Nemcsak, hogy a biztonság élharcosává, hanem gáláns, gazdag öregurává is akar válni a KTM. Legalábbis valami egészen ehhez hasonló dologra enged következtetni az, hogy fejlesztési listájuk élén jelen pillanatban egy alkalmazkodó sebességtartó automatikát – vagy szebb nevén adaptív tempomatot – illetve egy holttérfigyelő rendszert tartanak. Ez már önmagában is elég jól hangzik. De ha hozzávesszük azt, hogy ezt nem feláras extraként kívánják hozzávágni a motorosokhoz, hanem az alapfelszereltség részeként fogják adni, akkor többnyire csak megemelhetjük kalapunkat a sógorok motormárkája előtt. Vagy lehetünk rosszmájúak és mondhatjuk azt is, hogy amennyibe kerül egy új KTM, annyiba ez belefér. De inkább ne legyünk.
A projekt egyelőre fejlesztési fázisban van. Tehát még ne szaladj a bankba hitelért, ha csak azért vártál eddig az új motor vásárlással, mert ilyen technológiára vágytál. Azzal még várni kell. A prototípust egy 1290 Super Adventure S modellbe pakolták bele, ami annyira azért már teljesít jól, hogy meg merték mutatni egy falkányi újságírónak.
Az adaptív tempomat – szemben a hagyományos sebességtartó automatikákkal – nem abszolút, hanem maximális értéknek tekinti a beállított sebesség-értéket. Az érzékelők figyelni fogják a motor körül a forgalmat. És egészen biztosan gyorsabban fog reagálni a környezet hirtelen változására, mint ahogy a világ legjobb reflexeivel rendelkező emberi lény, a maga “elavult” agy-végtag koordinációjával arra képes lenne. Az ACC tehát nem veszi ki az irányítást az ember kezéből, csupán rásegít.
A holtteret figyelő rendszer a BSD – azaz Blind Spot Detection – egy fejlett, rövid hatótávú radar, ami figyelmezteti a motorost egy számára észrevétlen veszélyforrásra. Például sávváltás esetén. Az ötlet nem rossz, hiszen egyébként elég egy kicsit bágyadtabb pillanat, ami számtalan okból kialakulhat vezetés közben, hogy elnézzünk egy helyzetet. A rendszer ebben az esetben nem nyúl bele a motorkerékpár irányításába. Más módon vigyáz a motorosra: a visszapillantó tükörre telepített rendszer erős LED-es fény- és hangjelzést küld a ridernek, ezzel figyelmeztetve őt, hogy jön valami.
A két új biztonságtechnikai fejlesztésre egyelőre még vár néhány ezer kilométernyi tesztelés. Azonban a KTM ígéretei szerint 2020-ra készen lesznek vele. Így a 2021-es modellekben már mindhez járni fog a kis csomag. Luke Brackenbury a KTM PR menedzsere azt is fontosnak tartotta kiemelni, hogy bár a biztonság számukra elsődleges szempont, de ők ezt úgy képzelik el, hogy nem akarják feláldozni a motorozás élményét annak oltárán. Tehát tényleg nincs miért aggódni.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »