A Kawasaki mindig is arról volt ismert, hogy igyekezett kicsit sajátos szemlélettel motorokat alkotni. Amikor még nem volt a mai szinten elterjedt a soros kéthengeres erőforrás, ők már akkor piacra dobtak egy igazán sikeres középkategóriás csupasz motort – ez volt az ER-6n. Ugyan nem a kőigényes megoldások jellemezték, mégis abszolút kiváló volt a hétköznapi – meg persze hétvégi – utcai motorozásra. 2017-ben azonban megérkezett az utódja, amely nevében is látványosan igyekszik szakítani felmenőjével: ő a Z650.
A gyártó az újdonság bemutatásakor nem győzte kiemelni, hogy itt nem egy ráncfelvarrással egybekötött névváltásról van szó, hanem valóban új gépről. Mivel egy teszt előtt az embernek illik felkészülni abból, amire fel fog ülni, ennek fényében alaposan összevetettem a műszaki adatokat, és … nem nagyon találtam változást. Néhány egészen csekély apróságot, meg egy nagyobbat. Utóbbi nagyon fontos – de úgy ültem fel a Z650-re, hogy nem voltam meggyőződve: a Kawasaki “ez egy új modell” kijelentése nem puszta marketing duma-e.
Első ránézésre két dolog tűnik fel. Az egyik, hogy az egész motor formaterve gyökeresen megváltozott. Az ER-6n lágy vonalai helyett igazi Zé-Kawához illő stílus uralkodik az egész masinán: határozott élek, markáns részletek – tényleg a motor elejétől a végéig a legapróbb porcika is illik a ráakasztott “supernaked” jelző által sugallt világba. Persze mindenki tudja, hogy egy 68 lóerős kéthengeres valójában főleg megjelenésében lesz “supernaked” – de ezen a téren hozza az elvárást.
A másik lényeges tulajdonság, hogy a Z650 nem egy megtermett szerkezet. Sőt, kimondottan filigrán. Az ülésmagasság 790 milliméter – 15-öt csökkent az Ernőéhez képest -, de mivel a nyereg eleje extra módon keskeny, oda felhuppanva az apró termetű rájderek is olyan biztosan fognak talajt, amit ezen a motoron kívül főleg cruiserek nyergéből tudnak csak megtenni. Sok embernek valódi mentsvár lesz a közepes Z: igazi, stílusos csupasz motorra ülhetnek és érezhetik ott magukat komfortosan és biztonságosan.
A műszaki adatok tanulmányozgatása során az emberben erős gyanú ébred, hogy mégis inkább csak modellfrissítésről van szó. Nézzük sorban. A sorkettes blokk belső paraméterei nem változtak, csak mivel nyilvánvalóan meg kell felelnie az Euro4 előírásainak, négy lóerőt gyengült. Igaz, nyomatéka minimális mértékben növekedett, ráadásul mind a két érték alacsonyabb fordulatszámon érkezik. Külön kiemelik, hogy az alsó és közepes fordulatra gyúrtak, tehát ott várhatunk kellemes viselkedést az erőforrástól.
A futóművön szinte semmi módosulást nem látunk. Villaszögben, utánfutásban, teljes hosszban minimális változtatások történtek. A tengelytáv ugyanaz maradt, ahogy a fékrendszeren sem nagyon lehet komoly forradalmat felfedezni. Persze mondhatjuk, hogy egy ilyen teljesítményű normál utcai használatra szánt csupasz motorhoz tényleg nincs semmi többre szükség – ráadásul ugye most már széria az ABS. Ja, még egy: a hátsó lengővilla is új. Már nem csövekből van hajlítva – sokkal szebb és igényesebb lett. Sugomi ez is, na.
Végezetül jöjjön a legfontosabb – mert azt illik a végére hagyni: a váz. A Z650 ugyanis egy teljesen újratervezett egységet kapott. Ugyanúgy nagy szilárdságú acélcsövekből épül fel, de sokkal könnyebb lett. Mindössze 15 kilogrammot nyom, és nagyrészt neki köszönhető az ER-6n hasonló adatához képest felmutatott nem kevesebb mint 19 kilós megtakarítás. És bár semelyik hasonló motornak sem kellene többet nyomni, mégis szenzációs a 187 kilós bruttó tömeg! A Z650 tehát alacsony és könnyű is – igazi aduásznak kezd tűnni!
Videónkban menet közben is alaposan megfigyelheted a Z650-est, de minden lényegeset meg is tudsz róla
Nincs más hátra, mint elmesélni, milyen menni vele. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »