Tavaly megkezdett vezetéstechnikai tréningeket bemutató sorozatunkat egy újabb elemmel gazdagíthatjuk, bár igazából ez csupán egy kis ízelítő. Akik fel szeretnék eleveníteni a 2011-es írásainkat: jártunk a Honda Safety Hungary, a Hungária Rendőregylet és a Ride for Life (RILI) képzésein is. Mostantól pedig a BMW Magyarország is indít – a nagy sikerü autós képzés mellett – motorosoknak szánt vezetéstechnikai tréningeket is.
Soha jobbkor! Mondhatnánk ezt, hiszen itt a tavasz, az újrakezdés ideje. Nem véletlenül használtam az újrakezdés szót, hiszen többünknél ez majd’ féléves kihagyás utáni nyeregbepattanást jelent. Ilyenkor a jól begyakorolt mozdulatok is újként hatnak, nem is beszélve azokról, amelyekkel a sokat közlekedő motoros is szerencsére csak ritkán találkozik. Ezek a vészhelyzetek. Amikor például egy mellékútról úgy kanyarodnak ki elénk, hogy nem vettek észre. Ilyenkor egy helytelen döntésnek akár az életünk, de legalábbis tetemes javítási költség és egy félbemaradt kirándulás lehet a következménye. Szerencsére egyre többen vagyunk, akiknek ezt már nem kell elmagyarázni: felismertük, hogy csakis és kizárólag saját magunk, vezetői képességeink fejlesztésével tehetünk a biztonságunkért. Kimondottan jó, hogy egyre több cég oktatása közül választhatunk. Nézzük, milyen a BMW tréningje.
A tegnapi napon egy sajtótájékoztatóval egybekötött kis ízelítőn vehettünk részt (a magyar motoros sajtó színét-javát meghívták), egyfajta főpróbán, vagy ha úgy tetszik nulladik napon.A különbség annyi az április hatodikától már elérhető “éles” tréningek és a beszámoló tárgyát képező esemény között, hogy itt csupán a feladatok bemutatása, ismertetése volt a cél, míg a későbbiekben a tudás teljeskörű elsajátítása. Vagyis mi csak egy-két alkalommal ismételtük az adott gyakorlatot, míg ez egyébként addig zajlik, amíg minden résztvevőnek tökéletesen nem megy az. Először azonban a hazai képviselet, a BMW Magyarország igazgatója, Paul de Courtois, majd a motorkerékpár üzletág menedzsere, Zámbó Balázs mutatták be a tréningek céljait.
“Meggyőződésünk, hogy mindenkinek a gyakorlati tudása saját járművén fejleszthető igazán. Szerencsére a motorosok egyre nagyobb része érzi úgy, gyakorolnia kell, hogy minél biztonságosabban tudjon közlekedni. Tavasszal, a szezon elején még nagyobb szükség van a biztonságos, akár irányított körülmények közötti ráhangolódásra. A megfelelő képzettséggel rendelkező oktató és a tanfolyam nyújtotta keretek a beidegződött rossz technikák felismerésére, kijavítására is kiválóan alkalmasak” – nyilatkozta Zámbó Balázs. Felelősen működő járműgyártóként a BMW csoport nagyon nagy hangsúlyt fektet a különböző aktív és passzív biztonsági rendszerek kifejlesztésére.
A BMW Motorrad már a hetvenes években aktívan elkötelezte magát a biztonság mellett. (1976: saját fejlesztésű bukósisak; 1988: első ABS sorozatgyártású motorkerékpárban). Ugyanakkor a vezetők helyes magatartása vészhelyzetekben többet ér a legjobb elektronikus rendszernél is. Ezért a bajor konszern világszerte vezetéstechnikai tréningeken adja át a biztonságos vezetéssel kapcsolatos tudását, hogy a vezetők megelőzhessék a vészhelyzeteket, illetve azok bekövetkezte esetén helyesen reagáljanak. A BMW nemzetközi sztenderdjeinek megfelelő tréningeken a hangsúly tehát a biztonságon van: a közúti balesetek döntő többsége ugyanis továbbra is a járművezetők hibájából következik be. A kétkerekűek vezetői ugyanakkor sokkal sérülékenyebbek az autóvezetőknél, hiszen őket legjobb esetben is csak a protektoros ruházat védi, amelyből a legfejlettebb sem veheti fel a versenyt egy középszerű autó-karosszériával.
A vezetői képességek és a tapasztalat nagyban befolyásolják a vezető reakcióját egy-egy konkrét helyzetben. A BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning a hétköznapi közlekedési helyzetek középpontba állításával, az elméleti ismeretek és a gyakorlati feladatok kombinációján keresztül segíti a vezetőt a közlekedési szituációk magabiztosabb kezelésében. A program iránt érdeklődő motorosok három hazai tréning programjából választhatnak, amelyek zárt pályán, a Kiskunlacháza reptéren vagy a Kakucsringen zajlanak.
A második oldalon már a gyakorlati feladatokról olvashatsz. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »