A BMW S1000RR 2010-es megjelenésekor valósággal felrobbantotta az ezres sportmotorok piacát. 2015-ben, a második generáció inkább műszaki adatiban – és nem forradalmi mértékben – frissült. 2018 végére azonban megérkezett a harmadik generáció, amely egy totálisan új szintre emeli a típust. Műszaki adatait nyilván ismerjük már. 207 lóerős változó szelepvezérlésű sornégyes blokk és az utcai alapváltozatnál is 197 kilós menetkész tömeg. Vagyis plusz 8 lóerő és mínusz 11 kiló! A brutális változások mellett szakítottak az asszimetrikus pofázmánnyal is. És van még egy nagyon fontos dolog: az S1000RR visszatért a Superbike Világbajnokságra!
A BMW partnere a Shaun Muir Racing csapata lesz, a két pilóta pedig Tom Sykes és Markus Reiterberger. Az új motort 2019 elején Portugáliában tesztelték, a mellékelt fotók pedig a boxban készültek. Néhány érdekességet megéri szemügyre venni – a képeken konkrétan Sykes versenygépe látható.
Az első komoly változás a fékek terén van. Ugyan a széria S1000RR nyergein sem látjuk már a Brembo feliratokat, de a WSBK versenymotor bizony deklaráltan japán Nissin rendszerrel fut. A beszállítónak ez egy komoly lehetőség a felső osztályban versenybe szállni a leginkább elterjedt olasz cuccal – hogy a csapat vajon pénzügyi okokból választotta-e, az persze más kérdés.
Érdemes vetni egy pillantást a bal markolatra is – bár ennek nincs köze a széria motorhoz, de a versenysport mai irányát nagyon jól látjuk rajta. Van elöl kuplungkar, egy forgótárcsa az első fékerő állításához és sok-sok színes gomb a különféle elektronikai funkciók vezérlése érdekében. Na de mi az a valami Sykes hüvelykujjánál? Az bizony a hátsó féket működteti! A mai “láblógatós” stílus mellett ugyanis a jobbos kanyarok bejáratánál csak így lehet használni a berendezést – a fotó mellesleg remek bizonyíték arra is, hogy a hátsó tárcsa tényleg nem csak dísznek van a versenymotorokon sem…
A harmadik képen a hátsó lengőkart látjuk. A superbike mezőnyben teljesen megszokott, hogy a csapatok ezt az alkatrészt lecserélik. Itt azonban megmaradt az új S1000RR esetében alkalmazott darab, viszont az ott üresen levő területet bezárták – vélhetően az alkatrész merevségének fokozása érdekében. A gyár pontosan méretezte a végtelenségig könnyített lengőkar rugalmasságát – viszont a WSBK versenymotor nyilván egy lehelettel erősebb, és ezzel a módosítással lesz tökéletes a vezethetősége és az erőleadása.
A motorport rajongóknak izgalmas év lesz a 2019-es. A Ducati Panigale V4 az eladások terén iszonyatosat tarolt tavaly, így most ezt a bizalmat meg kell szolgálja azzal, hogy bizonyít a versenypályán is. Ugyanis az olasz paripa is ott lesz a rajtrácson, hogy megmérkőzzön a visszatérő – és most egyértelműen a csúcsra törő – BMW S1000RR-rel. Egy apró bibi, hogy alighanem beleszól a meccsbe egy bizonyos Jonathan Rea is, aki az elmúlt évet is letarolta (címvédőként!) a pályákon Kawasakija nyergében. Meg még egy-két ismertebb név is meccsbe száll – szóval látványos futamokra számíthatunk!
fotók: © 2019 Steve English
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »