Több meglepetés ért már minket a Benelli logójával ellátott motoroknak köszönhetően. A olasz vállalat Európa egyik legnagyobb múltú motorgyártója. Sok viszontagság után végül a távol-keleti tőke mentette meg: jó ideje kínai pénzből és persze gazdasági felügyelettel működnek. Kipróbálhattuk már modelljeik közül a TRK502-est, a Tornado 302-est, illetve a külsőre is igazán ütős Leoncino 500-ast is. (A tesztekért kattints a típusnevekre!) Most a BN302 került hozzánk, amely valószínűleg sok motoros számára tökéletes választás lehetne. Érdemes megismerni!
Egészen biztos, hogy rengeteg, a kétkerekűek iránt fogékony társunk csak megvetően legyint a típusnévben található szám láttán. “Háromszáz köbcenti? Nem jó az semmire!” – fogják mondani lekicsinylően. Természetesen amennyiben autópályán kell leruccanni másodmagaddal a horvát tengerpartra, akkor nem is. A Hungaroringre sem ez lesz a tökéletes választás – legalábbis ha többre vágysz a puszta körbejutásnál.
Normálisan részt venni a hétköznapi forgalomban, élvezni a motor mozgékonysága jelentette előnyöket és egyáltalán átélni ennek a csodának (értsd: motorozás) az élvezeti értékét viszont tökéletes lehet. Tehát ha nem szerepel a vágyaid között a háromszázzal hasítás – legalábbis óra szerint -, de szeretsz kényelmesen motorozni és jókat szerpentinezni, akkor érdemes megismerni egy ilyen motort. Főleg, ha annyira jól összerakják, mint a Benelli a BN302-est.
A gép méretei nagyjából átlagosak, talán kicsit közelebb állnak a kompakthoz, mint a terjedelmeshez: hossza 2’130, tengelytávja 1’410, ülésmagassága pedig 795 milliméter. Ennek megfelelően az átlagos testalkatú motorosoknak egészen kellemes a talajfogás és a helykínálat is. Aki magasabb, annak a lábtér némileg szűkösebb lesz, de még nem szörnyen – a felső teste viszont mindenkinek parádésan jól el fog férni. Jómagam 190 centi vagyok, de így is tökéletesen függőleges háttal ültem rajta.
Aki alacsonyabb, az is jól el fogja érni a markolatokat – nekik a láb leérése lesz előbb gond, mint a karok nyújtóztatása. A kormányt ugyanis erősen hátrafelé nyilazták, ettől van annyira rendben a felsőtest-pozíciónk. Egyedül a masina tömegén lehet kicsit fanyalogni: folyadékok nélkül a mérlegre állítva lendül ki a mutató a 185 kilós jelzésig. Mindennel együtt tehát alulról súrolja a két mázsát – ezen a téren spórolhattak volna egy kicsit az építők.
A BN tulajdonképpen nem új típus. Eddig egy 250 köbcentis egyhengeres hajtotta ugyanezt a csupasz kasznit 25 lóerővel – most azonban megkapta a Tornado modellben (ami gyakorlatilag ugyanennek a gépnek a burkolt változata) már bemutatkozott 300 köbcentis soros kéthengeres blokkot. Így a legnagyobb teljesítmény most 38 lóerő lett, a nyomaték pedig 27 newtonméterben csúcsosodik ki. Igaz, ezeket az adatokat meglehetősen magas fordulatokon adja csak le – de később majd meglátjuk, mennyire baj hogy pörgetni kell.
Így a gép még mindig bőven vezethető A2-es jogsival – annak felső határától elmarad vagy tíz lóerővel. Annyit szigorúan véve simán tud is, amennyi a közútra kell. Átlagos – a forgalom 98 százalékát kitevő – autókat lazán faképnél hagyunk a lámpánál akkor is, ha nem csövön tépjük a gázt. A kényelmes utazósebessége 100-120 kilométer/óra, és egy kilencvennel haladó kamiont nem az ismert, kellemetlen “egy-életem-egy-halálom” akció megelőzni vele. Egy személlyel még autópályán is elboldogul ha kell – de nem ott érzi jól magát.
Videónkban alaposan körüljárjuk a kis Benellit – de megnézheted gyorsulását és meghallgathatod a hangját is
Mivel nincs szélvédelme, így szélzaj sincs a fedélzeten – a használati sebességtartományban pedig nem is annyira hiányzik egy plexi az elejéről. Haladás közben a mélyre és középre tett kipufogóból egészen lelkesítő, mély dörmögés árad. Eleinte kerestem valami régies sportkocsit a tükörben, majd rájöttem hogy amit hallok, az a saját motorom… Nem mellesleg a két henger hatalmas előnye – és külön elismerés a mérnököknek -, hogy semelyik fordulatszám-tartományban semmiféle vibráció nem jut el az erőforrástól a vezetőhöz.
A második oldalon jönnek a BN302 legerősebb pontjai: a futómű és a fék. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »