Ez is egy hihetetlenül kedvenc téma a motorosok között. A közösségi médiában valósággal egymás torkának tudnak ugrani kedves két keréken közlekedő társaink. Vérmérséklet függvényében simán le is hülyézik egymást, mert valaki mondjuk a kanyar külső íve felé dől ahelyett, hogy az ellenkező irányba mozogva a térdét húzná az aszfalton. Pedig a kanyarodási stílusok kérdése közel sem annyira fekete és fehér, mint sokan gondolják. Hogy valóban átlássuk, kedvcsinálónak íme egyik kedvenc kis videóm:
Természetesen itt speciális körülményekről van szó és egy különleges, kimondottan erre a célra épített motorral verik rommá és alázzák meg nem csak a supermotok pilótáit, hanem a sportmotorosokat is. Akkor ebből az következne, hogy mégis ez a legjobb megoldás? Nem, egyáltalán nem! Viszont azt kezdhetjük sejteni, hogy csak akkor leszünk valóban jó motorosok, ha megismerjük a kanyarodási stílusok lehetőleg mindegyikét (sok van ám, nem csak kettő!) – és meg is tanuljuk alkalmazni őket! Kezdjük videónkkal, majd jöjjenek a leírások.
Sokat kritizált testhelyzet, amelynek rengeteg előnye van. Gyorsan szedjük össze, hogy kell helyesen csinálni! A helyes testtartás minden részletét idézd fel – mert ezekre szükségünk van.
Nézzük, mik a francia kanyarodási stílus előnyei bármely másikkal szemben:
Ugyanakkor egy nagyon komoly hátránya van ennek a testhelyzetnek. Mivel a jármű tömeg-középpontjára komoly befolyása van a testhelyzetednek (ez indokolja elsődlegesen a különféle stílusok létrejöttét), ebben az esetben lesz az a legmagasabban. Ami kis sebességnél nem nagy baj, de nagyobb tempónál már tud az lenni. Hiszen ha magasabban van a tömeg-középpont, ugyanannál a sebességnél és ugyanazon a kanyaríven a motort jobban be kell döntened. Ami nem nagy baj addig, ameddig valami le nem ér az aszfaltra. Így a lenyomós kanyarodási stílus a motor felépítésének függvényében bizonyos tempó után kezdhet akár veszélyessé is válni.
Nyugodtan hívhatjuk arany középútnak is. Mit teszel? Semmit, csak ülsz a helyes testtartásban a motoron: tankot szorító combok, viszonylag laza felsőtest és abszolút laza karok. Amikor odaérsz a kanyarhoz, megtolod az ívbelső kormányt, és szépen dőlsz a motorral együtt. Persze a fejedet érdemes úgy mozgatni, hogy a horizont vízszintes legyen – ezáltal lényegesen jobb lesz az észlelésed.
Ennek a kanyarodási stílusnak a legnagyobb előnye – azon kívül, hogy elegáns – az, hogy nem sok fizikai munkát végzel. Vagyis nem fárasztó, több energiád marad és jobban tudsz koncentrálni a túra hátralevő kanyarjaira. Meg élvezni a tájat, meg minden hasonló. Plusz kicsit nagyobb tempóval is fogsz közlekedni, mint az előzőleg bemutatott esetben. Azonban azon pontok mindegyikében, amiket felsoroltunk ott előnyként, itt kisebb hátrányban leszel – például akár egy árnyalattal más íven is kell majd motoroznod a kanyarban.
Mégis ez a legáltalánosabb, legjobban használható – érdemes is ezt megtanulni elsőként, majd innen kidolgozni a többi stílust. Amikor együtt dőlsz a motorral, annak hatalmas előnye az is, hogy villámgyorsan módosíthatod a pozíciódat akármelyik irányba.
Tulajdonképpen a hátralevő három testhelyzetet nyugodtan vehetjük egy kalap alá, hiszen a céljuk egy és ugyanaz. Mégpedig úgy szeretnél játszani a testeddel, hogy a jármű tömeg-középpontja mélyebbre kerüljön. Hiszen mit eredményez ez? Azt, hogy magát a motort kevésbé kell megdöntened. Ami pedig előny – abban az esetben, amikor az kezdi elérni bedönthetőségének a határát. Addig azonban nagyjából teljesen feleslegesen tornázol.
Viszont amikor rájössz, hogy szűkül a kanyar íve és már szikrázik a lábtartód, elengedhetetlenül fontos, hogy tudd alkalmazni. Ennek legyegyszerűbb módja, ha pont az ellenkezőjét csinálod, mint a francia kanyarodási stílus esetében. Vagyis a lábaid helyzetén nem változtatsz, de csípőből a felső tested megdöntöd befelé. Az előny egyértelmű: máris mélyebben van a tömeg-középpont. Mik a hátrányok?
Éppen ezek miatt nem biztos, hogy ezt a testhelyzetet érdemes folyamatosan használnod. Viszont villámgyorsan fel tudod venni, és amikor baj van, már ez is rengeteget tud segíteni!
Itt már egy kicsit több testmozgásra lesz szükséged – cserébe még mélyebbre fog kerülni a tömeg-középpont. Vagyis ha nagyobb a baj, többet tud segíteni a sima bedőlésnél. Ebben az esetben a combjaid még mindig fogják a tankot, de a fenekeddel már leülsz egy picit az ülés belső oldala felé. Közben a fejed igyekszel aránylag magasan tartani – ehhez a vállad kell a tükör felé csavarni egy keveset.
Az előny egyértelmű – és már írtam is: a még mélyebb tömeg-középpont. De még nem is leszel olyan széles, mint amikor csak a felső tested döntöd befelé. Hátrányok?
Mi következik ebből? Ez a stílus sem igazán arra való, hogy reggeltől estig használd. Azonban fontos ismerned – hát biztonságos körülmények között gyakorold be!
Roppant népszerű a sportmotorosok között még közúton is. Persze nem csak ott lehet alkalmazni, hanem igazából szinte bármilyen kétkerekűn. Lássuk, mit kell tenned! Itt elengeded a térdkapcsolatot, az ívbelső oldali térded kinyitod, feneked is beteszed ugyanerre. Közben az egész felső tested is igyekszel levinni mélyebbre. Nem kell irtózatos dimenziókra gondolni – nehogy leülj az ülés mellé! A cél csupán annyi, hogy tested minden részével lejjebb vidd a jármű tömeg-középpontját. Ennek a kulcsa pedig a felsőtest lesz – hiszen az a legnehezebb.
Mi ennek a kanyarodási stílusnak a hatalmas előnye? Az, hogy ugyanazon íven és motor-bedöntés mellett messze itt éred el a legnagyobb kanyarsebességet! Ezen vita nincs – így ha versenypályán tényleg gyors akarsz lenni, akkor ezt tanuld meg jól alkalmazni! Azonban közúton akad néhány komoly hátránya is.
Jó sokat beszéltünk a lehetséges kanyarodási stílusokról. És persze mindent még nem is említettünk, hiszen különböző kombinációk és “vadhajtások” vannak ezeken kívül is. Például amikor az első videónkban látható módon még a lábat is odatesszük az első kerék mellé – de ezek egy része megint csak nem közútra született. A nagy kérdés azonban még nyitva maradt: melyiket alkalmazd? A helyzet az, hogy szinte az összeset. Ezért olvashattad a cikk elején azt, hogy meg KELL ismerned és alkalmazni KELL tudnod mindet. Hiszen van egy csomó kérdés, aminek minderre hatása van.
Egy szó mint száz – és ez tényleg az utolsó: tanulj meg sokféle módon kanyarodni. Persze a jó ív az elsődleges – azzal tudod a legtöbb biztonsági tartalékot képezni. De ismerned kell a stílusokat is – és a megfelelő időben és helyen, pontosan alkalmaznod is kell tudni.
Cimkék:
A Honda CBR500R is megújult a 2019-es modellévre. Ezen változások nagyja az optikát érintette. Nézzük, milyen lett így az egész kis sportcsomag.
Elolvasom »Az elektromos robogók között egy minden eddiginél jobban használható járművel jelentkezett a spanyol Silence. Az S01 tényleg parádés lett!
Elolvasom »A robogó fizikai felépítése és kezelőszervei is eltérnek egy "hagyományos" motorétól. Lássuk, mi mindent MUSZÁJ tudni, amikor ilyet vezetsz.
Elolvasom »A prémium bukókat gyártó X-lite felnyitható túrasisakja teljes mértékben megújult az idei modellévre. Nézzük, milyen lett az X-1005!
Elolvasom »A Honda állítása szerint egy vadonat új, sose látott módon szuper nagyrobogó a Forza 750. Sőt, túraképes GT robogó! Na de mi is valójában?
Elolvasom »Minden szempontból drámai baleset történt tegnap Budapesten. A mentőautó és a motor ütközésében motoros társunk ráadásul életét vesztette.
Elolvasom »