Van egy sanda gyanúm, miszerint az 1943-ban elhunyt William S. Harley szívrohamához lehetett némi köze a hadsereg megbízásának, hogy a Harley-Davidson készítsen a BMW-k és Zündappokhoz hasonló motort, ami végül az XA lett. Persze az időrend sehogysem áll össze, hiszen a Harley fejlesztőmérnöke 1943-ban hunyt el, az első boxer motoros modellt pedig már ’42-ben legurították a gyártósorról. De ha nagyon szeretünk hinni az összeesküvés elméletekben, akkor bátran tépjük le az igazság láncát, mert a kép jó. Elképzelni sem tudom, hogy milyen szinten lehetett megalázó szembesülni azzal, hogy a motor, amire feltette az életét azt a hatást váltotta ki, hogy “jó ez, jó ez, de inkább egy olyat kérünk”.
Pedig a Harley saját katonai motorjai remek darabok voltak, amik beváltak a katonai színtéren. Olyannyira jól is teljesítettek, hogy a hadsereg messze a legtöbb rendelést a WLA modellekre, a katonai V2-es erőforrással szerelt motorjaira adta le. Miután több, mint 88’000 darab készült belőle, a háború után Európában szinte az összes létező alkatrészt be lehetett szerezni. Talán ezért is nem terjedtek el végül az XA modellek, hiszen mire gyártásba került volna, addigra az alap katonai modellek már régen futottak. Méghozzá nagy mennyiségben.
Mind az XA, mind a WLA modellekre vonatkozólag elmondható, hogy ezeknek a motoroknak az elsődleges célja az volt, hogy megállják a helyüket háborús körülmények között. A katonai modelleket Fort Knoxban tesztelték. Sok izgalmas prototípussal kíséreleteztek ezen a helyen. Itt fundálták ki, hogy kapjanak egymással kicserélhető első és hátsó kereket. Széles gumiabroncsokat, a vezetőt pedig óvják nagy kiterjedésű sárvédők a felverődésektől. Ezeket ráadásul jó magasra szerelték, hogy nehogy egy komolyabb sárrög legyen a tovadöcögés megakadályozója. Nagy méretű, és a lehetőségekhez mérten óvott légszűrőt kaptak, hogy a sekélyebb gázlókon át tudjanak haladni.
A váz alsó részére acéllapot, mondjuk úgy, egy korai haspáncélt szereltek, és a láncot vastag burkolattal védték. Emellett olyan belső kenőrendszert fejlesztettek hozzájuk, ami abban az esetben is segítette a motor lehűlését, ha tartósan alacsony sebességgel kellett azokat használni. Kaptak egy bordázott, fém csomagtartót, amire fel lehetett pakolni a 40 fontos, tehát több, mint 18 kilogrammos rádiót. Az első villa jobb oldalához puskatartót erősítettek, ami Thompson géppuska, vagy egy könnyű karabély szállítására volt alkalmas. Bár a korabeli képek arról tanúskodnak, hogy a gyakorlatban ez nem minden motoron volt rajta. A másik oldalon lévő fémláda viszont jellemzően ott maradt a gépeken, ezekben hevedereket és lőszereket szállítottak.
Észak-Afrikában a boxer motorok Erwin Rommel Wehrmachtja kezében jobban tudtak teljesíteni. A sivatagban egészen egyszerűen a WLA-k hajlamosak voltak túlmelegedni, és a motorláncok is sorban szakadtak el. Ezzel ellentétben a BMW R71-ek hűtése akár 40-50 fokkal alacsonyabb hőmérsékletet is képes volt produkálni, a kardán hajtás pedig sok bosszúságtól kímélte meg a katonákat. Arról nem is beszélve, hogy ezek nem kéziváltós darabok voltak, így két kézzel lehetett kapaszkodni, sőt még a motor tömegközéppontja is alacsonyabbra került.
Így aztán megindult a kísérletezés, vagy mondjuk ki, a gőzerővel másolás. Nem szégyen, nem a HD volt az egyetlen: az Ural, a Dnyepr, vagy a Chiang Jiang CJ750 pontosan ugyanígy készült. Az amerikaiak a kísérletezési fázison végül nem léptek túl, de így is legyártottak 1’011 darabot éles tesztelésre. Ezt a fázist őrzi a neve is: XA, avagy Experimental Army. Mondjuk úgy, kísérleti haditechnika.
Néhány darab szerencsére – és néhány szent őrült veteránosnak hála – fennmaradt az utókornak. Igaz, a Harley legkeresettebb ritkaságai között tartják számon az XA modelleket, de átszámítva 5-7 millió forintért már egészen pofás darabokat is meg lehet kapni. Többnyire eredeti alkatrészekkel.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »