Annyira késhegyre menő küzdelmet régen láttunk hosszú távú – ráadásul két hétig tartó – versenyen, mint amit az idei Dakar Rally motoros mezőnye számára ez a viadal hozott. Tegnap már a nyolcadik versenynap ment le (a rövidke prológot nem számítva), és még mindig nincs szinte semmi különbség az éllovas rájderek között. Azonban most se velük kezdjük a beszámolót, hanem nézzünk meg egy kis filmecskét a Dakar hátsóbb régióinak heroikus küzdelméből. Ez ugyan nem kizárólag a motorosokról szól, cserébe többször feltűnik benne a litván Arunas Gelazninkas, aki a magyar Gyenes Mani egyik nagy riválisa az Original by Motul kategóriában. Ők ugye azok, akik szervizcsapat nélkül, a technikát saját kezűleg bütykölve motorozzák végig ezt az elképesztő versenyt. Nos, a Mani előtt jelentős előnnyel vezető litván számára is komoly küzdelem a menet, íme:
Sajnos az élmezőnyből két, előkelő helyen motorozó pilótának is búcsúznia kellett a tegnapi szakasz folyamán. A gyári Yamaha alakulatnak igazi fekete napja volt: miután egy nappal korábban az összetettben is nagyon jól álló Ross Branch bukása miatt erősen hátracsúszott, tegnap Franco Caimi alatt megállt a hangvillások egyhengerese. Így ő szomorúan sétált a helikopter irányába, amely visszaszállította a táborba. Rosszabbul járt viszont nála az összetettben negyedik, de az éllovastól is alig 2 és fél perces lemaradásban motorozó Xavier de Soultrait. A Husqvarna csapat éllovasa a 375 kilométeres gyorsasági szakasz 276. kilométerénél hatalmasat bukott – őt mentőhelikopter vitte a tabuki kórházba. Ugyan eszméletlen állapotban szállították el, de a hírek szerint komoly sérülése szerencsére nincs.
A nyolcadik szakasz egy két napos maratoni etap második napja volt. Ez annyit tesz, hogy a versenyzőknek este semmilyen szervizelési lehetősége nem volt – vagyis sem szerszám, sem gumicsere, sem semmi. Csak a náluk – vagyis a ruhájuk hátsó cargo zsebében – levő cuccokkal oldhattak meg bármilyen problémát. Mivel pedig a hetedik etapon is akadt sziklás rész bőven, a gépeken igencsak látszott az igénybevétel. Főleg a kerekeken. Sok volt sérült ráf, amelyeket igyekeztek a küllők állítgatásával valamennyire egyenesbe hozni – de a gumiproblémák sem kerülték el a nagyokat sem. Toby Price konkrétan egy nagy halom gyorskötözővel rögzítette hátsó abroncsát – és így kellett nekivágnia a 8. gyorsaságinak!
Viszonylag sok, 334 kilométernyi összekötő szakaszt teljesítettek a maraton második részében – de azért le kellett küzdeni a 375-ös speciált is. Azt hiszem, utánaolvasok, milyen gyorskötözőt használhatott Price, mert olyanja lehet, hogy még a NASA-nak sincs. Az ausztrál KTM-éllovas ugyanis a nap nagy részében az élen állt – ezzel a gumival! De a többiek lemaradása szó szerint marginális volt: a hondás gyári menők (Nacho Cornejo, Ricky Brabec, Kevin Benavides és Joan Barreda), valamint saját csapattársai (Sam Sunderland és Matthias Walkner) mind nagyon szorosan követték az időtáblán. Volt, hogy az első három helyezett között alig 30 másodperc differencia mutatkozott.
A nap végére a chilei Honda pilóta, az összetettet reggel is vezető Cornejo magához kaparintotta a dirigációt, és megszerezte idei első Dakar szakaszgyőzelmét. Tette ezt a legjobbkor, hiszen így a jéghártyánál is vékonykább 1 másodperces előnyét növelni tudta. Na nem sokkal, mert Price bejött mögötte napi másodiknak – így csupán egyről hatvanhat másodpercre nőtt a chilei előnye. Ami még mindig egyenlő a nullával. Sam Sunderland még nagyon lőtávolban van a kevesebb, mint hat perces összetett hátrányával, az utána jövő hondások (Kevin Benavides, Barreda és Brabeck) már kicsit távolabb vannak, de még mind negyed órás mínusz környékén. Úgyhogy a meccs továbbra is abszolút nyitott.
Az Original by Motul mezőnyében a nyolcadik szakasz győzelmét az első videónkban is feltűnő Gelazninkas nyerte meg – tehát küzdelem ide vagy oda, csak gyors volt ő! (Csak hogy legyen hova tenni a tempóját: összetettben a 22. pozícióban zárta a napot, a győztesnél 28 és fél perccel hosszabb idővel.) Mögötte azonban második helyre érkezett Gyenes Mani, elég kevés, alig több, mint két perces hátránnyal. Az összetettben eddig vezető Maurizio Gerini negyedik lett, így a litván motoros át is vette a kategória első helyét. Gyenes Mani továbbra is összetett harmadik, de igen jelentős, bő egy órás hátránnyal. Saghmeister Gábor neve mellé sajnos tegnap is felvéstek egy újabb 20 perces időbüntetést, így már 41 perc plusznál tart – de így is megy rendületlenül kategóriájának 19. helyén.
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 4 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 3:08:40 | 0:00:00 |
2 | 3 | T. PRICE | KTM | 0:01:05 | 0:00:00 |
3 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:02:50 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:03:46 | 0:00:00 |
5 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:05:29 | 0:00:00 |
6 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:05:47 | 0:00:00 |
7 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:06:29 | 0:00:00 |
8 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:06:32 | 0:00:00 |
9 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:06:53 | 0:00:00 |
10 | 24 | S. BÜHLER | HERO | 0:07:58 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 4 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 32:00:11 | 0:00:00 |
2 | 3 | T. PRICE | KTM | 0:01:06 | 0:00:00 |
3 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:05:57 | 0:00:00 |
4 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:12:58 | 0:02:00 |
5 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:16:05 | 0:00:00 |
6 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:17:42 | 0:00:00 |
7 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:19:20 | 0:06:00 |
8 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:22:40 | 0:07:00 |
9 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:26:59 | 0:00:00 |
10 | 77 | L. BENAVIDES | HUSQVARNA | 0:33:26 | 0:01:00 |
Fotók: Dakar.com és Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »