Ha egy harctéri motorra kellene gondolnunk, a legtöbbünknek egyből egy oldalkocsis BMW vagy DKW ugrana be. Azonban mind a mai napig számos ország katonai alakulataiban szolgálnak motorkerékpárok. Sőt, az amerikai hadsereg számára dízelüzeműre alakított KLR650-es Kawasakik is gurulnak, az egyszerűbb üzemanyag-logisztika érdekében. A francia szárazföldi erőknél jelenleg is zajlik egy modernizálási folyamat, amelynek részét képezi, hogy a kissé kopottas, régi Cagiva 350-eket újabb típusra cserélik. A Yamaha Motor France megragadta a lehetőséget és a Cagivák alternatívájául vadonatúj XT660Z Ténéréket ajánlott.
A döntéshozók elfogadták az ajánlatot és a szükséges átalakítások után elkezdték az összeszerelést. Mattzöld, katonai fényezés, fekete dobozrendszer és egy méretes tanktáska különbözteti meg a civil változattól. Ésszerű választásnak tűnik a hadsereg részéről, ugyanis a jelenlegi kínálatból ez a típus tűnik a legsokoldalúbbnak a felhasználási területet és a szervizigényességet tekintetbe véve.
A strapabíró karosszéria és a nyomatékos egyhengeres blokk jó szolgálatot nyújthat a harctéren, felderítő feladatok közben. A motor szinte sérülés nélkül kibírja az eséseket, nem válik mozgásképtelenné egy kis borulástól. A 48 lóerő és a 60 newtonméter bőségesen elegendő a terepjáráshoz, azonban az alábbi videón felvillanó ABS-visszajelző néhány kérdést vet fel a motorral kapcsolatban.
A Ténérét két változatban készíti a Yamaha: létezik egy blokkolásgátlóval felszerelt modell és egy ABS nélküli. Természetesen a sima változat a terepképesebb, ugyanis hosszabb rugóutakkal és nagyobb hasmagassággal rendelkezik, mint a biztonságosabb testvére. Ráadásul könnyebb is néhány kilogrammal annál.
Hogy a katonai Yamahákban miért van szükség blokkolásgátlóra, az egy jó kérdés. Terepen éppen az ellenkezőjére fordítja a biztonságos fékezhetőséget és a motor kimagasló terepképessége is odavész az alacsonyabb futóművel. Aztán lehet, hogy készítettek egy felmérést, amelyből az derült ki, hogy rövid a lábuk a francia katonáknak, ezért kellett nekik a kisebbik Tehén.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »