Amikor megfogalmazódott bennem, hogy talán szükség lenne egy teljesen alapvető dolgokkal foglalkozó videós cikksorozatra a motorozással kapcsolatban, az első dolgom volt nekiállni összeszedni, mennyi téma jöhet szóba. Sikerült egy negyvenhárom tételes listát összeírni. Persze sok annyira alapvető dolog is szerepelt benne, amelyek szinte feleslegesnek tűntek – de az eddigi tapasztalataim alapján rendszeresen merülnek fel kérdésként olyan dolgok, amelyek sok már motorosnak egyértelműek. Amennyiben pedig a sorozat egyes témái csak néhány motorosnak tudnak segíteni biztonságosabbá vagy éppen élvezetesebbé tenni ezt a csodálatos hobbit, akkor már megérte belefogni az egészbe.
A mostani témánk viszont nem szerepelt az eredetileg összeírt listában. Ezt az élet szülte. Pontosabban Ti, kedves olvasók és nézők. Az egyik korábbi epizódunk, az emelkedőn történő elindulás kapcsán ugyanis merültek fel kérdések. Az első és legáltalánosabb az volt: hogy teszem sebességbe a motort, ha jobb lábammal nyomom a hátsó féket? A választ ott is megadtam, de muszáj megismételni, mert nagyon fontos: SEHOGY! Egy motorral ugyanis nem állok meg üresben! SOHA! Főleg nem emelkedőn vagy lejtőn. Hiszen az autókkal ellentétben a mi két kerekű járművünknek nincs kéziféke. A mi egyetlen rögzítő berendezésünk a fokozatban hagyott sebességváltó. Amennyiben egészen enyhe lejtőn otthagyjuk a motort üresben, meglepően kis kézerővel le lehet billenteni az oldaltámaszról. (Természetesen nagy szórás van az erőszükségletek között, de menjünk biztosra!)
Amennyiben pedig valaki meglöki a motorunkat, az tényleg nagyon könnyen lebillenhet az oldaltámaszról. De lehet, hogy csak hanyagul rátámaszkodsz a hátsó dobozra, és ellököd a saját lejtőn álló motorodat. Amikor ez megtörténik, akkor a holtpont után sajnos jön az elkerülhetetlen borulás. Ami jobb esetben anyagi kárral jár, rosszabb forgatókönyv szerint meg simán rá is zuhanhat valakire. És egy földbe csapódó motor meglepően nagy erőt fejt ki… A videón ez jól látszik – a bal kormányvég a kézvédővel együtt vagy tíz centire fúródott bele a földbe. Íme:
Mi a megoldás? Szoktasd rá magad, hogy amikor megállsz, visszakapcsolgatsz egyes fokozatig, majd úgy is hagyod a motort leállítás után. Itt akármilyen emelkedőn állsz, be tudod indítani és az ismert technikával rajtolhatsz is. Amennyiben egy emelkedőn forgalmi okokból kell megállnod, akkor pedig megállás előtt szintén visszakapcsolsz egyesig (az egyetlen kivétel, ha történetesen vészfékezésre kényszerülsz – de erre még visszatérünk), és a kuplungot behúzva – hátsó fékkel rögzítve a gépet – állsz meg. Ilyenkor megint csak biztonságos lesz az elindulásod.
Amikor pedig odébb kell tolni a motort, csak behúzod a kuplungot, és úgy tologatod, Mert így a bal kezedben mindig ott lapul a “kézifék” – ha egy lejtőn megindulna a tömeg, csak elengeded a kart és már csak az egyensúlyra kell odafigyelned. Szóval szoktasd hozzá magad, hogy MEGÁLLÁSKOR MINDIG HAGYD EGYESBEN!
Cimkék:
Nem jó dolog halálos kimenetelű balesetekről írni, főleg ha magyar motorost érint. A veszprémi tragédia utóélete kapcsán azonban sajnos muszáj.
Elolvasom »A légzsák az egyik legkomolyabb védelmi eszköz lehet egy motoros baleset során. Végre a gyakorlatban is bemutathatjuk a Helite Turtle működését.
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »