Donald Trump amerikai elnök gazdaságpolitikája eredeti tervei szerint az ország iparának erősítését szolgálta volna – de a megvalósítás úgy tűnik elég csúnyán félresiklott. Ugyanis nem hogy nem erősíti, hanem gyengíti azt: a Harley-Davidson után most a Polaris Industries is bejelentette: elviszi hazai földről járműgyártásának egy részét. Az Indian esetében nem beszélhetünk akkora darabszámokról, de a lépés hosszú távon jelentős következményekkel járhat.
Idén nyáron lépett életbe az Egyesült Államok területére importált acélt és alumíniumot sújtó vámtételek jelentős növelése. Amelyre válaszként a Harley-Davidson bejelentette: amúgy is meglevő külföldi gyártókapacitásainak növelésével Thaiföldön fogja elkészíteni az európai piacokra készülő motorjait. Árat emelni ugyanis nem akarnak, de hosszú távon nem hajlandóak lenyelni a kereskedelmi háború dollármilliókban mérhető következményeit.
A napokban a minneapolis-i St. Paul Business Journalnak küldött levelében Jess Rogers – a Polaris Industries szóvivője – nyíltan leírta: az amerikai elnök intézkedései által kikényszerített európai válaszlépések csak 2018-ban 15 millió dollár többletköltséget jelentenek a kontinensünkön eladott Indian motorkerékpárok után. Amiben ráadásul a nyersanyagok megnövekedett beszerzési ára benne sincs – tehát az okozott kár ennél még jelentősen nagyobb.
Egyúttal bejelentette a megszületett döntést: a Polaris szintén meglévő kapacitásainak bővítésével az európai piacokra szánt motorok gyártását Lengyelországba fogja telepíteni. Az ő esetükben kisebbek a darabszámok, viszont a márka jelenleg éppen igen intenzív fejlődési szakaszban van. Így várhatóan a folyamat technikai lebonyolításához szükséges 1-1,5 év után beinduló lengyel termelés komoly gazdasági előnyökhöz juttatja a vállalatot.
Utolsó kérdés: vajon mi lesz a folyamat vége? Eljutunk oda, hogy a legendás nevű amerikai vasakon majd csak az “Amerikában tervezve” logó fog díszelegni?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »