Korábban néhány aukciós ereklye kapcsán szóba került már Evel Knievel személye. A fényes karriert befutott amerikai sportember volt az, aki a motoros mutatványok és hatalmas élő show-k műfaját megteremtette. 1967 pedig az az év, amikor először közvetítették élő adásban produkcióját: tavasszal az Ascot Speedway-en 15 autót ugrott át – a táv 28-29 méter körül volt. Még ugyanaz az év novemberében sikeresen teljesített egy 30 méternél hosszabb távot – így kezdték megismerni a nevét. Ő pedig mert igazán nagyot álmodni és szilveszterre elvállalt egy olyan bemutatót Las Vegasban, amelynek során közel 43 métert kellett repülnie. Olyan bukás lett belőle, amely világhírűvé tette őt.
Mint mi is írtunk róla, 2018-ban Travis Pastrana – Evel egyik legnagyobb utódja, igazi őrült showman – nekifogott, hogy a legenda világhíres ugrásait felidézze. Travis első célkitűzése ugyanúgy 52 autó és a nagyjából 140 lábnyi távolság volt, mint amire 51 évvel ezelőtt az akkor még feltörekvő-félben levő Knievel is vállalkozott. Travis azonban elárult egy nagy titkot: ők egy ilyen mutatványra ma tudományos alapossággal készülnek. Pontosan tudják a szükséges sebességet, a rámpák hosszát, szögét, az ugrás magasságát. Ennek az eredménye – és kezdjünk is ezzel -, hogy ő 2018. júliusában ezt így hajtotta végre:
Travis szerint jó fél évszázaddal korábban ez mind nem így volt. Akkor szemre állították be a rámpákat és a sebesség is inkább csak a pilóta érzésein – meg a vakmerőségén – múlt. Következő videónkban az egyik szemtanú el is meséli, hogy előző este Evel nem is igazán hitt benne, hogy sikerülhet végrehajtania vakmerő vállalkozását – de legurított még egy viszkit, hogy legyen elég bátorsága. Majd nekifutott, és az alábbi gyenge minőségű filmen láthatjátok, hogy végződött a kaland. Borzalmas bukás lett a landolásból…
Travis Pastrana utólag elemezve az akkori súlyos sérülésekkel járó próbálkozást többek között azt is elárulta, hogy Evel teljesen szükségtelenül magasat ugrott – ez pedig magában hordozta a borzalmas végeredményt. Persze az egykori fenegyerek nem véletlenül lett később világhírű, sőt korszakalkotó. A horrorisztikus bukás során eltört a combcsontja, bokái és csuklói, zúzódott a medencéje és megsérült a csípője is. Ő azonban innen talpra állt és hat hónappal később újra ugrott – motorral persze! 1971 és 1973 között 87 ugrásból 82 sikeres volt, és az általa felállított rekordokat évtizedeken át nem döntötték meg.
Evel Knievel karrierje tehát a fenti rettenetes bukás után vált igazán fényessé. De a balesetek egész pályafutását végigkísérték: összesen 35 csontját törte el. Utolsó hat mutatványa közül már három balesettel végződött. Köztük a leghíresebb a londoni Wembley Stadionban történt 1975-ben: tizenhárom emeletes busz átugrása után is szerencsétlenül landolt és szerteszét törte magát. Ez sem nézett ki sokkal jobban, mint a néhány évvel korábbi las vegasi eset…
A rengeteg szörnyű bukás ellenére Knievel meglepően hosszú életet élt: 2007-ben, 69 évesen hunyt el idiopátiás tüdőfibrózisban. Temetésén Matthew McConaughey színész ezekkel a szavakkal búcsúzott tőle: “Most már örökké repülni fog. Többet nem kell lejönnie vissza, nem kell landolnia…”
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »