Örök küzdelem, hogy az autók minél kisebb helyen elférjenek egy zsúfolt nagyvárosban – nagyjából mint egy motorkerékpár. Ugyanakkor a motorokat szeretnék az autókhoz hasonló módon biztonságossá tenni. Emiatt születnek miniautók mióta világ a világ, és próbálnak bukókeretes (BMW C1) vagy stabilabb több kerekes motorkerékpárokat (mint a Piaggio MP3 és a Gilera Fuoco) készíteni. De ide tartoznak a régebbi, hátul két kerekes japán munkagépek is. Lássuk most, mit tesznek ehhez hozzá legújabban Európából!
A QUADRO Vehicles S.A egy független svájci cég, amelyet 2011-ben alapítottak azzal a céllal, hogy három- és négykerekű robogókat fejlesszenek. Olyanokat, amik biztonságosabbak és jobbak mint hagyományos társaik. Természetesen nem aranyárban dolgozó svájci munkáskezek végzik a gyártást – azt Tajvanra telepítették. Ezzel kapcsolatban érdemes leszögezni, hogy Tajvan nem a kommunista Kína része, például a BMW is a szigetország-beli Kymcoval gyártatja több motorkerékpárblokkját is, valamint a szintén egyenletesen jó minőségű SYM motorok is onnan jönnek. Így európai értelemben is elfogadható minőségre számíthatunk az új márkától.
A motor lelke a HTS (Hydraulic Tilting System) rendszer, amivel a futómű oldalirányú billenő mozgását tudják szabályozni, így megálláskor például nem kell lerakni a lábunkat. Ez sokkal modernebb elgondolású, mint a Piaggio konszerné, ahol egy egyszerű féknyereg fixálja a bódét dőlés ellen. Természetesen mind a négy keréknek független felfüggesztése van, amit hátul egy differenciálművel és szekunder szíjhajtással oldottak meg. Ezáltal kihúzták a robogók egyik nagy méregfogát: a nagy rugózatlan tömeget adó lengőegységet előrébb építették a vázba. A fékrendszer is kombinált: lehet csak az elsővel fékezni, vagy a bal kart használva az összes féknyereggel egyszerre, ami itt ugye kétszeres tapadási felületet jelent egy átlagos motorkerékpárhoz képest. Ezáltal a fékút lehet a gép egyik erőssége.
Az erőforrás egy folyadékhűtésű, négyszelepes, SOHC, 346 köbcentis négyütemű darab, amely 30 lóerőt küld a teljesítményzabáló CVT váltóra. A gép 110 milliméter széles, 14 hüvelykes kerekeken gurul – a különleges futómű pedig maximálisan 45 fokos dőlésszöget is megenged – ami utcai motorkerékpárok között kimagasló érték. Holott ez “csak” egy 350-es robogó, ugye…
A négy kerék talán vonzóvá teheti a járművet olyanok számára is, akik eddig a stabilitás hiánya miatt nem mertek átnyergelni motorra a dugóban araszoló benzintemetőjükből. A lábletétel nélküli megállás pedig a rövidebb lábú rájdereknek jelentheti a megoldást. Hivatalos áron bő 10’000.- euróért vásárolható meg a szomszédos Ausztriában, ugyanis a legközelebbi díler ott található – sajnos Magyarországon nincs forgalmazója.
Végezetül egy klassz bemutatóvideó, amin a 2014-es EICMA-n prezentálják a nagyközönség számára a QUADRO4-et. Tessék csak figyelni ahogy a poros-homokos aszfalton karcol, ahogyan ezen a rossz felületen irányt vált és fékez, és ahogy a kis dombon átmászik – megállva egy helyben a lépcsőn is:
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »