Rendkívül nehéz lélekkel kezdem el írni ezt a cikket. A közösségi média gyorsaságának hála múlt heti bekövetkezésekor jómagam is azonnal értesültem a Veszprém közelében történt szörnyű motoros balesetről. Egy motoros társunk egy kanyarban áttért a szembe oldali sávba és ott frontálisan ütközött egy szabályosan közlekedő kamionnal. Az eredmény sajnos egyértelmű volt: halálos tragédia. A túlélési esély nulla. Bár néha vannak csodák, de ez most nem lett az. Elvesztettük egy társunkat. Mivel magyar motorosról van szó, a magam részéről magánemberként azt éreztem helyesnek, ha nem lihegjük túl a témát. Hiszen az elhunyt motoros hozzátartozói is látják-olvassák ezeket – és legyünk őszinték: hasonló esetben mi szeretnénk-e, hogy saját szeretteink átmenjenek ugyanezen? Nem…
A lavina tegnap reggel indult el. Először megjelent a balesetről készült fedélzeti kamerás videó, amelyet egy, a tragédia résztvevőjévé vált kamion mögött haladó autó rögzített. Ebből aztán estére lett egy interjú a TV2 Tények című műsorában, ahol egy megkérdezett tapasztalt motoros véleménye is helyt kapott. Azóta pedig izzik a közösségi média – mindenki azt találhatja, mi történt valójában. Nézzük meg először magát a borzalmas néhány másodpercet.
A televíziós bulvár anyagban megjelent néhány gondolat első ránézésre is téves. Először nagyon fel is idegesítettem magam rajta, hogy miért mond valaki tapasztalt motorosként ilyet a témában, miszerint a hordalékos út és a hideg aszfalt tehetett a tragédia bekövetkeztéről. Aztán rájöttem – és ezúton ismeretlenül is elnézést kérek első gondolataimért. A nyilatkozó lehet, hogy tökéletesen elmondta a valódi okokat, majd megemlített néhány mellékes körülményt – a teljesen laikus szerkesztőknek pedig ezt sikerült kivágni belőle. Remélem, így történt…
Az is elterjedt, hogy elhunyt motoros társunk friss jogosítvánnyal rendelkezett és első motorja volt a V-Strom 1000. Tegnap teljesen véletlenül találkoztam valakivel, aki személyesen ismerte – tőle azt az információt kaptam, miszerint már két éve motorozott, de a DL valóban új volt neki. Annyi igaz lehet, hogy nem volt túlságosan tapasztalt – így a szörnyű tragédia kapcsán talán az egyetlen értelmes dolog, amit tehetünk, ha megpróbáljuk kielemezni az esetet és levonni a tanulságokat.
A jobbos kanyarban két motor haladt. A megengedettnél nagyobb tempóval, de talán kijelenthető módon messze a száguldozástól. Az is igen valószínű, hogy a záróvonal és a kanyar beláthatatlansága ellenére megelőztek autókat. Az első motor kényelmesen visszatért a sávjába, a második azonban még csak meg sem próbálta ezt. Hihetnénk, hogy elvesztette a tapadását – de sajnos biztosan nem így történt. Aki motorozott egész télen és a napokban is, az tudja: közel sem jó a tapadás ilyenkor, nem szabad határon menni – de már egészen jól lehet döntögetni. Az aszfalt mindig tapad – kivéve, ha tükörjég borítja -, legfeljebb kevesebbet. Tehát motoros társunk nem az út hibájából nem tudott visszatérni, hanem mert meg sem próbált dönteni.
Az emberi agy működése a megértés kulcsa. Amikor hagyjuk, hogy a sebességmámor és a motorozás okozta eufória hatására elborítsa agyunkat az adrenalin, elvesztjük józan ítélőképességünket. Ilyenkor vállaljuk túl magunkat. Amikor egy nálad tapasztaltabb és gyorsabb motorost próbálsz követni, nagyon könnyű ebbe a hibába beleesni. (Estem bele én is meg talán te is, kedves olvasó – legfeljebb nekünk nagyobb szerencsénk volt.) Amikor aztán egy ilyen eufórikus helyzetben valamilyen hirtelen veszély lép fel – vagyis felbukkan szemből egy kamion – megint csak ösztönös az agyunk első reakciója. Ránézünk a legkomolyabb veszélyforrásra. Amennyiben pedig nem tudjuk levenni róla a tekintetünket, garantáltan oda is fogjuk vezetni a motort, azaz az ütközés elkerülhetetlenné válik. Szörnyű, de ez történt itt is.
Sajnos elhunyt motoros társunkat sehogy nem hozhatjuk vissza. A családja és barátai fájdalmát sem tudjuk enyhíteni. Az egyetlen, amit tehetünk, ha levonjuk a tanulságot, és AKI TEHETI, EZ MEG IS JEGYZI!
Most, hogy mindezt kiírtam magamból, mintha kicsit jobb lenne a közérzetem. Ami megtörtént, nem lehet visszacsinálni. Csámcsogni rajta szintén teljesen felesleges. Azonban nagyon szépen kérek mindenkit: gondolkodjunk el rajta, vonjuk le a tanulságokat és legfőképpen ALKALMAZZUK IS AZOKAT! A motorozás csodálatos dolog, de közúti változata soha nem lesz igazi életbiztosítás. Próbáljuk meg minél tovább élvezni – ez nagy mértékben rajtunk is múlik.
A fotókat Szabó Péter olvasónk készítette, hálásan köszönjük!
Cimkék:
Az egyik bukó felnyitható, a másik a ma oly divatos plexis enduro fazon. Mindkét Kappa igen jó árban van, a kérdés mit tudnak.
Elolvasom »Egy motorral nagyjából két módon tudunk parkolni. Hagyhatjuk a váltót üresben, vagy egyesben is. Nézzük, miért életbevágó a helyes módszer!
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »