Mond neked valamit a Gas Gas név? Ha rendszeres olvasója vagy az Onroad.hu-nak, akkor bizonyára ismerősen cseng, hiszen számos alkalommal írtunk már a motorjaikról. Az elmúlt években komoly pénzügyi nehézségekkel küzdöttek, ennek ellenére az idei évre szinte teljesen megújult a palettájuk. Több mint harminc éve kínálnak nagyon komoly sporteszközöket a terepmotorozás szerelmeseinek.
Mind a triál, mind pedig az enduró szakágakban számos győzelmet arattak a gépeikkel – mindig is kíváncsi voltam, hogy tényleg olyan jók-e, mint amilyennek mondják őket. Végre eljött ez az idő is és a hazai forgalmazónak hála kipróbálhattam az egyik legkelendőbb endurójukat, a Gas Gas EC300-ast.
A 2018-as modellévre szinte teljesen átalakult a spanyol gyártó szöcskéje. A laikus szemlélőnek persze mindez fel sem tűnik, de aki egy kicsit is érdeklődik a terepmotorok iránt, az nagyra fogja értékelni a Gas Gas fejlesztőmérnökeinek az újításait. Lássuk hát szépen sorjában, miben más ez a motor, mint az eddigiek! Kezdjük az üléspozícióval. Az eddigieknél keskenyebb, ámde kényelmesebb nyergen elhelyezkedve egyből otthonos érzést nyújt a gép. Az ülés újfajta csúszásgátló bevonatot kapott, amelynek köszönhetően könnyedén megőrizhetjük a manőverek sikeres kivitelezéséhez szükséges pozíciónkat.
A szélesebb, nagyobb felületű lábtartók biztos kapcsolatot teremtenek a motoros csizmája és a gép között, így még pontosabban kontrollálhatjuk magunk alatt a technikát. Ezt segíti elő a karcsúbb üzemanyagtartály is, a szűk kanyarokban sem kell túl nagyot terpesztenünk, ha előre akarunk terhelni. A tankba 10 liter benzint tölthetünk és rendkívül hasznos, hogy áttetsző műanyagból készült – ennek köszönhetően könnyedén megállapíthatjuk, hogy mennyi füstöt eregethetünk még ki a kipufogón a következő tankolásig.
A motor váza is átalakult az eddigiekhez képest. Könnyebb és jobb torziós merevséggel bíró lett az elődjénél a króm-molibdén ötvözetű fő- és a hátsó, alumíniumból készülő segédváz is. Menetkészen mindössze 105 kilogrammot nyom a mérlegen az EC300, amely nem díjnyertes adat, de simán megállja a helyét a kategóriában.
Mindez szép és jó, de az egész mit sem ér, ha egy csapnivaló erőforrást építettek a vázba. Itt ilyenről szó sincs, szerencsére. A kis Gas Gas szívéül egy 300 köbcentis kétütemű egyhengeres blokk szolgál. Az a legszebb az egészben, hogy rendszámmal is megvásárolható a járgány. Hogy micsoda?! Kettőezer-tizennyolcban egy füstölgő, kétütemű versenymotor mit keres a forgalomban?
Nagyon egyszerű: némi fojtás segítségével képes teljesíteni a motorkerékpárokra jelenleg érvényes Euro 4-es károsanyag kibocsájtási szabványt. Ha olyan helyen laksz, ahol a közelben lehet jókat mókázni, akkor még utánfutó és az ezzel járó hercehurca sem kell, hogy legálisan eljuthass a játszótérre. Azért ez nem hátrány!
Az erőforrást immáron kétféle módon indíthatjuk. A régi iskola híveinek, vagy akkumulátor probléma esetén jó szolgálatot tesz a berúgókar, de a könnyedség jegyében már önindítóval is ellátták a háromszázast. Mivel endurózás közben gyakran kerül olyan helyzetbe az ember, ahol csak kényelmetlenül, felesleges tornamutatványok kíséretében lehetne berúgni a gépet, ezért rendkívül hasznos, hogy csak egy gombnyomás és máris pengő hangon felcsendül a kétütem hangja.
A videó Szatyina Gábor “vendégszereplésének” hála egészen látványosra sikerült – a drón használatáért ismét köszönet illeti a MyActionCam-et!
Az erőforrás kétütemű mivoltát már a kipufogórendszer gyönyörű rezonátora elárulja, amely a motor jobb oldalán helyezkedik el. Az FMF kínálatából származó végdobot úgy hangolták hozzá a blokkhoz, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt hozzák ki, de ne legyen zavaróan bántó a hangereje. A power szelep könnyedén állítható, így mindenki a saját egyedi igényeire tudja beállítani az erőmű nyomatékleadását.
A második oldalon folytatjuk az erőforrással, majd jön a zseniális futómű is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »