Bizony redukálódik a motorok eladása Japánban: a belföldi piac helyzete nem túl rózsás. Változnak az igények a nagytestű vasak iránt, és egyre többen érdeklődnek a kis városi szaladgálós autók és elektromos motorkerékpárok felől. Így kérdéses, mit fognak lépni a neves japán motorkerékpár gyártók.
Mi az oka annak, hogy a világ mondhatni a legjelentősebb motorgyártó országában ilyen helyzet alakult ki? Annyi, hogy az alacsony költségű mini autók és elektromos kerékpárok iránti igény egyre nagyobb. Ennek következtében Japánban a mopedek értékesítése, amely a hazai piac mintegy felét tette ki ezelőtt, mára mély zuhanásba kezdett.
Így hát a gyártók arra jutottak, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnek a közepes-, és nagy motorkerékpárok fejlesztésére, amelyek nagyobb hasznot hoznak a konyhára. Ellenben az új visszajelzések azt mutatják, hogy a csendes elektromos kis városi cirkálók vételáruk miatt növekvő népszerűségnek örvendenek. Nem elhanyagolható az sem, hogy az üzemeltetés költsége is sokkal barátibb, mint egy benzines vasnak. A környezetbarát fenntartás- és használat pedig csak csepp a tengerben. Ami pedig szintén elhanyagolhatatlan előny a tulajdonosok számára, hogy ezekre vezetői engedély sem kell.
A Japán Autógyártók Szövetsége (JAMA) jelentése szerint 2016-ban Japánban 338’000 motorkerékpárt értékesítettek, szemben az 1982-ben – az volt az “aranykor” csúcsa – eladott 3.285 millió (!) darabbal.
Az elektromos kerékpárokból 2016-ban 540 ezer darabot adtak el – 1.6-szor többet, mint motorkerékpárból szintén ebben az évben. Ennek az lett az eredménye, hogy a Honda és a Yamaha szövetséget kötött azért, hogy együttműködve kifejlesszenek egy meglehetősen alacsony költségvetésű robogót. Aztán amit ebből a projektből nyernek, azt a két vállalat vissza szeretné forgatni – méghozzá oly módon, hogy azon nagyobb gépek fejlesztésébe fektetik, amik majd a nemzetközi piacra kerülnek ki.
Néhány japán ipari elemző attól tart, hogy tovább csökken majd az érdeklődés a nagyobb motorok iránt is, amik adott esetben akár ötször drágábbak, mint a kisebb termetű társaik. A JAMA 2015-ös felmérése szerint a motorkerékpár vásárlók átlagos életkora 53 év volt, ami 1.5 évvel több, mint 2013-ban. “Ha a fiatalabb generációnak azt a szórakozást és izgalmat tudjuk biztosítani, amelyre szükségük van, visszatérnek hozzánk.” – mondta Noriake Abe, a Honda vezetője. Talán egyre kevesebb fiatal vesz nagymotort? Annyi biztos, hogy a japán gyártók nemrégiben nagy sikert értek el a 125- 250 köbcentiméteres sportmodellekkel.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »