Na, valljuk be: megint elhamarkodtam a dolgot. Mert megnyugtató előnyről írtam, meg hogy a penge élén táncoló, kiélezett küzdelem talán nem lesz annyira durva a 43., valóban iszonyú keményre sikerült Dakar Rally motoros mezőnyében. De tévedtem. A 10. szakasz – amely a tengerpartról újra felvitte a versenyzőket a hegyvidékbe – ugyanis újabb sorsfordító drámát hozott. A Neom és Alula közti 583 kilométerből viszonylag sok volt az összekötő szakasz, ugyanis “csak” 342 kilométernyi speciált jelöltek ki a szervezők. Ennek nagyjából az első harmada volt homokos, majd ahogy emelkedni kezdett a terep a tengerhez képest, jött a sziklás-köves terület. Ahol a navigáció is nehezebb, és az esés következményei is súlyosabbak lehetnek.
A napot a címvédő Ricky Brabec még bőven több, mint 17 perces lemaradással kezdte. Ez azonban az ő szakasza volt: szinte végig az élen állt. Az éllovas Nacho Cornejo visszavett egy kicsit a tőle megszokott tempóból, de azért ott volt az első háromban. Tulajdonképpen az egész napot a négy Honda dominálta végig, a legjobb időknek más a közelébe sem érhetett. Joan Barreda a 9. szakaszon esett egyet és eléggé megütötte a lábát – meg időt is vesztett -, de ennek ellenére szűk 24 órával később már nagyon szépen ment.
Nacho Cornejo, aki pedig semmilyen forrófejű rohanást nem mutatott, a 252. kilométernél elnézett egy nagy követ, és bukott egy komolyat. (Hiába, sajnos tény: az élmenők annyira a határon motoroznak, hogy ez bármelyikükkel bármelyik másodpercben megtörténhet. Persze ezzel ők is pontosan tisztában vannak…) Azonban összeszedte magát és harcolt tovább! A motor is megsérült, így a bukásnál elszenvedett 10 percnyi veszteséget megfejelte még héttel, mire bevergődött a célba. Ahol még azt nyilatkozta, hogy reméli, a szerelők rendbe szedik a Hondát, ő pedig jól kipiheni magát másnapig. Ezt követően azonban az orvosok megvizsgálták, és kiderült: sokkal nagyobb a baj, mint ahogy ő érezte. A belső sérülések miatt ugyanis azonnal kórházba vitték MR vizsgálatra – így az eddigi éllovas számára is véget ért a Dakar!
Ezzel az összetett elsőséget ismét a 10. szakaszon harmadikként beérő Kevin Benavides vette át. Csakhogy ott egy hatalmas DE: a már emlegetett Ricky Brabec annyira gyors volt, hogy az új helyzet szerint összetettben kevesebb, mint egy perccel áll saját csapattársa mögött! A legjobb KTM-es Sam Sunderland, aki tegnap több navigációs hibát is vétett, így időt is vesztett Kevin Benavides mögött. A lemaradása összetettben tíz és fél perc – amiről látjuk, hogy mennyire “behozhatatlan”. Tehát most már óvatosabban fogalmaznék: szinte még bármi megtörténhet. Brabec nemrég lehetetlennek tartott címvédése is abszolút polcon van, ahogy akár még a KTM is visszaveheti a serleget – bár nyilván erre kisebb az esély. De van még min izgulni a maradék két napban!
Gyenes Mani azt nyilatkozta, hogy a 10. szakasz viszonylag könnyű volt. Bár a kövekre nagyon kellett vigyázni, sőt, ő már kicsit taktikázik is. Hogy utolérje az Original by Motul kategória litván éllovasát, azt el is engedte. Inkább arra összpontosított, hogy az összetettben mögötte álló Benjamin Melot ne kerüljön közelebb hozzá. Így aztán egy olyan helyen, ahol erősen kérdéses volt a navigáció, inkább egy összeverődött 7-8 motorból álló csoporttal maradt, és nem kockáztatott. Aztán pont ez nem jött be, mert így mindannyian elkeveredtek egy kicsit. Ezzel Mani is vesztett közel húsz percet – de összetettben majdnem tíz perccel jobbat ment, mint Melot.
Saghmeister Gábor ezt a napot is biztonsággal behúzta. Az Original by Motul kategóriában a 18., abszolútban pedig a 62. – de ő versenyben van, holott az elrajtolt 101 motorosból ez már csak hatvanötről mondható el. Csak hogy egy kicsit érezzétek, az ő részéről mekkora küzdelem is ez: Gábor egy 192 centi magas, 120 kilós srác, tehát nem tipikus sivatagi motorversenyző alkat. Ezzel együtt ez a 13. Dakar Rally-ja, és a korábbi tizenkettőből kilencszer célba is ért! És hogy a küzdelmét talán picit más szemszögből is bemutassuk: ő eddig 23 órával több időt töltött a mért szakaszokon, mint Gyenes Mani (másfélszer annyit). De megy, és mi nagyon drukkolunk, hogy meglegyen a 10. sikeres célba érkezése!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 3:12:33 | 0:00:00 |
2 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:03:15 | 0:00:00 |
3 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:05:11 | 0:00:00 |
4 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:05:48 | 0:00:00 |
5 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:05:56 | 0:00:00 |
6 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:09:07 | 0:00:00 |
7 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:11:09 | 0:00:00 |
8 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:12:37 | 0:00:00 |
9 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:15:08 | 0:00:00 |
10 | 27 | J. RODRIGUES | HERO | 0:16:24 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 40:20:08 | 0:02:00 |
2 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:00:51 | 0:00:00 |
3 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:10:36 | 0:00:00 |
4 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:15:40 | 0:00:00 |
5 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:29:38 | 0:06:00 |
6 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:30:55 | 0:07:00 |
7 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:40:41 | 0:00:00 |
8 | 2 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 1:04:02 | 0:00:00 |
9 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 1:12:22 | 0:15:00 |
10 | 11 | S. SVITKO | KTM | 1:16:19 | 0:00:00 |
Fotók: Dakar.com és Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »