Emlékeztek még azokra az időkre, amikor a pályagépek és a utcai motorok komoly részének az ülés alatt ért véget a kipufogó rendszere? Bizony, ez az irányvonal még az 1970-es években ütötte fel a fejét, első sorban a versenypályákon, majd a 90-es évek közepétől a 2000-es évek elejéig terjedő időszakban tetőzött. Ekkor ugyanis már azon motorokra is szereltek ülés alatti kipufogó rendszereket, amelyek a katalógusok oldalain sem gurultak versenypályán. Ez sokak szerint divatosnak és menőnek számított akkoriban.
Nos, ízlések és pofonok különböznek. Nekem már ajánlották fel, hogy készségesen megmutatják a különbségeket. Nézzük a kérdést kicsit objektívebben!
Túl az esztétikai a vitán, műszaki (pontosabban véve áramlástechnikai) szempontból az ülés alatti elrendezés előnye, hogy kevesebb kanyarulattal/könyökkel a kipufogógáz áramlása közben kisebb a nyomásesés. Továbbá lehetőség van arra, hogy a kipufogó utolsó traktusa minél hosszabb és egyenesebb legyen, mely az áramlási sebesség növelését vonja maga után. Ennek számos pozitív tulajdonsága van, többek közt ezért is dolgozik gőzerővel a 70. születésnapjára készülő Honda ilyen elrendezésen. Legalábbis ez derül ki a napvilágot látott V4 Superbike kipufogó rendszer terveiből.
Hol a hiba egy ilyen rendszerrel? Túl azon, hogy van aki szerint ez csúf? Leginkább a termelt hő leadása, azaz, hogy bizony képes megfőzni a motoros alsó felét. Többek szerint több válást és szakítást is okoztak már az ülés alatti kipufogóval szerelt motoron töltött órák, főleg az utasok körében. Tény, hogy araszoló városi forgalomban hamar átmelegszik az ülés a kipufogótól, ami finoman szólva is diszkomfortot okoz. 80-90-es tempónál ez a probléma nem jelentkezik, tehát pályán nincs gond. Valaki azt mondta, hogy ezen elrendezés egyetlen előnye, hogy ha az utasülésre ennivalót csomagolsz, mire hazaérsz meleg lesz.
Azt, hogy pontosan mit tud majd a Honda 70. évfordulóra bemutatandó V4 Supersport rendszer, még nem tudni. De a céget ismerve remélhetjük, hogy egy hangszer-szerűen hangolt csoda lesz.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »