Ki gondolta volna, hogy 1689 a motorgyártás egyik meghatározó éve volt? Csupán három évvel járunk azután, hogy három hónapnyi ostromot követően sikerült visszafoglalni a budai várat a törököktől. És mindössze hét évvel az előtt a szégyenletes oroszországi törvény előtt, miszerint minden szakállas férfinek adót kell fizetnie. Mi történt eközben Svédországban? Néhányan elkezdtek a Huskvarna folyó mellett – az azonos nevű városkában, aminek jelentése malomház – puskákat és egyéb haditechnikai eszközöket gyártani. Kis átirattal ebből lett a Husqvarna.
A XIX. századra a nem militáris felhasználású termékek előállításában szereztek nevet. Varrógépeket, kályhákat és a ház körüli munkákhoz hasznos eszközöket állítottak elő. Az első motorkerékpárt 1903-ban készítették, pont abban az esztendőben, amikor a Harley-Davidson Motor Company-t is megalapították. Az egyhengeres gép sikert arathatott, hiszen a következő évtől kezdve már négy különböző motort is kínáltak a bátor kalandorlelkületűeknek.
Kezdeti időkben a mérnökök többféle erőforrással is kísérleteztek. Végül egy belga cég, az FN (Fabrique Nationale) motorja mellett tették le a voksukat, amit akkori szokás szerint egy saját készítésű bicikli vázba erősítettek. A 225 köbcentiméteres blokk a maga 1.25 lóerős teljesítményével 40-50 kilométer/órás sebesség elérését tette lehetővé. Négy literes benzintankja pedig 150 kilométer megtételére volt elég.
A masinához tartozó használati útmutató egy igazi gyöngyszem: “Nincs akadálya annak, hogy valaki megtanulja, hogyan kell üzemeltetni ezt a motoros kerékpárt. Nem igényel műszaki ismereteket, de folyamatos gondozást és karbantartást igen. Indulás előtt mindig győződjön meg róla, hogy minden rendeltetésszerűen működik. Amennyiben ezt nem teszi meg, a jármű nem fog kielégítően üzemelni. Amennyiben a benzin túl hideg, nem fog indulni. Ebben az esetben felmelegítheti a karburátort egy alátartott égő újságpapírral, de semmilyen körülmények között ne használjon ehhez égő fáklyát.” – Zseniális, nem?
A második oldalon megtudjuk, hogy alakultak az értékesítés első évei. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »