A BMW 2009-es modellévi újdonságainak sorában elsőként a jelentős mértékben felfrissült K sorozat jelent meg a hazai szalonokban. Különösebb csinnadratta nélkül, február 7-én, szombaton betolták az új motorok közé az eddigieknél nagyobb lökettérfogatú, erősebb és számos extra felszereléssel bővült három gépet. Minden adatuk publikus, így megért egy szalonlátogatást, hogy személyes kapcsolatba kerüljünk velük a tesztek előtt.
Innen nézve szinte semmi nem változott, talán csak az utaslábtartó konzolja lett sötét színű
A három motor szíve azonos, azonban felhasználási területük nagyban eltér egymástól. Az R, azaz Roadster modell a bivalyerős nakedek táborát erősíti, a legerősebb S változat a sportmotorok híveinek kedveskedik, míg a legtöbb luxussal ellátható GT, a Gran Turismo a hosszú túrák híveinek lophatja be magát a szívébe. Ennek megfelelően az S változat a legerősebb, őt alig lemaradva követi a meztelen R, a GT pedig a hármas leggyengébbjeként még mindig bőséges erőtartalékkal rendelkezik minden várható helyzet leküzdésére. Elődeiknél egyaránt lényegesen erősebbek lettek. Apró finomságokban fejlődtek talán leginkább, amelyekre a tesztek során részletesen ki fogunk térni.
A K1200R tengelytávja is brutálisan hosszú volt: 1571 milliméter. Most tovább nőtt, igaz csak 14 milliméterrel
Gyönyörű felni és ma divatos szögletes végdob
A motorok megjelenése, összképe gyakorlatilag változatlan maradt, csupán olyan apróságok, mint az új formájú kipufogódobok utalnak az újításra. No meg az új színek, és még egy olyan részlet, amely végre elejét veszi a tesztekben újra és újra feltűnő kritikáknak. Bevett szokás volt ugyanis világszerte az újságírók körében, hogy egy BMW motoron végső mentsvárként mindig bele lehetett kötni az irányjelzők kezelőszerveibe. Jómagam rögtön az első tesztnél megszoktam a három gombbal kezelhető irányjelző-rendszert, sokan azonban erre képtelenek voltak. Nos, most mindenki örülhet és megnyugodhat: a kapcsoló-tömeg a múlté. a K sorozat 2009-es modelljein megjelentek a hagyományos irányjelző-kapcsolók.
A kezelőszervek nem csupán egyszerűbbek, hanem sokkal letisztultabbak és finomabbak is lettek. A bal markolaton egyetlen gombbal kezelhetjük a futóművet (az elektronikus karakterisztika-állítást, valamint a blokkolás- és kipörgésgátlót), egy másikkal pedig az információs kijelzőn látható adatok között lapozhatunk. A jobb oldalon egyetlen gomb látja el a motor életre keltését és a gyújtás megszakítását, így véletlenül sem kezdünk indítózni úgy, hogy nincs biztosítva az üzemanyag-ellátás.
Amint azt megszokhattuk, a bajor motoroknál megadott alapár számos, magától értetődőnek tartott felszerelést nem tartalmaz, így ezeket a tulajdonosknak meg kell rendelniük. Az extrák sora igen hosszú: blokkolásgátló (az R kivételével széria), kipörgésgátló, légnyomás-ellenőrző rendszer, elektromos futómű-állítás, markolat- és ülésfűtés, fedélzeti számítógép, sebességtartó automatika, xenon fényszóró (csak a GT-hez rendelhető), riasztó, komfort- és alacsony ülések, különleges fényezés, valamint az elengedhetetlen fehér irányjelző búrák. Jó hír, hogy a legkeresettebb felszereléseket különféle csomagokban is megrendelhetjük, így aki valóban ésszerűen szeretné összeállítani motorját, sokat spórolhat. Például a biztonsági csomagban az ABS, ASC és RDC (keréknyomás-felügyelet) kapott helyet, illetve mindhárom modellhez választható egy, jellegében leginkább odaillő felszereléseket tartalmazó túra csomag is.
Ne feledkezzünk meg a BMW motorokon a közelmúltban debütált váltóasszisztensről sem: ez az elektronika lehetővé teszi, hogy a sportos motorozás hívei az intenzív gyorsítás közben a legkisebb gázelvétel nélkül kapcsolhassák a következő magasabb sebességi fokozatot. Így a motor nyújtotta adrenalinhullám megszakítás nélkül élvezhető.
MŰSZAKI ADATOK | BMW K1300R | BMW K1300S | BMW K1300GT |
Motortípus | Soros négyhengeres, 16 szelepes DOHC benzinmotor | Soros négyhengeres, 16 szelepes DOHC benzinmotor | Soros négyhengeres, 16 szelepes DOHC benzinmotor |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1293 | 1293 | 1293 |
Furat x löket (mm) | 80 x 64.3 | 80 x 64.3 | 80 x 64.3 |
Keverékképzés | BMS-K üzemanyag-befecskendezés | BMS-K üzemanyag-befecskendezés | BMS-K üzemanyag-befecskendezés |
Sűrítési arány | 13.0:1 | 13.0:1 | 13.0:1 |
Teljesítmény (kW(LE)/min) | 127/173/9250 | 129/175/9250 | 118/160/9000 |
Forgatónyomaték (Nm/min) | 140/8250 | 140/8250 | 135/8000 |
Tengelykapcsoló | Többtárcsás, olajfürdős | Többtárcsás, olajfürdős | Többtárcsás, olajfürdős |
Sebességváltó | Körmös kapcsolású, hatsebességes | Körmös kapcsolású, hatsebességes | Körmös kapcsolású, hatsebességes |
Szekunderhajtás | Kardántengely | Kardántengely | Kardántengely |
Váz típusa | Alumínium hídváz teherviselő motorral | Alumínium hídváz teherviselő motorral | Alumínium hídváz teherviselő motorral |
Rugóút elöl/hátul | 115/135 | 115/135 | 115/135 |
Villaszög (fok)/utánfutás (mm) | 29.6/104.4 | 29.6/104.4 | 29.4/112.0 |
Első fék | Dupla tárcsafék 320 mm átmérővel | Dupla tárcsafék 320 mm átmérővel | Dupla tárcsafék 320 mm átmérővel |
Hátsó fék | Szimpla tárcsa 265 mm átmérővel | Szimpla tárcsa 265 mm átmérővel | Szimpla tárcsa 294 mm átmérővel |
Első gumiabroncs | 120/70ZR17 | 120/70ZR17 | 120/70ZR17 |
Hátsó gumiabroncs | 180/55ZR17 | 190/55ZR17 | 180/55ZR17 |
Hosszúság/szélesség (mm) | 2228/856 | 2182/905 | 2318/965 |
Tengelytáv (mm) | 1585 | 1585 | 1572 |
Ülésmagasság (mm) | 820 | 820 | 820/840 |
Saját tömeg feltankolva(kg) | 243 | nincs adat | 288 |
Saját tömeg üresen(kg) | nincs adat | 228 | nincs adat |
Megengedett legnagyobb tömeg (kg) | 460 | 460 | 520 |
Üzemanyagtartály térfogata (l) | 19 | 19 | 24 |
Alapár (2009. február, forint) | 3838000 | 4358000 | 4848000 |