Néha egy-egy régi találmány évtizedes szünet után újra felbukkan a piacon továbbfejlesztve, újraértelmezve. Ilyen a Wilbers új terméke, a Nivomat rugóstag is. Az 1980-as években ugyanis létezett már önszintező, hasonló rendszerű rugóstag motorkerékpárokhoz – és micsoda kiváló találmányról van szó! Az önszintező (magyarul a megadott magasságra a terheléstől függően önmagát automatikusan beállító) futómű ötletét a ZF-fel fejlesztette tovább a Wilbers, felelevenítve az ötletet a mai motorkerékpárosok számára.
A Wilbers Nivomat rendszer felépítése lényegesen kompaktabb az autókból ismert, hasonló elven működő futóműveknél, a szériagyártás pedig hamarosan beindul a ZF Nordhornban található modern gyáregységében “Nivomat LDC” néven. Az első Nivomat prototípust az idei kölni Intermot nemzetközi kétkerekű szakkiállítás keretein belül mutatta be a Wilbers működés közben. Elsőként a Suzuki Bandit 1250 modellhez lesz elérhető az új rendszer, de hamarosan a Harley-Davidson Big Twin modellekhez illetve a BMW GS, és az ahhoz hasonló, közkedvelt nagy túraendurók számára is kifejlesztik.
A Nivomat minden motoros szituációban kiváló komfortot és első osztályú irányíthatóságot szavatol, hiszen a motor hátsó futóművét érő terhelésre önműködően reagál bármiféle hidraulikus tekerőgomb működtetése vagy elektronika nélkül. Miután az utas felül a hátsó ülésre, felkerülnek a motorra a csomagok és ezáltal lényegesen összeül a motor hátulja, a jármű irányíthatósága drasztikusan romlik. Kevesebb leszorítóerő jut az első kerékre, pontatlanabb a kormányzás, és az egész futómű-geometria nagyon kellemetlen és instabil módon módosul.
A Nivomat LDC rugóstag azonban csupán néhány méter megtétele után, a futómű mozgását kihasználva többlet olajat pumpál önmagába. Így a rugóstagban megnövekedő nyomás által újra beáll az eredeti magasságra – vagyis “felpumpálja önmagát”. Még egyszerűbben fogalmazva újra “vízszintbe” kerül a motor eleje és hátulja – függetlenül a terhelés nagyságától. Az ily módon megnövekedett belső rugóstag-nyomással természetesen a lengéscsillapítás mértéke is a terheléshez igazodik.
A Wilbers Nivomat LDC tehát a motoros beavatkozása nélkül, önműködően képes garantálni, hogy minden körülmények között optimális legyen a motorkerékpár futóművének magassága. Ezáltal pedig geometriája is, ami lényegesen megnöveli a motorozhatóság mellett a komfortot és a biztonságot. A Nivomat rendszer természetesen rendelkezik a német ABE típusbizonyítvánnyal is.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »