Állandó téma a motoros fórumokon a külföldi beszerzés. Sokan kimondottan buzdítják is a motoros társakat, hogy bátran menjenek be egy adott márkát forgalmazó hazai motoros boltba, próbálgassanak melyik bukó vagy éppen csizma passzol rájuk leginkább, aztán nyugodtan rendeljék meg kintről. Vagyis valamelyik európai országból, ahonnan az érkező motyót nem terheli vám és az interneten meghirdetett ára láthatóan olcsóbb a magyarországinál. Személyesen nagyon bosszant ez a fajta mentalitás. Hiszen van egy magyar vállalkozó, aki fenntart egy üzletet, bérleti díjat fizet, munkahelyeket teremt, adót fizet és beruházott egy igen komoly értékű árukészletbe is.
A leleményes motoros pedig kihasználva ezt az árukészletet csak annyira látogat be hozzá, hogy megállapítsa, milyen méret kell majd neki – így nem futhat lukra az interneten való rendeléssel. Közben persze merő emberségből átmozgatja az üzletben dolgozókat, nehogy elzsibbadjanak a sok üldögélésben. Azt pedig végig tudja, hogy egy fillért sem fog ott elkölteni, mert hiszen spórolni akar és megrendeli külhonból ugyanazt a cuccot. Majd utólag meg is védi az álláspontját, hiszen végső soron ő ezzel kevesebbet költött! A nagy kérdés az, hogy biztosan? Ennek a kérdésnek járunk utána egy kicsit néhány konkrét példát végigszámolva.
Az egyik legnépszerűbb online kereskedő nagy német motoros áruházlánctól, az FC-Moto-tól nagyon sokan rendelnek. Először nézzünk egy magasabb árfekvésű, abszolút prémium bukósisakot, a SCHUBERTH C4 Pro-t. Ugyanazt a színt megkeressük a hazai forgalmazó EuroMotor webáruházában is. Utóbbiban teljes listaárat, 192.000.- forintot látunk, a németeknél ugyanaz a sisak 16% kedvezménnyel, 599.- helyett 502,90 euróért rendelhető meg. Vagyis spórolunk majdnem száz ojrót! Ha fejben beszorozzuk a sokunk fejében még élő háromszázas euró árfolyammal, akkor gyorsban 150 ezer forintot kapunk, így a spórolás hatalmasnak tűnik. Na jó, de az euró már rég nem 300… Akkor nézzük az MNB árfolyamával, 331,87-tel szorozva. Így 166.897.- forint az ár, ami még mindig sokkal olcsóbb. De még mindig elvi hibás a számításunk, ugyanis a Nemzeti Bank honlapján középárfolyam látszik – azon meg semelyik bank nem fog nekünk váltani. De Ali az utcasarkon sem…
Mondjuk, hogy OTP-s bankszámlánk van, úgyhogy lássuk az ő deviza eladási árfolyamukat. Ez már 335,68 – de még így is 168.813.- forint a C4 Pro. Onnan kell venni, nincs mese! Apró baj, hogy mindeközben az FC-Moto honlapjának jobb felső sarkában Németországi beszerzés volt beállítva. Amint elkezdem megrendelni a terméket és megadom a magyar címemet, az irányítószámot hibaként jelöli meg a rendszer. Tehát át kell állítanom a honlapot Magyarországra és akár a valutát forintra is. Itt kicsit árnyalódik a kép, mert a németek nem adócsalók, vagyis ettől kezdve magyar áfával számol a weboldal. Ezzel 178.032.- forintra módosul az ár. Még mindig nyertünk egy húszast, úgyhogy hadd jöjjön! Na de ahhoz kell ugye egy futárcéges szállítás, tehát ha csak a legolcsóbb DHL-t vesszük, akkor a végösszeg 180.821.- forintban áll meg.
Amennyiben még soha nem vásároltál az EuroMotor üzletében, de a személyes ottjártadkor elhozod a C4-est, akkor is kapsz minden 50 ezer elköltött forint után 1% kedvezményt. Tehát ha életed első vásárlása náluk a példaként vett bukó, akkor azt 186.240.- forintért kaptad volna meg, amikor bemész csak méretet próbálni.
Mennyit is nyertél? Nem bő 30 ezret, mint elsőre tűnt, hanem pontosan 5.419.- forintot. Ezért cserébe ha bármilyen garanciális gondod lesz a bukóddal, akkor postázhatod vissza Németországba. De ha otthon a lakásban a fejeden tartod pár órát és kiderül, hogy mégis nyom, akkor szintén. Utóbbi esetben a postaköltség biztosan téged terhel, vagyis az eleinte lényegesen olcsóbbnak tűnő beszerzés egyszer csak akár még drágább is lehet. Pedig itthon tényleg listaáron van a példaként kiragadott termék, kint pedig erősen leengedett áron hirdeti azt az áruház. Érdekes lett a matek, nem? De ne elégedjünk meg egy példával, menjünk még tovább!
Vegyünk egy némileg alacsonyabb árfekvésű, és még a SCHUBERTH C4 Pro-nál is népszerűbb sisakot. Konkrétan megkérdeztem az EuroMotor-ban, hogy miből adnak el a legtöbbet. Ez a Nolan N100-5, ráadásul pont azzal a fényezéssel, amelyet jómagam is ki tudtam próbálni. Amennyiben interneten rendeled meg, az FC-Moto oldalán ezt is akciós áron találod: 454,90 euró helyett 15% kedvezménnyel 386,90-ért csaphatsz le rá. Az MNB árfolyammal beszorozva ez 128.401.- forintot ad, ami bizony egy tizessel olcsóbb, mint az EuroMotor 138 ezres listaára – mert ott semmilyen kedvezmény nincs feltüntetve.
Direkt nem is váltottam át forintra a német weboldalt, hanem euróban vittem végig a vásárlást. Az országot azonban itt is kénytelen leszel módosítani – ismét meg kell említeni, hogy a németek nem az adócsalásból kívánnak megélni. Így végül a magyar ÁFA árnövelő hatása miatt a végösszeg 421,34 euró lesz szállítással, vagyis az OTP valós deviza eladási árfolyamán – amivel szorozva a forintos számládról apadni fog az egyenleged – 141.435.- forintodba lesz az N100-5. Kicsit kellemetlen leírni, de többe kerül, mintha a mértepróba után mindjárt hazavitted volna – ráadásul az EuroMotor által ilyenkor adott minimum 2%-ot le sem vontuk. És ha mondjuk párásodni kezd a PinLock rajta a hűvös őszi reggeleken, akkor nem lesz elég a Lehel útra visszavinni…
Még lejjebb megyünk árban. Most a párunknak szeretnénk egy csizmát venni, mert ő se utcai bakancsban üljön mögöttünk. Nem csak a vízállóság, hanem a megfelelő védelem miatt is. Oldalbordánk főleg a nyári időben jön velünk, így egy jól szellőző TCX Ladies Tourer GTX-re esik a választásunk. Ezt az FC-Moto 10% kedvezménnyel csökkentve 233,90 euróért kínálja, ha interneten rendeled meg Németországból. Ez első ránézésre 77.624.- forintot ad, ami az EuroMotor 82 ezres – megint csak kedvezmény nélküli – áránál azért annyival csak jobb, hogy rákattints az “Add to basket” gombra.
Viszont amint beállítjuk magunknak Magyarországot mint célpiac és forintra állítjuk a valutát, egy kevésbé kellemes 82.736.- forintos áracska aktiválódik. Amihez még jön szállítás is, vagyis a kint tizedével lecsökkentett ár végül 85.530.- lesz. Tehát konkrétan 3.500.- forinttal többet fizettél. Ez van.
Természetesen annak ellenére, hogy három példát is végigszámoltunk, “próbavásárlásunk” nyilván ad lehetőséget a belekötésre. Egy – igaz, talán a legnagyobb – külföldi internetes áruházat hasonlítottuk össze egy meglehetősen népszerű hazai motoros bolt raktárkészleten levő kínálatával. De annyi egyértelműen látszik, hogy az interneten történő vásárlás közel sem annyira nagy truváj, mint elsőre tűnik. Persze nézegethetünk kimondottan áfacsalásból élő webáruházakat, sumákolhatunk amivel akarunk és behozathatjuk valami haverral is, aki “épp jár arra”. Tehát szó nincs róla, hogy nem lehet olcsóbban kihozni. No meg kint gyakoribbak a komolyabb akciók is – nagyobb piac, nagyobb mozgástér az árképzésben! De a motoros áruházak Nyugat-Európában sem karitatív szervezetek. Igen, ha Németországból rendelsz ottani címre interneten, akkor olcsóbb lesz – mert mások a két ország adótételei. Viszont ha idehaza vásárolsz, akkor – még ha esetleg valamivel többet is fogsz kifizetni a végén – támogatod a hazai munkahelyeket teremtő és adót fizető magyar vállalkozásokat is. Akikre lehet kígyót-békát kiabálni, hogy micsoda rablók – de ha ők bezárnak, akkor az egész ország is rosszabbul fog működni – de neked sem lesz hova bemenni felpróbálni, hogy egyáltalán milyen bukó passzol a fejedre!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »