A világító berendezésekről a ENSZ-EGB 53. számú előírás rendelkezik. Az elején még szemlátomást minden rendben van (5.11.1):
Ha felszerelték, a nappali lámpa automatikusan kapcsoljon be, amikor a motor működik. Ha nem helyeznek el nappali lámpát, a fényszóró kapcsoljon be automatikusan, amikor működik a motor.
Itt a 6.13-as szakasz foglalkozik a motorkerékpárokkal, kapásból az első pontban megemlítve (6.13.1), hogy a jelenléte megengedett a motorkerékpároknál. Eddig jól állunk!
Majd a 6.13.7.1. pontnál már kellemetlenül kezdünk feszengeni:
Ha felszerelték, a nappali lámpa automatikusan kapcsoljon be, amikor a készülék, ami elindítja és/vagy megállítja a motort, olyan helyzetben van, ami lehetővé teszi a motor működését. A nappali lámpa kapcsoljon ki automatikusan, amikor a fényszórót bekapcsolják, kivéve, ha az utóbbit váltakozó figyelmeztető fényjelzésre használják rövid időközökben.
(Megjegyzés: A dokumentum elején található definíció szerint a tompított fényszóró is fényszóró. )
A kegyelemdöfést a fentieknek a KRESZ 44.§ (7) adja meg:
A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
Tetszik érteni, hol harap a kígyó a saját farkába? Röviden: a fentiek alapján a nappali menetfényt fel szabad szerelni a motorra (az előírásban leírt módon), de mivel nem éghet együtt a kötelezően világító tompított fényszóróval, ezért maximum dísznek jó. Vagy inkább annak se. Ezért inkább megkérdetünk néhány okosabb embert is.
Palitól (őt sem így hívják) affelől érdeklődtem, mennyi felszerelhető nappali menetfényt tart a bolt polcain, és amúgy egyáltalán hogy látja a dolgot. A telefonon keresztül is érezhetően összeráncolta markáns homlokát, miután egy sóhajt követően az alábbiakat mondta:
„Nézd Ákibácsi, mi nem erőltetjük, sőt, nem is javasoljuk. Polcon nincs is. Rengeteg motort hordunk műszakira is, a vizsgaállomás nem szereti megadni a műszakit, mert utána a motoros mondhatja a kötözködő rendőrnek, hogy így ment át a vizsgán. A motorok kivilágítása eleve kényes téma. Például azért nem éghet az ikerfényszórósoknál egyszerre elöl a mindkét oldalon a tompított, hogy egyértelmű legyen, hogy egy motor közelít. Nem pedig egy autó, ami a közel fekvő lámpák miatt még messzinek hihetünk. Én egyébként azt tapasztalom, hogy a motorosok magasról leszarják ezt a plusz világítás dolgot, olyan LED-es csodákat lógatnak ész nélkül előre, ami fényesebb az atomvillanásnál is, aztán boldogan mondják, hogy milyen jól látják őket az autósok. Közben az autóst meg majd szétveti az ideg, mert a bunkó motoros kisüti a szemét. Ez nagyjából olyasmi, mint a hangos kipufogó kérdése, hogy majd attól észreveszik őket. Lóf… Túrót. Ha annyira láthatóak akarnak lenni, arra sok más lehetőségük is van. Például ne öltözzenek Batmannek, ne cikázzanak a sorok között és ne motorozzanak holttérben.”
Lapozz a következő oldalra, ahol a hatóság is megmondja a magáét!
Cimkék:
Idén a sok éve hagyományos 48 órás motoros túránk is alaposan megújul, nagy túraversenyünk pedig Aegon motoRun néven vár titeket.
Elolvasom »Az FX-105 Thunderchief az AFX márka első üvegszálas héjszerkezetű bukósisakja. Ennek ellenére teljesen megfizethető árú cucc. De vajon mit tud? (x)
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »