Az eredeti tervek szerint az utolsó előtti lett volna a 2021-es Dakar Rally leghosszabb szakasza. Nem összes kilométer, hanem a speciál hossza alapján. Azután a szervezők a heves esőzések miatt egy picit változtattak az útvonalon, így 50 kilométerrel rövidebb lett az időmérés terhe mellett megtett táv: a 464 kilométer speciált összesen 134 kilométer összekötő fogta közre. A 11. szakasz a hegyekben fekvő Al-Ula-ból visszavitte a versenyzőket a tengerpartra: az utolsó tábor Yanbu közelében kapott helyet. Ennek megfelelően a nap nagy része köves, kanyonos részeken vezetett, ahol a navigálás különösen fontos volt. Majd ahogy értek le a Vörös-tenger partjára, az uralmat átvette a homok, és meglehetősen méretes dűnék között fejezték be a távot.
Néhány napja úgy tűnt, hogy a Hondák innen már nagyjából biztosan hazaviszik az idei Dakar trófeáját is. Csakhogy az egész verseny alatt semmi mellbevágót nem mutató Sam Sunderland itt az utolsó pillanatban egyszer csak megvillant. A 2017-es bajnok konkrétan tíz versenynapon át egyszer sem végzett az első háromban – de aránylag kiegyensúlyozott motorozásának hála mégis az összetett harmadik helyen állt. Az odafigyelős és nem is lassú tegnapi gyorsaságin azonban végig nagyon az élmezőnyben motorozott. Igaz, a meccs baromi szoros volt: például a 127. kilométernél az első négy motorost mindösszesen 10 másodperc választotta el egymástól.
Ebben a roppant kiélezett küzdelemben az eddig szintén nem sokat mutató Pablo Quintanilla (Husqvarna), Daniel Sanders (KTM – élete első Dakar Rally-ját futja!), Joan Barreda (Honda) és Sam Sunderland (KTM) vettek részt. Az éllovas Kevin Benavides sem nagy lemaradással követte őket. Aztán Barreda egy teljesen elképesztő hibát követett el. Mint utólag mondta, a két nappal korábbi komoly esése óta nem érzi teljesen jól magát – tegnap reggel is rossz közérzettel ébredt. Így féltáv körül egészen egyszerűen elvétette a tankolási pontot – aminek meg is lett a következménye. A spanyolnak a 268. kilométernél elfogyott a benzinje – és ezzel fel kellett adnia az idei versenyt.
Sunderland aztán valahol a kétharmad táv környékén átvette a vezetést, és meg is őrizte a befutóig. Őt Quintanilla követte, majd nagyjából hat és fél perces lemaradással jött az éllovas Kevin Benavides. Aki így az összetettben is megőrizte az első helyet, de előnye alig több, mint öt percre csökkent. Mivel pedig a régi Dakarokon szokásos forgatókönyvet – miszerint a záró nap már csak egyfajta “célba gurulás” – jó ideje elhagyták, ez a sorrend akár még változhat is. A 12. szakasz ugyanis tartogat 200 kilométernyi gyorsaságit, amely ugyan már nem szokott sorsfordítóan nehéz lenni – így ha Kevin nem hibázik, vélhetően megőrzi az előnyét. Csakhogy a szakasz végig dűnésnek ígérkezik – abban meg Sam tud látványosan gyors is lenni. Ugyanakkor ő indul az élről – ami meg ezen a versenyen konkrét hátrány! De ne hagyjuk figyelmen kívül a címvédő Ricky Brabec-et sem, aki még akár be is húzhatja a címvédést. Mindenesetre van min izgulni ma is!
Arūnas Gelažninkas élete legnagyobb pillanata előtt áll. Több, mint egy órával vezeti a szervizháttér nélküli motorosok mezőnyét, az Original by Motul kategóriát. Az összetett 21. helye egyúttal a legjobb eredmény, amit litván motoros valaha elért a Dakar Rally-n. A 35 éves pilóta már kétszer indult, és mindkétszer célba is ért – legjobb eredménye az 24. hely volt. Idén mérette meg magát először a “szerelj magad” mezőnyben – és az eddigiek alapján nagy sikerrel! A váltása nekünk azért szomorkás kissé, mert így úgy tűnik, elveszi a kategória bajnoki címét Gyenes Manitól, aki tavaly is győzött – idén pedig alighanem ezüsttel fejezi be az Original by Motul versenyét. A 11. szakaszt a litván versenyző nyerte, Mani a 3. lett – de összetett második helyét nagyon magabiztosan őrzi.
A szerb színekben induló Saghmeister Gábor pedig tökéletesen hozza, amit a célba futáshoz neki tennie kell: tegnap is bejött kategóriája 18. helyén, így összetettben az Original by Motul mezőnyében ugyanezt a helyezést őrzi – az abszolút mezőnyben pedig a 61. helyen megy. Már neki is csak egy nap és 200 kilométer speciál van hátra, hogy életében tizedik alkalommal teljesítse a Dakar Rally embertelenül kemény kihívásait.
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 4:33:18 | 0:00:00 |
2 | 2 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 0:02:35 | 0:00:00 |
3 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:05:29 | 0:00:00 |
4 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:08:32 | 0:00:00 |
5 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:09:28 | 0:00:00 |
6 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:11:51 | 0:00:00 |
7 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:15:04 | 0:00:00 |
8 | 11 | S. SVITKO | KTM | 0:16:39 | 0:00:00 |
9 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:19:37 | 0:05:00 |
10 | 87 | O. MENA | KTM | 0:20:09 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 44:58:55 | 0:02:00 |
2 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:05:07 | 0:00:00 |
3 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:07:13 | 0:00:00 |
4 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:33:58 | 0:07:00 |
5 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:49:01 | 0:06:00 |
6 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:50:16 | 0:00:00 |
7 | 2 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 1:01:08 | 0:00:00 |
8 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 1:26:30 | 0:20:00 |
9 | 11 | S. SVITKO | KTM | 1:27:29 | 0:00:00 |
10 | 31 | M. MICHEK | KTM | 2:15:49 | 0:03:00 |
Fotók: Dakar.com és Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »