Sorozatunk előző epizódja szomorú véget ért: felborítottam az üresben hagyott F800GS-t. Persze senki nem szereti így látni a motorját – legfeljebb aki közlekedik terepen is, annak több lehetősége van hozzászokni. Az is logikus, hogy nem csak az üresben parkolás miatt borulhat fel kétkerekű társunk. Elég, ha tologatás közben nem érezzük eléggé az egyensúlyát, de az is könnyen ide vezethet, ha egy szűk megfordulás során lefulladunk. Meg rajta maradhat indulás előtt a tárcsafék-zár – és persze ne hagyjuk ki annak lehetőségét sem, hogy simán elesünk. Bármi ilyen történik, ha fizikailag ép maradsz, fontos hogy minél előbb állítsd fel a gépet. A látvány is rossz, meg ha sok a szemtanú vagy éppen az út közepén fekszik szegény paripa, szintén nem árt, ha tudod hogy fogj neki a feladatnak.
Ha már a főcím kétértelmű volt, legyen az az alcím is. 🙂 Természetesen a kormányvégnek kell alányúlni. A földön fekvő motor esetében ugyanis ha egyetlen pontot kell keresni, aminél fogva emelni tudsz, akkor az a két gumitól legtávolabb levő alsó kormányvég lesz. Ezt úgy kell fordítanod, hogy az első kereked eleje felfelé nézzen – így kapod a legnagyobb erőkart a gumik tapadási pontjához képest. Azaz így kell majd a legkevesebb erőt kifejtened az emelés során.
A következő kiemelkedően fontos dolog a helyes testtartás – itt sincs kisebb jelentősége, mint alapvetően a motorozás során. Sőt, amennyiben egyenes lábbal és mélyre hajolva kezdesz, nagyon könnyen megsérülhetsz. Az emelés előtt tehát mélyre le kell guggolni és az erő minél nagyobb részét combból kifejteni. Ahogy egyre magasabbra kerül a kormány, szépen bele kell dolgozni karból is, majd az egyensúlyi állapotot elérve kihajtani az oldaltámaszt. Persze ha a jobb oldalán fekszik a masina, előbb nyisd ki a sztendert és utána állítsd fel!
Őszinte leszek: egész életemben mindig a fent vázolt technikával emelgettem a motorokat. Sok éve ezt tanították meg mint legjobb módszer – én meg soha meg sem próbálkoztam mással. Azonban tudomásul kell venni, hogy az bizonyos esetekben meghaladja egyes emberek képességeit. Túl nehéz a motor, túl magasan van a kormány függőleges helyzetben, túl alacsony a rájder vagy csak gyengék a combjai. Mivel az alsó csigolyák rossz testhelyzet esetén komoly sérülést is szenvedhetnek, érdemes készülni egy bé tervvel.
Itt a kormány maradhat “aláfordult” pozícióban – az esetek többségében úgyis így ér földet szegény motorbicikli. Mi hátat fordítunk neki, egyik kezünkkel a tank közelében levő kormányvéget markoljuk meg, a másikkal pedig keresünk egy masszív pontot a hátsó traktuson. Egy rendes utaskapaszkodó például remek választás lehet. A sarkunkat tegyük a lehető legközelebb az üléshez, majd szépen combból emeljünk. A pozíció nagy előnye, hogy nem terheli az alsó hátat – de nagyon fontos, hogy azt itt se görbítsd!!! Ugyanakkor figyelni kell, hogy mivel háttal vagyunk a vasnak, csak függőlegesig emeljük és át ne borítsuk a túloldalára. Legyen már elég csak az egyik oldalt fényeztetni!
Említsünk meg még egy nagyon fontos dolgot – elhangzik a videóban is, de jelentősége miatt muszáj leírni. A motor az esetek nagyobb részében sebességben van, amikor az oldalára kerül. Amennyiben azonban nem így alakul – a forgatás alatt is végig üresben volt, hiszen a snittek között össze-vissza tologattuk, illetve az első részt az előző filmünk alatt eleve neutrálban eldöntött F800GS-sel kezdtük. Látszik is, hogy a második alkalommal el is gurult a BMW – meredekebb környezetben bajba lehet kerülni! Ilyenkor érdemes előbb végiggondolni a szitut és akár egy nyaksállal erősen a markolathoz kötni az első fék karját.
A sorozat egy kiemelkedően fontos epizóddal folytatódik, amelyben elkezdünk a kanyarodással foglalkozni.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »