2021. március 23-án, kora délután roppant súlyos baleset történt a Budapesten a Rottenbiller utcában. Egy mentőautó megkülönböztető jelzéssel sietett egy terhes kismamához, amikor a Dembinszky utcából érkező motorkerékpár oldalról belerohant. A rohanás szót vehetjük szó szerint is, hiszen a mai nap folyamán a BorsOnline által megszerzett felvétel tanúsága szerint a sebessége meglehetősen nagynak tűnik. A helyzet pedig rendkívül kényes, hiszen a jogszabály szerint a szirénázva haladó mentőautó számára elsőbbséget kell biztosítani. De miként is van egy ilyen szituáció valójában – és hogy lehet elkerülni a hasonló tragédiákat?
A KRESZ pontosan úgy fogalmaz, hogy a megkülönböztető jelzést (vagyis kék, esetleg kék-piros fényt és szirénát együttesen) használó járművek a vasúti átjáró tilos jelzését, valamint a forgalmat irányító rendőr utasításait leszámítva valamennyi közlekedési szabályt jogosultak megszegni. A közlekedés többi résztvevőjének pedig kötelessége lemondani az elsőbbségéről velük szemben. Csakhogy ez után a paragrafus (49. §) azt is kimondja: a megkülönböztető jelzéses jármű vezetője ezen jogával csak abban az esetben élhet, ha meggyőződött a továbbhaladás teljes biztonságáról – úgy személy-, mint vagyonbiztonsági oldalról. Magyarul csak akkor haladhat át például egy piros lámpán (ahogy történt ez itt is), ha egyértelműen látja: valamennyi körülötte levő jármű vezetője észlelte őt és megállt.
A fentiek a gyakorlatban azt jelentik, hogy (szinte) minden olyan esetben, ha a megkülönböztető jelzéses jármű baleset részese lesz, és a másik fél nem észlelte őt, a végén a szirénás sofőr “viszi el a balhét”. (Mivel az elmúlt bő fél évben jómagam is vezetek sürgősségi feladatban részt vevő autókat és motorokat, ezzel pontosan tisztában kell lennem.) Van azonban egy másik kérdés is, amely akkor merül fel (teljesen jogosan), ha megnézzük a baleset térfigyelő kamerás felvételét.
A motorkerékpár sebessége, amivel át akart haladni a Dembinszky utcából a Wesselényi utcába (keresztezve a Rottenbiller utcát) drámaian magasnak tűnik. Ilyen esetben jogos a kérdés: a mentőautó vezetőjének milyen valós esélye volt rá, hogy észlelje a felé közeledő motort? Hiszen az akkor ért be a kereszteződésbe (ez látszik fenti képünkön is), amikor a szirénázó mentő már benne volt. Az egyetlen megoldás tehát az lehetett volna, ha a Transit teljesen megáll. Amennyiben azonban minden látható autó állóra fékezett a környéken, mennyire életszerű ez a sürgős esethez siető mentő vezetője számára?
A baleset valóban nagyon megrázó – főleg így, hogy videós formában is megnéztük. Annyi bizonyos, hogy a vizsgálatot végző rendőri szerveknek sem lesz könnyű dolga a felelősség pontos megállapításával. Különösen így, a fenti jogszabályok pontos ismeretében. Mi azonban most nem mentősként, hanem motorosként kell hogy nézzük a történteket. Miként kerülhette volna el elhunyt társunk az ütközést? Sokféle következtetést sajnos nem lehet levonni, csupán egyet: úgy, ha lassabban megy. Bármennyire rossz ezt kijelenteni, de a nem megfelelő sebességválasztás egyenlő azzal, hogy a körülmények szerencsétlen alakulása esetén aláírod a saját halálos ítéletedet. Mert hiába van elsőbbséged, hiába zöld a lámpa – a piroson átmehet egy figyelmetlen civil autó is.
Amikor te így robbansz át egy beláthatatlan kereszteződésen, akkor esélyt sem adsz magadnak, hogy esetleg kivédd mások hibáját. Lehetsz a Föld legjobb reflexű rájdere, a kezed sem fog tudni megmozdulni a csattanásig. Szegény társunknak sem volt. Még az sem zárható ki, hogy a vizsgálat teljesen felmenti őt (bár én meg lennék rajta lepve) – de az sem hozná vissza őt közénk. Azzal együtt tehát, hogy mélységes részvétünket fejezzük ki hozzátartozóinak, ne ítéljük el őt. Inkább próbáljunk tanulni az esetből. Úgy válasszunk sebességet, hogy legyen időnk észlelni a környezetünket – és legfőképpen reagálni is tudjunk bármilyen nem várt helyzetre! Ellenkező esetben a szerencsére bízzuk sorsunkat – az pedig, mint itt is láttuk, néha elhagy bennünket.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »