Az új R 18 modellel a BMW Motorrad belépett a cruiser szegmensbe. A minden más korábbi BMW motorkerékpártól különböző modell hűen követi a történelmi BMW motorkerékpárok tradícióját – a technológia és a dizájn terén egyaránt. Olyan híres modelltől kölcsönöz (mind technológiai mind látványelemeket), mint a BMW R 5. Egyúttal visszatért a motorozás eszenciájához: a letisztult, sallangmentes technológiához és a boxermotorhoz. Tegnap pedig rengeteg beetetés és “kémfotó” után – végre hivatalosan is bemutatták a nagyvilágnak – megismertük fő sarokszámait. Nem lóerőre mentek, viszont nem aprózták el. Szép nagy darab vas lett!
Az új BMW R 18 szíve egy teljesen új fejlesztésű, két hengeres boxermotor. A fantázianeve – ki érti, miért – az lett, hogy “Big Boxer”. Nemcsak lenyűgöző megjelenésével, hanem műszaki értelemben is erős szálakkal kötődik a tradicionális, léghűtéses boxermotorokhoz. A BMW Motorrad gyártósorainak 1923-as indulása óta ezek kínálták a motorozás különleges élményét – így a bajoroknál tényleg tradícióról van szó. A sorozatgyártású motorkerékpárba valaha beépített legnagyobb hengerűrtartalmú kéthengeres boxer erőforrás 1.802 köbcentis. Az egység legnagyobb teljesítménye 91 LE (67 kW), amelyet 4.750-es percenkénti fordulatszámon ad le. A 2.000 és 4.000 között pedig végig több, mint 158 Nm-es nyomaték áll folyamatosan rendelkezésre. Az elementáris erőt pedig teljes, zengő hanghatás festi alá.
Az új R 18 futóművének központi eleme a dupla bölcsős, acél csőváz. Dizájnja a hagyományos BMW Motorrad váztípust viszi tovább. A kiemelkedő gyártási minőség és a részletekre való aprólékos odafigyelés olyan, elsőre fel sem tűnő elemekben is tetten érhető, mint az acélcsövek közötti hegesztések vagy a kovácsolt, illetve öntött elemek. A legendás BMW R 5-höz hasonlóan a hátsó lengőkar körbeveszi a hátsó tengelyt, a nagy előd látványát csavarkötésekkel reprodukálva.
Az új BMW R 18 futómű-elemei szándékosan nem tartalmaznak elektronikus állítási lehetőségeket. Ehelyett egy teleszkópvilla, valamint egy a lengőkarhoz közvetlenül kapcsolódó hátsó rugóstag a rugóút függvényében változó csillapítású karakterisztikával és állítható rugó előfeszítéssel gondoskodik a kiváló kerékvezetésről és a rugózási kényelemről. A legendás BMW R 5-höz hasonlóan a teleszkópvilla csöveit külső csúszószár burkolja. A villa csőátmérője 49 mm. A rugóutak elöl 120, hátul pedig 90 milliméteresek. Az új BMW R 18 fékrendszere elöl két-, hátul egy féktárcsát tartalmaz, négydugattyús fix féknyergekkel. A küllős kerekek pedig különösen stílusos látványt nyújtanak.
A BMW Motorrad filozófiájának megfelelően az új BMW R 18 kényelmes, úgynevezett középen elhelyezett lábtámasz-helyzetet kínál. Ez a klasszikus, a hengerek mögé helyezett pozíció amellett, hogy a BMW jellegzetessége, egyben igen kényelmes és aktív testhelyzetet tesz lehetővé az optimális motorozhatóság érdekében. Az új R 18 a szegmensben szokatlan módon háromféle széria menetprogramot (“Rain”, “Roll” és “Rock”) kínál, lehetővé téve a motoros számára az egyedi beállítást. Az alapfelszereltség tartalmazza továbbá kipörgésgátlót (kikapcsolható ASC), ami még tovább fokozza a motorozás biztonságát. Az új R 18 alapfelszereltségként motornyomaték-határolót (MSR) is tartalmaz. A számos opció között pedig megtalálható a manőverezést megkönnyítő hátramenet-segéd, valamint az emelkedőn való elindulást segítő emelkedőasszisztens funkció is.
Az R 18 mesterien ülteti át az elmúlt idők ikonikus stílusát a mába, számos részletében megőrizve azt a letisztult formavilágot, amelyet leginkább a BMW R 5-höz hasonló klasszikusok ihlettek. Nem véletlen, hogy a funkcionális és stílusos elemek, mint a dupla bölcsős váz, a csepp alakú tank, a nyitottan futó kardántengely és a fehér csíkozás (gyári opció) az 1936-os legendás boxert idézik. Az R 18 klasszikus elemei szintén fémből készülnek – egy hamisítatlan klasszikushoz méltóan. A futómű – mint már láttuk -, ugyanígy a legendás R 5-re emlékeztet. A kétágú lengővillával és a cantilever központi hátsó rugóstaggal kiegészülve az R 5 merev vázas koncepciója látványában tökéletesen jelenik meg a modern korban is.
Az új típus világszerte az exkluzív R 18 First Edition kivitellel mutatkozik be. A modell az R 18 látványát exkluzív, klasszikus fekete alapon fehér kontrasztcsíkokkal ellátott elemekkel kombinálja. Számos krómozott felület, a nyerget díszítő embléma és egy, az oldalsó burkolatokat ékesítő “First Edition” króm elem szintén helyet kap a felszereltségben.
Gyakorlatilag bármely más motorkerékpártól eltérően az új R 18 dizájnja nagymértékben lehetővé teszi az átalakítást. Ez már a modell tervezésének elejétől fontos szempont volt. Ennek eredményeként a segédváz könnyen levehető, a fényezett elemek pedig gyorsan leszerelhetők. A fékek és a kuplung vezetékei, valamint a kábelezés gondosan kialakított rögzítési pontjai a magasabb vagy alacsonyabb kormányok felszerelését könnyítik meg – az azokhoz való hidraulikus vezetékekkel és kábelezéssel együtt. A látható szelepfedelek és motorburkolat tervezésüknek köszönhetően az olajtéren kívül helyezkednek el, így igen villámgyorsan cserélhetők.
A BMW Motorrad tartozékkínálata a motor személyre szabását lehetővé tevő, igen széles választékot tár a vásárlók elé. Tehát a leendő tulajdonosok teljes mértékben személyes ízlésüknek és preferenciáiknak megfelelően alakíthatják át az R 18-at. A BMW Motorrad tartozék program széles alkatrész-választékába tartozó elemekkel az R 18 egyénisége akár teljesen megváltoztatható. Az R 18 piaci bevezetésekor két különböző, mart alumíniumból készült darabokat tartalmazó, a Roland Sands Designnal együttműködésben kifejlesztett dizájnkollekció lesz elérhető: a megmunkált és a kéttónusú fekete.
A Roland Sands Design mellett számos ismert beszállítóval is együttműködik a BMW Motorrad. Az amerikai Mustang Seat számos, magas minőségű, kézzel készült ülést kínál. Ezen felül a kipufogórendszer átalakítása terén a Vance & Hines-szal közösen prezentált tartozékok is elérhetőek lesznek azok számára, akiknek a gyári hang nem elegendő.
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »