Igazából a motorkerékpárok világában nyitott szemmel mászkáló – és főleg Onroad.hu-t is olvasó – tisztelt publikum számára tesztmotorunk megjelenése semmilyen nagy sokkot nem okoz. Hiszen már 2018-ban láthattuk az akkor is széria-késznek bemutatott Benelli 752S modellt. A külső pedig azóta sem sokat változott – éppen csak 2020-ig kellett várni, hogy valóban utcán hasítson és a szalonokban is meg lehessen venni.
A modell különös jelentőséggel bír a hamvaiból kínai tőke segítségével újraéledt márka számára. Hiszen amikor a Keeway-összeolvadás után ismét megjelentek a Benelli feliratú kétkerekűek, azoknak nem sok köze volt a márka korábbi szellemiségéhez. Inkább kicsit dizájnosabb kínai motoroknak nevezhettük őket. Az oroszok azonban a spájzban vannak, a kínaiak pedig jönnek fel, mint a talajvíz – így egyre komolyabb masinákkal jelentek meg. Az igazi “nagymotor” azonban még hiányzott – hiába volt kellően testes mondjuk a Benelli TRK502X, mégis csak elég volt hozzá az A2-es jogsi.
Az első olyan legújabb-kori Benelli tehát, amelyet valóban nagy motornak nevezhetünk, az új 752S. Lökettérfogata 754 köbcentiméter – igaz, az ehhez tartozó 76 lóerő semmiképpen nem nevezhető osztályelsőnek, de azért mégis komoly ugrás a 48-hoz képest. Ha tűzijátékot nem is, de némileg dinamikus haladást már várhatunk tőle – ahogy a futómű és a fékek is a márkától megszokott módon elég sokat ígértek. Nagyon komoly jelentősége van tehát – főleg a márka szempontjából -, hogy mindez hogy muzsikál a gyakorlatban. Nézzük videós összefoglalónkat, majd egy új fajta pontozásos értékeléssel folytatjuk.
A soros kéthengeres erőforrás akár kezdőknek is jó szívvel ajánlható, mert nem egy gyilkos fajta. Amikor kell, azért halad – de semmi sokkoló dolgot nem produkál. (180-at még viszonylag könnyen megy, de igazán dinamikusan ott már nem gyorsul.) Viszont a gyári kipufogóból hozzá kapcsolódó hangélmény meglepően lelkesítővé teszi a vele való motorozást. Finoman dohog, de nem ráz – és egy egészen jó erőátvitel kapcsolódik hozzá. Egyszóval: sok erősebb motor van, de ez így egy teljesen vállalható csomag.
Futóműben szokás szerint nagyon odatették magukat a 752S megalkotásakor! A Marzocchi teleszkópok 50 millis vastagsága is sokkoló – de nagyon jól is teszik a dolgukat! Kellő komfort és jó úttartás jellemzik. Kanyargós úton is élvezetesen teszi a dolgát. Ezen a téren szerencsére sokat helyrehoz a motor abból is, amit esetleg a hiányzó lóerőkkel egyeseknél elveszít.
Olyanokat ne keress, mint kanyar-ABS vagy valami spéci menetvezérlő elektronika. Viszont a fékrendszer nagyon rendben van: hatalmas tárcsák, négy dugattyús radiális Brembo-k – és most először egy Benelli esetében (számomra) a kézerő és az adagolhatóság is teljesen rendben van. Akár egy ujjal is szépen lehet használni – persze utcai igénybevételben gondolkozva.
Fontos, hogy a Benelli 752S egy tisztességes csupasz motor. Szélvédelmet meg jó pakolhatóságot ettől az osztálytól a mai világban már nem is várunk. Viszont a vezetőnek egészen kényelmes! Ugyanezt nem mondhatjuk el az utasról, akinek dolgát még a kipufogó miatt asszimetrikus szélességű lábtartó is keményen megkeseríti. Aki erre a gépre szavaz, az maradjon inkább egy jó nyeregtáskánál és menjen egyedül! Úgy az egész csomag sok örömet fog okozni.
Az árat már nem nevezhetjük sokkolóan jónak – de azért még bír némi előnnyel a beszerzéskor kifizetendő pénzmag terén a 752S versenytársaihoz képest. Fenntartása vélhetően szintén vállalható összeg lesz – megbízhatóságát azonban még bizonyítania kell. Bár az jó jel, hogy a Benelli eddigi nagymotorjaival sincs sok baj, és ezt a típust sem hegyezték ki a mérnökök. Cakli-pakli egy abszolút vállalható csomagot rakott össze az olasz-kínai kooprodukció!
Cimkék:
Amikor a haveroddal motorozol és ő elesik, akkor biztosan te leszel az első, aki a baleset helyszínére ér. Az X-Aid megmutatja mit tegyél.
Elolvasom »A PROTEKTOR motoros biztosítás már öt éve létezik. Ez alatt sok társunk törte össze magát... Lássuk Csapó Zoli több mint érdekes statisztikáját!
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »