A világító berendezésekről a ENSZ-EGB 53. számú előírás rendelkezik. Az elején még szemlátomást minden rendben van (5.11.1):
Ha felszerelték, a nappali lámpa automatikusan kapcsoljon be, amikor a motor működik. Ha nem helyeznek el nappali lámpát, a fényszóró kapcsoljon be automatikusan, amikor működik a motor.
Itt a 6.13-as szakasz foglalkozik a motorkerékpárokkal, kapásból az első pontban megemlítve (6.13.1), hogy a jelenléte megengedett a motorkerékpároknál. Eddig jól állunk!
Majd a 6.13.7.1. pontnál már kellemetlenül kezdünk feszengeni:
Ha felszerelték, a nappali lámpa automatikusan kapcsoljon be, amikor a készülék, ami elindítja és/vagy megállítja a motort, olyan helyzetben van, ami lehetővé teszi a motor működését. A nappali lámpa kapcsoljon ki automatikusan, amikor a fényszórót bekapcsolják, kivéve, ha az utóbbit váltakozó figyelmeztető fényjelzésre használják rövid időközökben.
(Megjegyzés: A dokumentum elején található definíció szerint a tompított fényszóró is fényszóró. )
A kegyelemdöfést a fentieknek a KRESZ 44.§ (7) adja meg:
A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
Tetszik érteni, hol harap a kígyó a saját farkába? Röviden: a fentiek alapján a nappali menetfényt fel szabad szerelni a motorra (az előírásban leírt módon), de mivel nem éghet együtt a kötelezően világító tompított fényszóróval, ezért maximum dísznek jó. Vagy inkább annak se. Ezért inkább megkérdetünk néhány okosabb embert is.
Palitól (őt sem így hívják) affelől érdeklődtem, mennyi felszerelhető nappali menetfényt tart a bolt polcain, és amúgy egyáltalán hogy látja a dolgot. A telefonon keresztül is érezhetően összeráncolta markáns homlokát, miután egy sóhajt követően az alábbiakat mondta:
„Nézd Ákibácsi, mi nem erőltetjük, sőt, nem is javasoljuk. Polcon nincs is. Rengeteg motort hordunk műszakira is, a vizsgaállomás nem szereti megadni a műszakit, mert utána a motoros mondhatja a kötözködő rendőrnek, hogy így ment át a vizsgán. A motorok kivilágítása eleve kényes téma. Például azért nem éghet az ikerfényszórósoknál egyszerre elöl a mindkét oldalon a tompított, hogy egyértelmű legyen, hogy egy motor közelít. Nem pedig egy autó, ami a közel fekvő lámpák miatt még messzinek hihetünk. Én egyébként azt tapasztalom, hogy a motorosok magasról leszarják ezt a plusz világítás dolgot, olyan LED-es csodákat lógatnak ész nélkül előre, ami fényesebb az atomvillanásnál is, aztán boldogan mondják, hogy milyen jól látják őket az autósok. Közben az autóst meg majd szétveti az ideg, mert a bunkó motoros kisüti a szemét. Ez nagyjából olyasmi, mint a hangos kipufogó kérdése, hogy majd attól észreveszik őket. Lóf… Túrót. Ha annyira láthatóak akarnak lenni, arra sok más lehetőségük is van. Például ne öltözzenek Batmannek, ne cikázzanak a sorok között és ne motorozzanak holttérben.”
Lapozz a következő oldalra, ahol a hatóság is megmondja a magáét!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »