Tudjuk jól, a pénzügyi válság negatív hatásai már elérték a motorgyártókat is. Az európai értékesítések azonban riasztóan visszaestek, főleg, ha az indiai számokat vesszük figyelmbe. Bár az elmúlt néhány évben, a 2002-2007 időszakban az értékesített új motorok száma jelentősen, 23%-kal növekedett az európai országokban, a pénzügyi válság és a telített piac megtette hatását. 2008 első negyedévében az eladások száma 34%-os csökkenést mutatott 2007-hez képest, de az év végére összesen csak 7%-kal kevesebb új motort adtak el az ACEM-be tömörült gyártók.
A tavalyi rekord mértékű zuhanás után 2009 első negyedévében az eladások viszonylag stabil menete 23%-os emelkedést jelent 2008-hoz képest, de ez még mindig 19%-kal kevesebb, mint a 2007 első hónapjaiban regisztrált új motorok száma. A legfrissebb adatok a szeptemberi hónapra vonatkoznak, 2008-hoz képest 27%-kal kevesebb masina fogyott. Ami meglepő, hogy a mopedek eladása sokkal jelentősebb mértékben csökkent, mint a nagyköbcentis motoroké – míg a városban ideális kis masinákból 32%-kal kevesebb fogyott, klasszikus értelemben vett motorokból „csak” 24%-kal kevesebb. (Mindenestre meg kell jegyeznünk, hogy az ACEM szövetségébe nem léptek be sem a koreai, sem a kínai gyártók.) Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az eladások száma visszazuhant a 16 évvel ezelőtti szintre.
Az országok közötti különbségek is jelentősek. Összességében a 12 új országban összesen 36%-os a csökkenés, a „nyugati blokkban” csak 20%-kal csökkent az értékesítések száma, ugyanakkor a legjelentősebb különbség mégis Olaszország és Spanyolország között mutatkozik. Ez a két mediterrán állam, ahol tradicionálisan sok a motoros, jó példája a válságkezelés fontosságának. Míg Olaszországban egy gazdaságélénkítő programmal segítették az autók, motorok értékesítését, a spanyolok gyakorlatilag nem tettek semmit, sőt, a motorosok adóját emelték. Mindezek hatására Olaszországban csak 4%-kal, míg Spanyolországban 49%-kal szűkült a piac!
Hogy hogyan alakulnak a további számok, ezt senki nem tudhatja még. Az biztos, hogy néhány év múlva a használt motorok száma jelentősen kisebb lesz, áruk valószínűsíthetően magasabb.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ami meglepő, hogy a mopedek eladása sokkal jelentősebb mértékben csökkent, mint a nagyköbcentis motoroké”
talán annyira nem. a robogókat “autósok” is veszik és ök könnyebben mondanak le egy uj robiról mint egy motoros aki uj gépet akar. az egyiknél csak a praktikum a fő (meg az ár) a másiknál már érzelmi dolgok is közrejátszanak…..