Az első dolog, amelyet megtanultunk még járművezető nebuló korunkban, hogy a KRESZ-ben létezik egy úgynevezett bizalmi elv. Valahol a tankönyv elején szerepelt ez a utópisztikus fantazmagória, amely arról szól, hogy az utakat közlekedés céljából igénybe vevő személyek maradéktalanul ismerik a szabályokat és ezeket be is tartják. Legalábbis ebben kell bízni, ehhez mérten kell közlekedni. Na, ezt a maszlagot az első gyakorlati kilométer során a sarokba is dobhatjuk. Csúnya dolog az előítéletesség, de az utakon rendkívül hasznos – feltéve, ha élve szeretnénk hazajutni. Túlzásnak tűnhet, de az alábbi felmérés eredményét olvasva egyáltalán nem az.
Angliában készült egy felmérés, amely során 2’025 járművezetőt kérdeztek meg. Egészen rémisztő adatok születtek, amelyeket végigbogarászva talán nem is lepődünk meg túlzottan, hiszen nap mint nap tapasztaljuk az alábbi képességbeli hiányosságokat.
A megkérdezettek egynegyede soha nem használja tudatosan a visszapillantó tükröket. Ez komoly kockázat sávváltáskor, lekanyarodáskor – felesleges is tovább taglalni. Motorosként különösen érzékeljük és tapasztaljuk a „nem vettelek észre, bocsi” szituációkat.
Még ijesztőbb az a tény, hogy tízből hat személy (saját bevallásuk alapján) képtelen lenne újra sikeres közlekedési vizsgát tenni. Azon sem kell meglepődni, amikor a dupla záróvonal és a tiltótábla ellenére keresztbe áll előttünk egy jármű, megfordulási szándékkal, ugyanis a volán mögött ülők tizenöt százaléka nem figyeli és/vagy nem ismeri az útburkolati jeleket és a jelzőtáblákat. Belegondolni is borzasztó, ugye?

Vannak olyan sofőrök, akik egy egyszerű közlekedési táblában is ekkora rejtvényt látnak, így inkább nem is foglalkoznak vele
A felmérésben résztvevők ötvenkét százaléka elismerte, hogy sorozatosan olyan hibákat vétenek vezetés közben, amelyek miatt simán megbuknának a vezetői vizsgán. Olyan apróságokon már nem is akadunk fent, hogy hatvannyolc százalékuk helytelenül fogja a kormányt, az esetek többségében azt is csak fél kézzel.
David Carter, a kutatással foglalkozó baleseti tanácsadási segélyszolgálat szóvivője szerint aggasztó, hogy ilyen sok ember nem érzi magát magabiztos közlekedőnek az utakon és annak ellenére vezetnek, hogy tudják, nincsenek meg a megfelelő készségeik egy jármű biztonságos irányítására. Ehhez mérten közlekedjen mindenki – és inkább ne hagyatkozzunk a bizalmi elv elméleti létére!
Cimkék:
Káröröm nélküli sorozatunk újabb epizódjában ismét néhány vezetéstechnikai tanács azoknak, akik tartanak egy hasonló fiaskótól.
Elolvasom »A 2012 óta a Volkswagen Csoport tulajdonában levő legendás olasz márka állítólag eladósorba került. Vajon merre vezet tovább a Ducati sorsa?
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »