Volt idő, amikor a Honda egész modellstratégiáját egyszerűen borzasztónak tartottam. De nem csak én – ez a nézet elég széles körben visszaköszönt, akárhol beszélgettünk kollégákkal vagy kereskedőkkel. Persze teljesen indokolható volt az a fajta “diszkont-politika”, amely vezérelte őket. Hiszen a kétezres évek első évtizedének végén nyakunkba esett, a világ túlerőltetett fejlesztési hajszája nyomán kialakult hitelválság túlélése nem volt akkora gyerekjáték… A világ legnagyobb motorgyártója persze megtehette volna, hogy vígan megél az ázsiai eladásaiból – de mégsem tették. Nem véletlenül lett a Honda a legnagyobb. Kidolgoztak egy túlélési stratégiát, amely az egyszerű, olcsó motorokra helyezte a hangsúlyt világszerte. Akkoriban jelent meg a fél literes CB sorozat is, amelynek egyik tagja volt a CBR500R – 2013-as tesztjét ide kattintva olvashatod el.
A gazdasági viharfelhők aztán elvonultak – a japánoknak pedig kellett valamit kezdeni a kissé megkopottan csillogó modellválasztékukkal. Mert valljuk meg: sok régi nagy elődhöz képest az 500-asok nem voltak valami szívdobogtató masinák. Ráadásul közben durván változott-változik a világ is: egyre szigorúbb környezetvédelmi normákat kell a gyártóknak betartaniuk. Ami bizony nem könnyíti meg a dolgukat azon a téren, hogy az egykori irtózatosan pörgő és bivalyerős kis méregzsákokra áhítozó motorosok kedvében járjanak. Mert ugye sóhajtozhatunk, hogy “valaha a 250-esem vagy 400-asom 15 fölött forgott és ment mint állat” – azt a technikát ma már új járműként lehetetlen lenne forgalomba helyezni. Így a fél literes családjának legsportosabb tagját, a CBR500R-t is más szemlélet szerint fejlesztette tovább a Honda.
A modell ugyan sok téren fejlődött – ezekre később kitérünk -, az elsődleges és persze leginkább szembetűnő dolog azonban a külseje. Fennen hirdeti is az összes marketing anyag, hogy a “nagy testvér”, vagyis a CBR1000RR ihlette a bringa optikáját és bizonyos műszaki megoldásait. Amiből minket ezen a ponton – még csak közelítünk hozzá, fel sem ültünk a hátára! – a formai nyelv érdekel elsősorban. Abban pedig az egykori első generáció kissé butus megjelenéséhez képest brutálisan király a fejlődés! A keskenyre húzott, ledes lámpák, az agresszív, élekkel határolt fejidom, a mindenféle szárnyacskák meg légvezető-csatornák a motor egészét jellemzik. Még a segédvázon is felfedezhetünk átvezető alagutakat.
Természetesen mindezeknek a gyakorlatban az ég egy adta világon semmi jelentőségük, szerepük vagy dolguk nincs. Hiszen hiába sorolja a Honda a szupersport csoportba, a CBR500R nem az. Hamarosan kitérünk a műszaki tartalomra és a menetteljesítményekre – egyik sem indokolja a kategóriát. Majd meglátjuk, hogy egy kiválóan használható mindennapi motorról van szó – amely azonban mégis sokkalta többet mutat. De annyival, hogy pusztán ránézni egy élmény. És nem csak az egész, hanem a részletek és technikai apróságok is a helyükön vannak. Kiemelnék egy apró részletet: a tök egyszerű (csúnyán írhatnám primitívnek is) zártszelvény lengővilla környezetét is úgy feldobták pár filléres karbon matricával, hogy végül egyáltalán nem lesajnálva tekintesz rá.
Még ha laikusként, vagy igazi sportmotoros múlt nélkül nézünk a csutka kormányokra is az a kép alakulhat ki bennünk, hogy ez aztán igen, itt hasalás lesz ezerrel. Amikor azonban felpattanunk a szerencsére abszolút nem magas – 785 millis, vagyis a többségnek kiváló talajfogást biztosító – nyeregbe, egyből átalakul a képünk. Bár a lábtartókat viszonylag megemelték, a térdszög pedig hegyeske – de azért egy igazi, versenypályára optimalizált sportgéphez képest az is kényelmes. A hivatalos sajtóanyag szerint “az agresszív motorozási körülmények kezelésére a kormánycsutkákat a felső kormányhíd alá szereltük” – ezzel szemben a felsőtest pozíciója maximálisan kényelmes. Nem kell támaszkodni a kormányon még városi haladáskor vagy alacsonyabb sebességgel gurulgatva sem. Így nem terheljük a csuklónkat és nem kell combból-hátból sem egyvégtében tartani magunkat. Hosszú távon is abszolút rendben van a kényelem.
Már ami a vezetőt illeti. Az utasnak ugyanis közel sem lesz ilyen fejedelmi dolga. Kicsi és kemény az ülőfelület, ő már szinte igazi sportmotorosan nyakába kell húzza lábait – vagyis nyomorogni fog. Hacsak nem szado-mazo, esetleg soha életében nem ült egy utasbarát motoron. Ugyan a segédváz formázása során gondoltak rá és van rendes kapaszkodója – ennek kialakítása csillagos ötös! -, de ezzel együtt rendes túrázásra nem hiszem, hogy sokan fognak kettesben indulni a CBR500R-rel. Főleg, mert amúgy a csomagszállítás is valamilyen nyeregtáskában korlátozódik – így egy személynek a hátsó ülés feladásával egészen normális lehet hosszabb távra is. Nézzük, miért!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »