a motoros?

Érdemes megnézni, milyen komoly kormányimpulzussal tudja kitéríteni egyenesfutásából a motort a pilóta
Az egyetlen helyes döntést hozta meg – sőt, hibátlanul végre is hajtotta azt! Azonnal behúzta a kuplungot, hogy a lehető legsemlegesebben viselkedjen a motorja. Utána ameddig csak tudott, lassított – ráadásul ehhez nagyon szépen, progresszíven növelte a fékerőt. Végül éppen a megfelelő pillanatban el is engedte a féket és egy nagyon határozott kormányimpulzussal kitérésre kényszerítette a Yamahát. A legfontosabb persze, hogy végig az autó mellé nézett, ahol az egyetlen lehetősége volt túlélni az egész helyzetet. Amely persze a saját hülyesége miatt alakult ki: a gyorshajtásával olyan közlekedési helyzetet teremtett, amelyben a szemből érkező autósnak nem volt lehetősége észlelni az ő valós sebességét. Tudom, hogy ilyenkor sok motoros szerint mindig az autós a hibás – de képzeljük bele magunkat az ő helyzetébe is! Mert én már jártam úgy – hiába motorozom hosszú ideje -, hogy négykerekűt vezetve képtelen voltam jól megítélni egy szemből nagyon nagy tempóval érkező motor sebességét. Szóval az egyetlen megoldás, ha soha nem megyünk gyorsabban, mint amivel még időben észlelhetnek minket a közlekedőtársaink. Vagy amennyivel az őrangyalkánk repülni tud…
Cimkék:
Persze nem bezúzzák, csupán elárverezik a katolikus egyházfő egykori ajándékát - ezzel is a nehéz körülmények között élőket segítenék.
Elolvasom »Az összetett második helyén álló spanyol óriásit bukott - most nem volt akkora mázlija, mint egy nappal korábban. Alig vánszorgott el a célig.
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »