A mattighofeni KTM-es urak tavaly bizony nagyot gurítottak a bemutatott motorcsomaggal. A krossz- és enduro gépeiről méltán híres KTM évekkel ezelőtt tűzte ki célul, hogy külön termékvonalat indít az utcára és az aszfaltos felhasználásra. Ennek eredményeként született meg az új generációs Duke. A termékvonal továbbfejlesztéseként mutatták be tavaly a 2017-es 250-es, 390-es és 1290-es Duke-okat, valamint egy koncepciógépet 790 néven.
A koncepciómotor a 790 Duke nevet kapta, de hamarosan ráragasztották a Szike (The Scalpel) jelzőt. A sokkoló formaterven túl a legnagyobb különbség az erőforrásban van. Az előd 690-es Duke az egyhengeres LC4 erőforrást használta, míg a 790 vadonatúj soros kéthengeres blokkot kapott LC8c néven. (A második c a “compact” kivitelre utal.) A fejlesztők szerint ez kevesebb rezgés mellett (az LC4 híres volt arról, hogy kirázta a motorból a csavarokat, a vezetőből pedig a lelket) megtartja azt a nyers erőt és élményt, ami miatt az egyhengeres KTM-eket szeretik.
Mint azt Hubert Trunkenpolz, a KTM értékesítési vezérigazgatója elmondta, két változat készül majd a 790-es Duke-ból. Az alap 97 lóerő és 80 newtonméter, míg az R változat 115 lóerő és 95 newtonméter leadására lesz képes. Tekintettel arra, hogy a hírek szerint a motor tömege nem nagyon lesz több mint 168 kilogramm, ez bizony komoly dinamikát feltételez. Hubert azt is elmondta, hogy terveznek egy Adventure kivitelt is a 790-esből – de erről majd később részletesebben írunk.
Az egy természetes folyamat, hogy a megvalósult koncepciótervet, mielőtt sorozatgyártásba kerül, komolyan górcső alá veszik. Ennek oka a gyártás optimalizálása, az alkatrészek egységesítése, és nem utolsó sorban az előírásoknak való megfeleltetés. Ennek eredményeit láthatjuk a kémfotókon. Míg a koncepción a kipufogó az ülés alá lett felhozva, addig a szériaterven már a hagyományos helyen, a jobb oldalon van. Nem egyértelmű, de az indexek és a világítás sem egyezik koncepciótervvel. Ami biztos, hogy LED-es lesz.
A szériagépen már látszik, hogy van hátsó sárvédő és ülés is. Valószínűleg az R verzió csak együléses lesz és alapból kihegyezettebb Akrapovic kipufogó rendszert kap. Az előzetes hírek szerint az alapmodell KTM feliratú fékeket kap, míg az R verzió Brembo rendszert. Ez is változás a koncepcióhoz képest, ahol eredetileg minden verzió Brembo fékeket kapott volna. (A KTM fékeket a spanyol J. Juan cég gyártja majd.)
Ahogy azt Eperjes Károly a Csapd le Csacsi című filmben mondta: “Nos, ezt sajnos nem tudjuk”. Várhatóan 2018 első felében kerülnek a szalonokba az első sorozatban gyártott 790-es Duke-ok. Az árukat firtató kérdésre Hubert Trunkenpolz elmondta, hogy nem lesz olcsó (igazi kereskedő…) és nem akarnak az MT-07-tel árban versenyezni. Ezt támasztja alá az a kiszivárgott információ is, hogy a 790-est a Triumph Speed Triple riválisának szánja a KTM.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »